Analýza dopravní obslužnosti vybraných krajů ČR

Název práce: Analýza dopravní obslužnosti vybraných krajů ČR
Autor(ka) práce: Najvárek, Petr
Typ práce: Bakalářská práce
Vedoucí práce: Löster, Tomáš
Oponenti práce: Danko, Jakub
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Tato bakalářská práce se zabývá srovnáním dvou z nejvýznamnějších integrovaných dopravních systémů v České republice, systémů PID a ODIS. Analýzy se zaměřují především na městy vlastněné dopravce DPP (Dopravní podnik Praha) a DPO (Dopravní podnik Ostrava), kteří se dají považovat za hlavní dopravce v jednotlivých systémech a kteří provozují zejména MHD na území Prahy, respektive Ostravy. Tyto podniky mají totiž, na rozdíl od ostatních, zpravidla soukromých, dopravců provozujících dopravu v těchto integrovaných systémech, povinnost vydávat veřejné výroční zprávy. Práce tak čerpá z těchto ročenek, dále z ročenek SDP (Sdružení dopravních podniků), dat poskytnutých společnostmi KODIS a ROPID a částečně i z dat Českého statistického úřadu. Práce sleduje zejména časové řady (zpravidla v období mezi roky 2001-2017) vybraných ukazatelů o veřejné dopravě, a metodami popisné statistiky se snaží sledovat vývoj v čase, zjistit, zda došlo ke zlepšení, či zhoršení daných ukazatelů o veřejné dopravě a taktéž se snaží porovnat 2 zmiňované systémy veřejné dopravy mezi sebou. Ze zajímavých zjištění lze jmenovat například velice pozitivní vývoj nízkopodlažnosti jak v elektrické, tak neelektrické trakci (v roce 2017 činil podíl nízkopodlažnosti u tramvají v obou městech přibližně 43,5 %, v autobusovém provozu tento podíl přesahoval úroveň 80 %). Zejména u tramvajové dopravy šlo nárůst téměř z nulových hodnot. Velmi překvapivý vývoj pak byl zaznamenán v analýzách zabývajících se zaměstnanci. Navzdory očekávání připadá na jednoho řidiče elektrické i neelektrické trakce více ujetých kilometrů v ostravském provozu (v roce 2017 činil v průměru rozdíl kilometrů připadajících na 1 řidiče v tramvajovém provozu 6220 vozokilometrů, v autobusovém provozu 1635 vozokilometrů.). V rámci investic do vozového parku lze vypíchnout rok 2015, kdy bylo v Ostravě investováno 847,7 milionů Kč, zatímco průměrná roční hodnota investic ve sledovaném období činila 265,8 milionů. V Praze činila průměrná hodnota investic 3,1 miliardy korun.
Klíčová slova: místokilometr; nízkopodlažnost; vozokilometr; financování; ěstská hromadná doprava
Název práce: Analysis of transport service of selected regions of Czech Republic
Autor(ka) práce: Najvárek, Petr
Typ práce: Bachelor thesis
Vedoucí práce: Löster, Tomáš
Oponenti práce: Danko, Jakub
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
This bachelor thesis deals with the comparison of two of the most important integrated transport systems in the Czech Republic, PID and ODIS systems. The analyzes focus mainly on DPP and DPO, city owned carriers, which can be considered as the main carriers in individual systems and who operate mainly the public transport in Prague or Ostrava. These carriers have, unlike other private carriers in both systems, obligation to publish public annual reports. This thesis use the data mainly from these yearbooks, as well as from the yearbooks SDP (Association of Transport Enterprises of Czech Republic), data provided by KODIS and ROPID companies and partly also from data of the Czech Statistical Office. The thesis mainly monitors time series (usually between 2001-2017) of selected indicators on public transport, and using the methods of descriptive statistics tries to monitor the development over time, to find out whether there was an improvement or deterioration of given indicators on public transport and also to compare the two mentioned public transport systems together. Interesting findings of this thesis are, for example, the very positive development of lowfloor transport in both electric and non-electric traction (in the year 2017, the proportion of low-floor trams in both cities was approximately 43.5%; in bus traffic this share exceeded 80%). Especially for tram transport, the increase was almost from zero levels. Very surprising developments have been discovered in employee analysis. Despite expectations, one driver of electric and non-electric traction has more kilometers traveled in Ostrava (in average, in 2017, the difference between kilometers per driver in tram traffic was 6220 vehicle kilometers, in bus traffic 1635 vehicle kilometers.). In terms of investment in the fleet, 2015 can be highlighted, when CZK 847.7 million was invested in Ostrava, while the average annual value of investments in the period under review was 265.8 million. In Prague, the average investment value per year was CZK 3.1 billion
Klíčová slova: urban public transport; locometer; low floor; vehicle kilometers ; financing

Informace o studiu

Studijní program / obor: Kvantitativní metody v ekonomice/Statistické metody v ekonomii
Typ studijního programu: Bakalářský studijní program
Přidělovaná hodnost: Bc.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Fakulta informatiky a statistiky
Katedra: Katedra statistiky a pravděpodobnosti

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 5. 12. 2018
Datum podání práce: 5. 5. 2019
Datum obhajoby: 13. 6. 2019
Identifikátor v systému InSIS: https://insis.vse.cz/zp/67950/podrobnosti

Soubory ke stažení

    Poslední aktualizace: