Analýza vlivu lidského kapitálu se zaměřením na přístup k VŠ vzdělávání na výši mezd v České republice

Název práce: Analýza vlivu lidského kapitálu se zaměřením na přístup k VŠ vzdělávání na výši mezd v České republice
Autor(ka) práce: Bednář, Marek
Typ práce: Bakalářská práce
Vedoucí práce: Brožová, Dagmar
Oponenti práce: Babin, Jan
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Práce se zabývá problematikou lidského kapitálu a jejím vlivem na výši mezd. Stanoveny jsou dva hlavní cíle. Prvním je zjistit, zda a do jaké míry ovlivňuje přístup k vysokoškolskému vzdělání výši mezd. Druhý, dokázat pozitivní korelaci mezi množstvím lidského kapitálu a výší mezd. Studie byla provedena na území České republiky v období březen – duben 2018. Zdrojem dat bylo vlastní dotazníkové šetření skýtající 343 respondentů. Data byla posléze upravena dle potřeby práce a následně analyzována za použití metody nejmenších čtverců na třech základních modelech. S každým dodatečným rokem vzdělání dojde k navýšení výdělku jedince o 5,68 % v modelu č. 1, 5,05 % v modelu č. 2 a 5,27 % v modelu č. 3. S každým dodatečným rokem pracovních zkušeností v oboru dojde k navýšení výdělku o 11,40 % v modelu č. 1, 9,14 % v modelu č. 2 a 7,30 % v modelu č. 3. Účel studia byl podrobněji analyzován v modelech č. 2 a 3. U modelu č. 2 vyšla signifikantní na 5 % hladině významnosti pouze varianta jiný účel, která však přes svůj nízký počet respondentů má značně omezenou vypovídající hodnotu. V případě, že jedinec studoval za jiným než uvedeným účelem, dosahoval o 19,38 % nižšího výdělku než ten, jenž studoval s cílem získání a prohloubení znalostí v oboru. Model č. 3 je finální verze rozšíření Mincerovy výdělkové funkce. Varianta odrážející účel studia za navýšením kredibility zde vyšla statisticky signifikantní na méně než 1 % hladině významnosti. Konkrétně, pokud dotyčný studoval za tímto účelem, dosahuje o 10,08 % vyššího výdělku než ten, jenž studoval z důvodu získání a prohloubení znalostí v oboru. Mezi další významné proměnné modelu č. 3 patří věk, pohlaví, typ zaměstnavatele a velikost města (obce), ve kterém respondent pracuje.
Klíčová slova: trh práce; lidský kapitál; vzdělání; mzda
Název práce: Analysis of human capital with special reference to approach to the university level of education and its impact on wages in the Czech Republic
Autor(ka) práce: Bednář, Marek
Typ práce: Bachelor thesis
Vedoucí práce: Brožová, Dagmar
Oponenti práce: Babin, Jan
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
The thesis concerns the concept of human capital and its impact on earnings. Two main objectives were specified. First, to find out to what extent are earnings determined by the approach to the university level of education. Second, to prove the positive correlation between human capital accumulated and size of earnings. Study took place in the Czech Republic during the period March – April 2018. As a source of data, survey was chosen and counts information about 343 respondents. Collected data were edited according to the purpose of the study and then analyzed by the OLS method on three major models. With additional year of schooling, earnings of a particular individual raise by 5,68 % in terms of model no. 1, by 5,05 % in terms of model no 2. and by 5,27 % in terms of model no. 3, specifically. Every additional year of working experience brings an increase in earnings by 11,40 % in terms of model no. 1, by 9,14 % in terms of model no. 2 and 7,30 % in terms of model no. 3. The purpose of study was analyzed more in detail in models no. 2 and no. 3. Variant different purpose has came out statistically significant on the 5 % level. Nevertheless, due to very low number of respondents answering this variant, the predictive value is extremely limited. In case one studied for different purposes than mentioned, his earnings are 19,38 % lower compared to those whose major interest was knowledge gain. Model no. 3 is a full version of extension of Mincer’s earnings function. Variant reflecting “education degree hunt” came up statistically significant on less than 1 % level. Concretely, if one studied with this particular purpose, his earnings would be 10,08 % higher compared to those whose major interest was knowledge gain. Other variables are introduced in model no. 3 such as gender, age, type of employer, size of city where respondent works, and some more.
Klíčová slova: labor market; human capital; education; wages

Informace o studiu

Studijní program / obor: Ekonomie a hospodářská správa/Ekonomie
Typ studijního programu: Bakalářský studijní program
Přidělovaná hodnost: Bc.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Národohospodářská fakulta
Katedra: Katedra ekonomie

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 19. 2. 2018
Datum podání práce: 9. 5. 2018
Datum obhajoby: 13. 6. 2018
Identifikátor v systému InSIS: https://insis.vse.cz/zp/64909/podrobnosti

Soubory ke stažení

    Poslední aktualizace: