Liberalizace osobní železniční dopravy v České republice a její dopady mezi lety 2010 až 2016

Název práce: Liberalizace osobní železniční dopravy v České republice a její dopady mezi lety 2010 až 2016
Autor(ka) práce: Kruliš, Tomáš
Typ práce: Bakalářská práce
Vedoucí práce: Kozák, Jan
Oponenti práce: Maule, Petr
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Práce se zabývá částečnou liberalizací osobní železniční dopravy v České republice a jejími dopady mezi lety 2010 až 2016. Poskytuje ucelený pohled na liberalizační proces a analyzuje jeho vliv především na veřejné výdaje, strukturu trhu a míru konkurence. Úvod teoretické části je zaměřen na historii železniční dopravy v ČR a na ekonomické teorie související s osobní dopravou. Je zde diskutována zejména teorie monopolu, státních zásahů či síťových odvětví. Druhá polovina teoretické části se zabývá samotným procesem železniční liberalizace. Především je vymezena zásadní role EU v tomto procesu a jsou popsány nejdůležitější institucionální a legislativní změny na našem území. Praktická část se v první řadě zabývá analýzou veřejných výdajů v železniční dopravě. Předmětem zkoumání jsou především dotace směřující do osobní dopravy a dotace adresované SŽDC a ČD. Ve druhé řadě je analyzována plně liberalizovaná trať mezi Prahou a Ostravou, kam postupně vstoupili dva soukromí dopravci – Regiojet a LeoExpress a začali zde vedle ČD nabízet své přepravní služby. Díky tomu se přeprava po železnici v tomto úseku výrazně zkvalitnila a zatraktivnila. Předposlední část je věnována komparaci liberalizačního procesu v ČR s Velkou Británii a Švédskem. Je zkoumán především odlišný vývoj liberalizace u osobní dopravy a jsou vyhodnoceny liberalizační indexy. V neposlední řadě jsou formulována národohospodářská doporučení. Přínosem práce je analýza dosavadního průběhu liberalizace, zhodnocení jejích nedostatků a návrh jejich řešení.
Klíčová slova: železnice; liberalizace; monopol; SŽDC; ČD; veřejné výdaje; dotace
Název práce: Liberalizace osobní železniční dopravy v České republice a její dopady mezi lety 2010 až 2016
Autor(ka) práce: Kruliš, Tomáš
Typ práce: Bachelor thesis
Vedoucí práce: Kozák, Jan
Oponenti práce: Maule, Petr
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
The thesis deals with the partial liberalization of passenger rail transport in the Czech Republic and its impacts between 2010 and 2016. It provides a comprehensive view of the liberalization process and analyzes its impact primarily on public spending, market structure and the rate of competition. The introduction of the theoretical part focuses on the history of rail transport in the Czech Republic and on economic theories related to passenger transport. There are discussed in particular the theory of monopoly, state interventions or network industries. The second half of the theoretical part deals with the process of rail liberalization itself. First, the crucial role of the EU in this process is defined and the most important institutional and legislative changes in our country are described. The practical part deals primarily with the analysis of public expenditures in railway transport. The subject of the research is mainly subsidies for personal transport and subsidies addressed to SŽDC and ČD. Secondly, a fully liberalized route between Prague and Ostrava is being analyzed, where two private carriers - Regiojet and LeoExpress - have joined in addition to ČD to offer their transport services. Thanks to this, railway transport in this section has significantly improved and became more attractive. The penultimate part is devoted to the comparison of the liberalization process in the Czech Republic with Great Britain and Sweden. In particular, the development of liberalization in passenger transport is examined and the liberalization indices are evaluated. Last but not least, national economic recommendations are formulated. The benefit of the thesis is the analysis of the current course of liberalization, the evaluation of its shortcomings and the proposal of their solution.
Klíčová slova: monopoly; ČD; subsidies; railways; SŽDC; liberalization; public expenditures

Informace o studiu

Studijní program / obor: Ekonomie a hospodářská správa/Národní hospodářství
Typ studijního programu: Bakalářský studijní program
Přidělovaná hodnost: Bc.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Národohospodářská fakulta
Katedra: Katedra hospodářské a sociální politiky

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 13. 10. 2017
Datum podání práce: 17. 5. 2018
Datum obhajoby: 19. 6. 2018
Identifikátor v systému InSIS: https://insis.vse.cz/zp/63503/podrobnosti

Soubory ke stažení

    Poslední aktualizace: