Revenue Management - současný stav a perspektivy dalšího rozvoje v oblasti hotelnictví

Název práce: Revenue Management - současný stav a perspektivy dalšího rozvoje v oblasti hotelnictví
Autor(ka) práce: Jenčková, Jiřina
Typ práce: Disertační práce
Vedoucí práce: Indrová, Jarmila
Oponenti práce: Abrhám, Josef; Jankurová, Andrea; Kameníček, Jan
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Disertační práce je zaměřena na zmapování současného stavu řízení tržeb podle principů revenue managementu a na prognózu perspektivy dalšího rozvoje v oblasti ubytovacích služeb v České republice. Cílem této práce je představit revenue management jako ekonomický a manažerský přístup k vedení ubytovacího zařízení. Jedním z účelů této metody je maximalizace tržeb při optimální výtěžnosti ubytovacích kapacit v kombinaci s nejvyšší dosaženou průměrnou cenou a cenou za disponibilní pokoj, což v konečném důsledku při adekvátní kontrole nákladů povede k optimalizaci hospodářského výsledku. Jedná se o velmi rozsáhlou a komplexní problematiku, která v plném pojetí přesahuje kapacitní možnosti této práce. Z tohoto důvodu se autorka zaměřila na několik vybraných oblastí, které mají podstatný vliv na klíčové ekonomické ukazatele ubytovacích zařízení a kde je důležité jejich optimální počáteční strategické nastavení. Tyto oblasti byly zkoumány jak teoreticky, tak i prakticky. Autorka za pomocí české i zahraniční literatury, vlastních školicích materiálů a strukturovaných rozhovorů s několika revenue manažery a hotelovými manažery vymezuje základní pojmy. Jako podpory pro praktickou část práce bylo v období 2013 až 2016 využito několika dotazníkových šetření, zahraniční případové studie a vlastní dlouholeté zkušenosti autorky z oblasti implementace technik revenue managementu do několika ubytovacích zařízení nejen v České republice. Revenue management prošel v různých odvětvích dlouhým a intenzivním vývojem. V současné době v oblasti cestovního ruchu pracuje již třetí generace revenue manažerů. Ukazuje se, že tato ekonomická metoda řízení tržeb v celé své komplexnosti, klade na osoby revenue manažerů vysoké nároky na úrovni top managementu. Vyspělost revenue management kultury je v ubytovacích zařízeních v České republice na různé úrovni, ale v důsledku stále silnější konkurence, náročnějších ekonomických podmínek, se situace i díky silné osvětě v posledních letech postupně plošně vyvíjí. Výsledky výzkumů poukazují na efektivní spojení vhodně zvolené kombinace moderních technologií společně s proškolenými a zkušenými lidskými zdroji. Výsledky šetření ukazují prostor k dalším možnostem vývoje výzkumu v oblasti využití technik revenue managementu, nejen z pohledu ubytovacích služeb, ale služeb cestovního ruchu obecně.
Klíčová slova: navýšení prodeje; hotelové systémy; revenue management; řízené překnihování
Název práce: Revenue Management - current status and prospects for further development in the hotel industry
Autor(ka) práce: Jenčková, Jiřina
Typ práce: Dissertation thesis
Vedoucí práce: Indrová, Jarmila
Oponenti práce: Abrhám, Josef; Jankurová, Andrea; Kameníček, Jan
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
This doctoral dissertation thesis focuses on current turnover management following principles of Revenue management in the field of hospitality in the Czech Republic. Final part of the thesis offers also prognosis of future development. The goal is to introduce Revenue management as an economic and management approach to direction of accommodation establishments, which maximize turnover. It uses optimum recovery ratio of accommodation capacity in combination with maximum average rate and price per available room, leading to optimization of economic results (when costs adequately controlled). It is a very complex theme which surpasses the capacity of this thesis. Therefore, the author chose a few segments with important influence on key economic indicators of accommodation establishments and where the initial optimum strategic settings are very important. These segments were examined both theoretically and practically. The author defines key terms using Czech and foreign literature, her own training materials and structured interviews with revenue/hotel managers. Several questionnaires, foreign case studies and personal experience of revenue management techniques implementation in accommodation establishments in the Czech Republic were used in the period from 2013 till 2016 as supporting materials for the practical part of the thesis. Results show that Revenue management has developed and requirements for the third generation of revenue managers are on the same level as for the top management. Czech accommodation establishments have, in comparison with western world or international chains, still room for improvement. The situation improves also in regions thanks to strong enlightenment and necessary reaction to strong competition and difficult economic conditions. Research shows that the best practice combines adequate modern technologies with well-trained and experienced human resources. Results point out room for further development of research in the field of Revenue management techniques usage, not only for hospitality services, but also for the field of tourism generally.
Klíčová slova: upselling; hotel systems; revenue management; smart overbooking

Informace o studiu

Studijní program / obor: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní obchod
Typ studijního programu: Doktorský studijní program
Přidělovaná hodnost: Ph.D.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Fakulta mezinárodních vztahů
Katedra: Katedra cestovního ruchu

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 20. 9. 2012
Datum podání práce: 16. 6. 2017
Datum obhajoby: 16. 6. 2017
Identifikátor v systému InSIS: https://insis.vse.cz/zp/41030/podrobnosti

Soubory ke stažení

    Poslední aktualizace: