Vysvětlují národní vzdělávací systémy něco ve výkonu evropských studentů?

Název práce: Do the national education systems explain something in the performance of the European students?
Autor(ka) práce: Hanesz, Júlia
Typ práce: Diploma thesis
Vedoucí práce: Křečková Kroupová, Zuzana
Oponenti práce: Pua, Andrew Adrian
Jazyk práce: English
Abstrakt:
This master dissertation gives a general overview of the educational systems in the Czech Republic, Hungary, Poland and Slovakia and aims to identify whether the features of the national school systems affect the performance of the students. The four countries have to some extent similar history, economic and social characteristics and their schooling systems developed in a similar way. However, the performance of the Czech, Hungarian, Polish and Slovak students on PISA tests varies. To study the relationships between the individual scores of the students and the possible factors influencing them, an international production function and correlation statistics were used. The performance of the students was measured by the individual PISA math scores. The control variables described family, socioeconomic characteristics of the students, institutional and school characteristics. Observations from the PISA surveys from 2003, 2006, 2009 and 2012 were included in the dataset. In addition to the family and socioeconomic background of the students, elements of the national educational system such as general or vocational orientation of the schools, student per teacher ratio, school size, shortages in math teachers, to some extent the location of the schools were shown to have a significant impact on student performance in the Visegrad countries. Furthermore, we show by a difference in difference estimation that the Polish educational reform implemented in 1999 had a positive effect on the scores of the Polish students.
Klíčová slova: education system; students’ performance; Visegrad countries; PISA; Polish educational reform
Název práce: Vysvětlují národní vzdělávací systémy něco ve výkonu evropských studentů?
Autor(ka) práce: Hanesz, Júlia
Typ práce: Diplomová práce
Vedoucí práce: Křečková Kroupová, Zuzana
Oponenti práce: Pua, Andrew Adrian
Jazyk práce: English
Abstrakt:
Tato diplomová práce podává obecný přehled vzdělávacích systémů v České republice, Maďarsku, Polsku a na Slovensku a zaměřuje se na zjištění, zda vlastnosti národních školských systémů ovlivňují výkon studentů. Tyto čtyři země mají do jisté míry podobnou historii, ekonomické a sociální charakteristiky a jejich školské systémy se vyvíjely podobným způsobem. Výsledky českých, maďarských, polských a slovenských studentů v testech PISA se však liší. Ke studiu vztahů mezi jednotlivými vysledky studentů a možnými faktory, které je ovlivňují, byla použita mezinárodní vzdelávací produkční funkce a korelační statistika. Výsledky studentů byly měřeny individuálním matematickým skóre PISA. Kontrolní proměnné popisovaly rodinu, socioekonomické charakteristiky studentů, institucionální a školní charakteristiky. Do datového souboru byla zahrnuta pozorování z průzkumů PISA z let 2003, 2006, 2009 a 2012. Kromě rodinného a socioekonomického zázemí studentů se ukázalo, že významný dopad na výkon studentů ve visegrádských zemích měly také prvky národního vzdělávacího systému, jako je obecná nebo profesní zaměření škol, poměr studentů na učitele, velikost školy, nedostatek učitelů matematiky a do určité míry umístění škol. Kromě toho se ukázalo, že polská vzdělávací reforma provedená v roce 1999 měla pozitivní dopad na skóre polských studentů.
Klíčová slova: PISA; Visegrádské země; polská reforma o vzdělávání; vzdělávací systém; výkon studentů

Informace o studiu

Studijní program / obor: Mezinárodní ekonomické vztahy/Economics of Globalisation and European Integration
Typ studijního programu: Magisterský studijní program
Přidělovaná hodnost: Ing.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Fakulta mezinárodních vztahů
Katedra: Fakulta mezinárodních vztahů

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 10. 4. 2019
Datum podání práce: 29. 10. 2019
Datum obhajoby: 14. 1. 2020
Identifikátor v systému InSIS: https://insis.vse.cz/zp/69479/podrobnosti

Soubory ke stažení

    Poslední aktualizace: