Vliv komplementů na dynamickou cenotvorbu

Název práce: Vliv komplementů na dynamickou cenotvorbu
Autor(ka) práce: Poplštein, Karel
Typ práce: Diplomová práce
Vedoucí práce: Maryška, Miloš
Oponenti práce: Plevka, Václav
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Tato diplomová práce se zabývá tématem dynamické cenotvorby, respektive algoritmického počítání optimální ceny produktů na e-shopech z vymodelovaných poptávkových křivek pomocí strojového učení. Práce zkoumá, jaký vliv na tyto poptávkové křivky mají produkty, které zákazníci často nakupují společně a jejím cílem je rozšířit modely o tyto nové prediktory a prozkoumat jejich vliv na přesnost modelů a tím i na výpočet výsledné optimální ceny. K identifikaci těchto asociačních pravidel v transakční historii e-shopu je v práci využito postupů analýzy nákupního košíku, pro jehož implementaci v jazyce R práce poskytuje návod. Zároveň poskytuje pohled na architekturu současného řešení, a jak do něj nové prediktory jsou implementovány. Nakonec poskytuje porovnání rozšířených modelů a modelů původních, následované diskuzí nad těmito výsledky, které potvrzují původní hypotézu o zpřesnění modelů vlivem komplementů.
Klíčová slova: dynamická cenotvorba; regresní analýza; analýza nákupního košíku
Název práce: Effect of complementary goods on dynamic pricing
Autor(ka) práce: Poplštein, Karel
Typ práce: Diploma thesis
Vedoucí práce: Maryška, Miloš
Oponenti práce: Plevka, Václav
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
This thesis addresses the topic of dynamic pricing, or more specifically finding optimal prices of products on e-shop utilizing demand curves approximated by machine learning models. The thesis examines the effect of complementary products that customers often buy together and aims to extend these models with new predictors relating to these products and try to reduce the prediction error this way thus improving the optimized price output. The thesis contains an R implementation of market basket analysis to identify these association rules in the transaction history as well as instructions on how to use it. Afterwards it describes a high-level architecture of the current solution and specifies how the new predictors are added into it. Finally, it provides a comparison between the original and extended models followed by a discussion of the results that supports the original hypothesis that dynamic pricing models can be made more accurate by adding the effect of complements.
Klíčová slova: dynamic pricing; regression analysis; market basket analysis

Informace o studiu

Studijní program / obor: Aplikovaná informatika/Informační systémy a technologie
Typ studijního programu: Magisterský studijní program
Přidělovaná hodnost: Ing.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Fakulta informatiky a statistiky
Katedra: Katedra informačních technologií

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 5. 10. 2018
Datum podání práce: 28. 4. 2019
Datum obhajoby: 31. 5. 2019
Identifikátor v systému InSIS: https://insis.vse.cz/zp/67693/podrobnosti

Soubory ke stažení

    Poslední aktualizace: