Analýza dopadů zavedení jízdného zdarma v osobní železniční dopravě na Slovensku v letech 2012–2017

Název práce: Analýza dopadů zavedení jízdného zdarma v osobní železniční dopravě na Slovensku v letech 2012–2017
Autor(ka) práce: Vevera, Petr
Typ práce: Bakalářská práce
Vedoucí práce: Štípek, Vladimír
Oponenti práce: Vebrová, Ludmila
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Cílem bakalářské práce je analyzovat ekonomické dopady zavedení jízdného zdarma na jednotlivé dopravce. Teoretická část práce se zabývá jednotlivými cíli dopravní politiky se zaměřením na osobní železniční dopravu, charakterizuje jízdné zdarma z pohledu ekonomie, rozebírá známé příklady bezplatného jízdného ze světa. Praktická část práce analyzuje výnosy, náklady a hospodářské výsledky jednotlivých dopravců a analyzuje vliv jízdného zdarma na poptávku po osobní železniční dopravě. Analýza prokazuje zvýšenou poptávku o vlakové služby a také vliv na ekonomické fungování dopravců, jak na státního, tak na soukromého dopravce Regiojet. Státní dopravce zlepšuje své hospodaření na základě zvyšujících se dotací. Nástroj jízdného zdarma je vyhodnocen jako neefektivní i z důvodu, že potlačuje konkurenci na trhu. Státní dopravce vlivem opatření získal na trhu výsadní postavení. Jízdné zdarma bylo příčinou, i společně s dalšími státními zásahy, k odchodu Regiojetu z komerční linky, který byl vynucen snižujícími se výnosy z přepravy osob. U Leo Expressu nelze určit vliv jízdného zdarma na ekonomické fungování z důvodu limitů zvolené metody. Práce také hodnotí vybrané cíle dopravní politiky jako nesplněné.
Klíčová slova: státní dopravce; jízdné zdarma; neefektivita; soukromý dopravce; dopravní politika; konkurence; trh; železniční doprava
Název práce: Analysis of implementation impacts of fare free personal railway transport in Slovakia, 2012-2017
Autor(ka) práce: Vevera, Petr
Typ práce: Bachelor thesis
Vedoucí práce: Štípek, Vladimír
Oponenti práce: Vebrová, Ludmila
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
The aim of the thesis is to analysis economical impacts of fare free transport on railway transport providers and demand of railway transport. The theoretical part of thesis is focusing on transport policy targets in railway transport. It characterizes economical view of fare free transport and examines world examples of fare free transport. Practical part of thesis are analysis revenues, costs and profit of every railway transport provider. The analysis shows the influence on the demand of railway transport and also on economics of state provider and private provider. The economic functioning of the state provider improved due to higher subsidies. State provider gained a priviliged position on the market. The fare free transport is inefficient, because of supressing competition and The fare free transport was the reason for Regiojet’s exit from the unsubsidized railway lines. It was forced by reduced revenues because of fare free transport. We could not determine the influence of fare free transport on second private provider – Leo Express. Thesis evaluates targets of transport policy as unfullfilled.
Klíčová slova: state provider; fare free transport; railway transport; transport policy; private provider; inefficiency; market; competition

Informace o studiu

Studijní program / obor: Ekonomie a hospodářská správa/Národní hospodářství
Typ studijního programu: Bakalářský studijní program
Přidělovaná hodnost: Bc.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Národohospodářská fakulta
Katedra: Katedra hospodářské a sociální politiky

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 11. 3. 2018
Datum podání práce: 9. 5. 2018
Datum obhajoby: 8. 6. 2018
Identifikátor v systému InSIS: https://insis.vse.cz/zp/65358/podrobnosti

Soubory ke stažení

    Poslední aktualizace: