Volba osobního automobilu s využitím metod operačního výzkumu

Název práce: Volba osobního automobilu s využitím metod operačního výzkumu
Autor(ka) práce: Lebr, Karel
Typ práce: Diplomová práce
Vedoucí práce: Kuncová, Martina
Oponenti práce: Skočdopolová, Veronika
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Cílem práce bylo nalézt nejvhodnější nový malý hatchback, který by splňoval dvě zásadní kritéria. Vozidlo musí disponovat klimatizací a mít dveře i pro pasažéry sedící v druhé řadě sedadel. Do analýzy zpracovatel vybral 39 vozidel 14 různých značek. Po konzultaci s majitelem firmy zpracovatel vytvořil 20 sledovaných kritérií.Po vytvoření datové základny zpracovatel vybral tři metody VHV, kterými byli metody TOPSIS, AGREPREF a AHP. Metody zpracovatel volil jako zástupce jednotlivých tříd metod, jakými jsou minimalizace vzdálenosti od ideální varianty, vyhodnocování podle preferenčních relací a maximalizace užitku.Vhodný neplacený software zpracovatel nenašel žádný, avšak nalezl doplněk SANNA pro MS Excel. Naneštěstí tento doplněk disponuje řešením pouze v případě metody TOPSIS, a tak bylo nutné si zbylé dvě vytvořit, a to ve stejném prostředí, jako je výše zmíněný doplněk. V případě metody AHP zpracovatel vytvořil heuristiku na plnění Saatyho matic pro párová srovnání.Agregovaným verdiktem po majitele firmy je, že absolutním vítězem je vozidlo Hyundai i10, který byl v pořadí všech metod jednoznačně první. Možnými alternativami by pak byly vozy Fiat Panda, Mazda 2 a Renault Megane. Všechny tyto vozy se v rámci všech metod umístily do páté pozice.
Klíčová slova: VHV; TOPSIS; AGREPREF; AHP; SANNA
Název práce: Choosing a passenger car using operational research methods
Autor(ka) práce: Lebr, Karel
Typ práce: Diploma thesis
Vedoucí práce: Kuncová, Martina
Oponenti práce: Skočdopolová, Veronika
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
The aim of this work was to find the most suitable new small hatchback, which would meet two fundamental criteria. The vehicle must have air conditioning and have doors for passengers sitting in the second row of seats. The author selected 39 vehicles of 14 different brands for the analysis. After consultation with the owner of the company, the author created 20 monitored criteria.After the creation of the data base, the author selected three methods of VHV, which were TOPSIS, AGREPREF and AHP. Methods were chosen as a representative of individual classes of methods, such as minimization of distance from ideal variant, evaluation according to preferential relations and maximization of utility.The free unpaid software the author not found but found SANNA for Excel. Unfortunately, this add-on only has a solution for the TOPSIS method, so it was necessary to create the other two in the same environment as the above-mentioned add-on. In the case of the AHP method, the author created a heuristic to fill the Saaty matrix for paired comparisons.The aggregate verdict for the business owner is that the absolute winner is the Hyundai i10, which was clearly the first in the order of all methods. Possible alternatives would be Fiat Panda, Mazda 2 and Renault Megane. All these cars ranked to fifth position in all methods.
Klíčová slova: AHP; SANNA; MCDM; TOPSIS; AGREPREF

Informace o studiu

Studijní program / obor: Kvantitativní metody v ekonomice/Ekonometrie a operační výzkum
Typ studijního programu: Magisterský studijní program
Přidělovaná hodnost: Ing.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Fakulta informatiky a statistiky
Katedra: Katedra ekonometrie

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 20. 11. 2018
Datum podání práce: 27. 4. 2019
Datum obhajoby: 6. 6. 2019
Identifikátor v systému InSIS: https://insis.vse.cz/zp/67800/podrobnosti

Soubory ke stažení

    Poslední aktualizace: