Námořní pirátství v Guinejském zálivu a jeho možná řešení

Název práce: Námořní pirátství v Guinejském zálivu a jeho možná řešení
Autor(ka) práce: Budinský, Miroslav
Typ práce: Bakalářská práce
Vedoucí práce: Sejkora, Jiří
Oponenti práce: Smělá, Monika
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Tato práce se zabývá problematikou námořního pirátství v Guinejském zálivu. Je zde definováno námořní pirátství a druhy útoků, a je zhodnocen současný stav pirátství ve světě s důrazem na Guinejský záliv, kde je momentálně spolu s jihovýchodní Asií situace nejzávažnější. Guinejský záliv je díky svým zásobám ropy strategický region i na globální úrovni, a proto by měla být jeho námořní bezpečnost v zájmu zbytku světa. V práci jsou následně zkoumány ekonomické škody pirátství s cílem vyhodnotit jeho závažnost. Ačkoli neexistují přesné údaje, celkové ekonomické škody pirátství se odhadují ve výši až do 20 miliard USD. Existují také mnohé negativní efekty pirátství na rozvoj regionů z pohledu například rybolovu, rozvoje cestovního ruchu nebo omezení frekventovanosti některých přístavů, které jsou hlavním zdrojem příjmů některých západoafrických zemí. Stěžejní část práce pak spočívá v analyzování obecných protipirátských opatření a opatření, jejichž implementace vedla k potlačení somálského pirátství, a to zejména z krátkodobého pohledu. Jedná se o kroky vedoucí k bezprostřednímu omezení pirátské aktivity, především o nasazení válečného loďstva a ozbrojené smluvní ochranky lodí. Následně jsou analyzována již stávající protipirátská opatření nasazená v Guinejském zálivu a problémy s nimi. Po komparaci výsledků těchto dvou analýz jsou vyvozena doporučení pro další vývoj protipirátských opatření v Guinejském zálivu s přihlédnutím k charakteristice regionu. Mezi tato doporučení patří především zvýšení rozpočtu námořnictev jednotlivých států, zřízení bezpečného transitního koridoru, rozšíření sítě bezpečných kotvišť a zvýšení procenta lodí s najatou ochrankou. Zároveň se jeví jako nezbytné zvýšit procento nahlášených útoků, jelikož více než 50 % incidentů se nenahlašuje, což výrazně ztěžuje analýzu problému.
Klíčová slova: námořní přeprava; Guinejský záliv; námořní pirátství; námořní bezpečnost
Název práce: Maritime piracy in the Gulf of Guinea and its possible solutions
Autor(ka) práce: Budinský, Miroslav
Typ práce: Bachelor thesis
Vedoucí práce: Sejkora, Jiří
Oponenti práce: Smělá, Monika
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
This thesis‘ main focus is on maritime piracy in the Gulf of Guinea. It provides a definition of maritime piracy, characterises the types of attacks and evaluates the current state of global piracy. The situation in the Gulf of Guinea and south-east Asia is the worst at the moment. Thanks to its oil reserves, the Gulf of Guinea is a strategic region on a global level, thus its maritime security should be of interest of the rest of the world. This thesis also examines the economic costs of piracy with the aim to evaluate its impact. Although reliable data is scarce, there are estimations saying that the global cost of maritime piracy can reach up to 20 billion USD. There are also other negative effects of piracy on regional development, such as on fishing, tourism, or decrease in the frequency of some ports, which contributes the most to some West-African government revenue. A crucial part of this thesis is the analysis of general anti-piracy measures and those implemented in the case of Somali piracy off the Horn of Africa. The focus is on short-term measures that lead to an immediate reduction of pirate activity such as naval presence and implementation of contracted security personnel. Subsequently, measures implemented against maritime piracy in the Gulf of Guinea are analysed. After a comparison of results of these analyses, recommendations for future measures for the Gulf of Guinea are deduced. Specific characteristics of the Gulf of Guinea are taken into account. It is mainly recommended to increase the budget of local navies, create a safe maritime transit corridor, expand the safe anchorage network and increase the percentage of ships with contracted security on board. Furthermore, it seems necessary to increase the incident reporting, as the fact that more than 50 % of all incidents are not reported makes a thorough analysis of the piracy problem difficult.
Klíčová slova: Gulf of Guinea; maritime piracy; maritime security; shipping

Informace o studiu

Studijní program / obor: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní obchod
Typ studijního programu: Bakalářský studijní program
Přidělovaná hodnost: Bc.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Fakulta mezinárodních vztahů
Katedra: Katedra mezinárodních ekonomických vztahů

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 24. 5. 2019
Datum podání práce: 24. 4. 2020
Datum obhajoby: 28. 5. 2020
Identifikátor v systému InSIS: https://insis.vse.cz/zp/69830/podrobnosti

Soubory ke stažení

    Poslední aktualizace: