Míra použití kreativního vykazování zisku ve vybraných společnostech

Název práce: Míra použití kreativního vykazování zisku ve vybraných společnostech
Autor(ka) práce: Torovik, Anastassiya
Typ práce: Diplomová práce
Vedoucí práce: Peprníčková, Mariana
Oponenti práce: Pelák, Jiří
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Cílem této diplomové práce je rozebrat pojem, motivy a metody kreativního vykazování zisku, a to především na základě zahraniční literatury, a zhodnotit míru použití těchto metod ve vybraných společnostech v České republice. Práce je rozdělena na dvě části – teoretickou a praktickou. V teoretické části je v první kapitole vymezen pojmový aparát a popsán úvod do problematiky kreativního vykazování zisku. Druhá kapitola se věnuje motivům vedoucím k použití technik manipulace se ziskem. Třetí kapitola zkoumá metody řízení zisku a pro jejich lepší pochopení uvádí příklady z praxe. V praktické části je provedena analýza účetních závěrek vybraných českých společností za období 2015–2016 pomocí matematického modelu M-skóre prof. Beneishe, který měří pravděpodobnost manipulace s vykazovaným ziskem. Zjištěné výsledky jsou porovnány ve vztahu k obratu, sektoru a právní formě podnikání zkoumaných společností. Analýza ukázala, že podle kritéria obratu vykazují největší hodnoty ukazatele M-skóre v průměru společnosti s tržbami > 14 miliard Kč, podle sektoru – společnosti poskytující služby a dle právní formy podnikání - společnosti s ručením omezeným.
Klíčová slova: kreativní vykazování zisku; earnings management; manipulace účetních výkazů; model Beneish; M-skór
Název práce: The Detection of Earnings Management in Selected Companies
Autor(ka) práce: Torovik, Anastassiya
Typ práce: Diploma thesis
Vedoucí práce: Peprníčková, Mariana
Oponenti práce: Pelák, Jiří
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
The aim of this diploma thesis is to analyze the concepts, incentives and techniques of earnings management on the basis of foreign literature sources and assess its application in selected companies of the Czech Republic. This thesis is divided into two parts - theoretical and practical. The first section of the theoretical part defines the terminology and provides an introduction to the issue of the earnings management. The second chapter is devoted to incentives of the earnings manipulation. The third chapter is focused on earnings management techniques with included examples from practice providing better understanding of them. In practical part there is an analysis of selected companies financial statements for 2015 and 2016 annual report’s data based on the calculation of M-score according to the professor Beneish model which measures the probability of earnings manipulation. The results of the analysis are compared by the turnover, sector and legal form of the selected companies. The analysis showed, that according to the turnover the highest average M-score have companies with sales > 14 milliard CZK, in accordance with the sector – companies providing services and per legal form – limited liability companies.
Klíčová slova: earnings management; financial statements manipulation; Beneish model; M-score; Creative accounting

Informace o studiu

Studijní program / obor: Finance a účetnictví/Účetnictví a finanční řízení podniku
Typ studijního programu: Magisterský studijní program
Přidělovaná hodnost: Ing.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Fakulta financí a účetnictví
Katedra: Katedra finančního účetnictví a auditingu

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 24. 11. 2017
Datum podání práce: 15. 12. 2018
Datum obhajoby: 22. 1. 2019
Identifikátor v systému InSIS: https://insis.vse.cz/zp/63992/podrobnosti

Soubory ke stažení

    Poslední aktualizace: