Ekonomická diplomacie Španělska a České republiky - role agentur na podporu exportu

Název práce: Ekonomická diplomacia Českej republiky a Španielska - rola agentúr na podporu exportu
Autor(ka) práce: Chovancová, Monika
Typ práce: Diplomová práce
Vedoucí práce: Peterková, Jana
Oponenti práce: Trávníčková, Zuzana
Jazyk práce: Slovensky
Abstrakt:
Táto diplomová práca sa zaoberá ekonomickou diplomaciou, ktorú možno v kontexte súčasných globalizačných trendov považovať za jednu z kľúčových súčastí realizácie zahraničnej politiky. Cieľom práce je na základe teoretických poznatkov o ekonomickej diplomacii analyzovať efektivitu českej a španielskej agentúry na podporu exportu, agentúry CzechTrade a ICEX. Diplomová práca pozostáva zo štyroch kapitol. Prvá kapitola práce ponúka teoretické východiská ekonomickej diplomacie a približuje jej funkcie, aktérov a systémy riadenia. Druhá kapitola prepája teoretickú a praktickú stránku ekonomickej diplomacie na príklade Českej republiky a Španielska. Tretia kapitola je venovaná agentúram na podporu exportu a ich úlohe v systéme ekonomickej diplomacie. Záverečná kapitola približuje výsledky uskutočneného dotazníkového výskumu, ktorý sa zameral sa hodnotenie efektivity agentúr na podporu exportu. Výsledkom realizovaného výskumu je, že české aj španielske spoločnosti vidia pozitívny prínos agentúr na podporu exportu na ich podnikateľské činnosti v mnohých oblastiach. Výskum odhalil, že španielske podniky vnímajú ich národný systém podpory exportu ako efektívnejší než české podniky český systém podpory exportu.
Klíčová slova: podpora exportu; agentúry na podporu exportu; CzechTrade; ICEX; ekonomická diplomacia
Název práce: Ekonomická diplomacie Španělska a České republiky - role agentur na podporu exportu
Autor(ka) práce: Chovancová, Monika
Typ práce: Diplomová práce
Vedoucí práce: Peterková, Jana
Oponenti práce: Trávníčková, Zuzana
Jazyk práce: Slovensky
Abstrakt:
Tato diplomová práce se zabývá ekonomickou diplomacií, kterou je možné v kontextu současných trendů v oblasti globalizace považovat za jednu z klíčových součástí realizace zahraniční politiky. Cílem práce je na základě teoretických poznatků o ekonomické diplomacii analyzovat efektivitu české a španělské agentury pro podporu exportu, agentury Czech Trade a ICEX. Diplomová práce se skládá ze čtyř kapitol. První kapitola nabízí teoretická východiska ekonomické diplomacie a přibližuje její funkce, aktéry a systémy řízení. Druhá kapitoly propojuje teoretickou a praktickou stránku ekonomické diplomacie na příkladu České republiky a Španělska. Třetí kapitola je věnovaná agenturám na podporu exportu a jejich úloze v systému ekonomické diplomacie. Závěrečná kapitola přibližuje výsledky uskutečněného dotazníkového výzkumu, který se zaměřil na hodnocení efektivity agentur pro podporu exportu. Výsledkem realizovaného výzkumu je, že české i španělské společnosti vidí pozitivní přínos agentur pro podporu exportu na jejich podnikatelskou činnost v mnohých oblastech. Výzkum odhalil, že španělské podniky vnímají jejich národní systém podpory exportu jako efektivnější než české podniky český systém podpory exportu.
Klíčová slova: ICEX; agentury pro podporu exportu; CzechTrade; ekonomická diplomacie; podpora exportu
Název práce: Economic diplomacy of Czech Republic and Spain - the role of export promotion agencies
Autor(ka) práce: Chovancová, Monika
Typ práce: Diploma thesis
Vedoucí práce: Peterková, Jana
Oponenti práce: Trávníčková, Zuzana
Jazyk práce: Slovensky
Abstrakt:
This Master’s thesis deals with economic diplomacy, which may be seen in context of present globalization trends as one of the key components of foreign policy implementation. The aim of the thesis is to analyse the effectiveness of the Czech and Spanish export promotion agencies, CzechTrade and ICEX, based on theoretical knowledge of economic diplomacy. The thesis consists of four chapters. The first chapter offers theoretical background of economic diplomacy and its functions, actors and systems. The second chapter links theoretical and practical aspects of economic diplomacy on the example of Czech Republic and Spain. The third chapter is devoted to export promotion agencies and their role in the system of economic diplomacy. The final chapter describes the results of the questionnaire research, which is focused on evaluation of the effectiveness of export promotion agencies. The result of the research is that both Czech and Spanish companies see the positive contribution of export promotion agencies to their business activities in many areas. Research has revealed that Spanish companies perceive their national export support system as more efficient than Czech companies.
Klíčová slova: ICEX; CzechTrade; export promotion agencies; economic diplomacy; export support

Informace o studiu

Studijní program / obor: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní obchod
Typ studijního programu: Magisterský studijní program
Přidělovaná hodnost: Ing.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Fakulta mezinárodních vztahů
Katedra: Katedra mezinárodních studií a diplomacie

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 25. 9. 2019
Datum podání práce: 19. 4. 2020
Datum obhajoby: 26. 5. 2020
Identifikátor v systému InSIS: https://insis.vse.cz/zp/70785/podrobnosti

Soubory ke stažení

    Poslední aktualizace: