Empirické ověření kognitivního zkreslení slabého důkazu s využitím crowdsourcingu

Název práce: Empirické ověření kognitivního zkreslení slabého důkazu s využitím crowdsourcingu
Autor(ka) práce: Bašta, Vojtěch
Typ práce: Diplomová práce
Vedoucí práce: Kliegr, Tomáš
Oponenti práce: Řepa, Václav
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Tato diplomová práce se zabývá kognitivním zkreslením slabého důkazu a zpracováním empirického experimentu skrze crowdsourcingový nástroj. Toto kognitivní zkreslení popisu-je jev, kdy argument, který by měl přispět k názoru jedné strany, způsobí opak, pokud je síla argumentu nízká. Práce navazuje na provedené experimenty z různých oblastí a zkou-má, zda se jev projevuje při vyhodnocování argumentů i během čtení novinových článků. V navrženém experimentu respondenti rozhodují o zlepšení vztahů mezi pomyslnými nábo-ženstvími na základě článku. Do článku jsou přidávány slabé argumenty a je zkoumán jejich vliv na rozhodování respondentů. V rámci experimentu se jev kognitivního zkreslení proje-vil, ale nepodařilo se přesně zachytit faktory, které na tento jev mají vliv. Práce dále popisu-je crowdsourcingové nástroje, detailní práci s nástrojem Crowdflower a také návrh a im-plementaci mezivrstvy aplikačního rozhraní daného nástroje pro výplatu odměn responden-tům.
Klíčová slova: kognitivní zkreslení; crowdsourcing; experiment; Slabý argument
Název práce: Empirical verification of weak evidence effect using crowdsourcing
Autor(ka) práce: Bašta, Vojtěch
Typ práce: Diploma thesis
Vedoucí práce: Kliegr, Tomáš
Oponenti práce: Řepa, Václav
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
This thesis is focused on cognitive bias called “weak evidence effect” by proposing an empirical experiment evaluated through crowdsourcing platform. This cognitive bias states that when presented with an argument that should strengthen one’s opinion – it does the opposite if the argument is weak. First part of this thesis builds on existing experiments from various domains and observes if the bias effects decision making while reading news articles. The proposed experiment is designed in a way that people are judging the im-provement of relations between two imaginary religions based on a news article. The article is then enhanced by a weak argument and the difference in judgment is observed. The results show that cognitive bias in fact plays a role in the decision-process while reading a news article but the determining variables remain unknown. Second part is focused on crowdsourcing tools and on a detailed description of Crowdflower platform. And finally, a design and implementation of middleware API on top of Crowdflower API is described. The middleware API is then used to pay out bonuses to respondents for high-quality an-swers.
Klíčová slova: cognitive bias; crowdsourcing; Weak evidence effect; experiment

Informace o studiu

Studijní program / obor: Aplikovaná informatika/Informační systémy a technologie
Typ studijního programu: Magisterský studijní program
Přidělovaná hodnost: Ing.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Fakulta informatiky a statistiky
Katedra: Katedra informačního a znalostního inženýrství

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 13. 1. 2017
Datum podání práce: 7. 12. 2017
Datum obhajoby: 30. 1. 2018
Identifikátor v systému InSIS: https://insis.vse.cz/zp/60302/podrobnosti

Soubory ke stažení

    Poslední aktualizace: