Návrh a implementace design systému veřejné správy

Název práce: Návrh a implementace design systému veřejné správy
Autor(ka) práce: Hlavsa, Jaroslav
Typ práce: Diplomová práce
Vedoucí práce: Řepa, Václav
Oponenti práce: Svatoš, Oleg
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Předmětem zkoumání diplomové práce je použití design systému jako způsobu transformace institucí veřejné správy ČR.Organizace ve veřejné sféře, a ani v soukromé, nechtějí utrácet čas a peníze za práci, která opakuje to již vytvořené. Dnes již mnoho organizací ve světě začalo vytvářet tzv. design systémy, které umožňují efektivnější vývoj digitálního produktu. Přesto, jak tato práce prokazuje, je design systém v ČR v obou těchto sférách prakticky opomíjen. Hlavním cílem práce je sjednotit veškeré dílčí poznatky autora v jeho praxi do jednoho celistvého návrhu koncepce struktury Design systému veřejné správy ČR a přinést způsoby, jakými může instituce veřejné správy tyto jeho součásti přijmout a využít. Práce si zároveň klade za cíl přimět vyšší úředníky, a jiné osoby v institucích s rozhodovací pravomocí, aby naslouchali potřebám občanům ČR, a na základě nich budovali digitální produkty.Analytická část práce je rozdělena do několika částí: V první části se jedná o rešerši literatury a informačních zdrojů, tzn. definice design systému, jeho historie a úlohy a jaké má místo jako inovační prvek v organizaci. V druhé části se jedná o analýzu z pohledu následování osvědčené praxe v budování a provozování webových stránek. Třetí část je pak zaměřena na analýzu způsobu využití design systému a možnosti měření zralosti, jak design systémů, tak i míry, do jaké je organizace zaměřena na prožitky a potřeby uživatelů. Závěr analytické části tvoří vysokoúrovňový popis IT struktury veřejné správy a ukazuje zkušenosti autora práce s digitalizací v instituci veřejné správy.Hlavní část práce se zaměřuje na návrh samotné koncepce a je rozdělena do několika částí, kde předpoklady k tomuto návrhu vycházely z položených výzkumných otázek: V první části se jedná o definici struktury navrhovaného Design systému veřejné správy a představení praktických výstupů spojených s jeho zavedením. V druhé části se jedná o návrh způsobu doručování digitálních služeb. Premisa tohoto způsobu stojí na hledání a splňování potřeb uživatele (klienta). Dále jsou v této části představeny způsoby užití a předpoklady pro uplatnění Design systému veřejné správy. Ve třetí části jsou představeny kroky, které instituci pomohou s naplněním výše uvedené premisy. V poslední části je názorně ukázáno, jak lze Design systém veřejné správy použít při budování digitálních služeb.V práci je následně ověřen způsob, který organizacím může pomoci navýšit jejich schopnost vnímání potřeb uživatelů (případovou studií), a praktickou realizací došlo k ověření praktických a věcných částí navrhovaného Design systému.
Klíčová slova: životní situace; design systém; návrh služeb; design zaměřený na uživatele; UX; UI; veřejná správa; transformace; návrhové vzory
Název práce: Design and Implementation of the Design system for the Czech Public Administration
Autor(ka) práce: Hlavsa, Jaroslav
Typ práce: Diploma thesis
Vedoucí práce: Řepa, Václav
Oponenti práce: Svatoš, Oleg
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
The purpose of this master's thesis is to consider usage of the design system as a method of transformation of public administration in the Czech Republic.Organizations in the public sector, nor in the private one, do not want to spend time and money on the work that has been already created. Today, many organizations around the world have started to develop so-called design systems that help them to effectively create a digital product. Nevertheless, as this thesis proves, a design system in the Czech Republic is not practically taken into account.The main purpose of this thesis is to consolidate author's knowledge, throughout his practice, to one integral design of the structure of the purposed Design system for the Czech Republic's public administration. In addition to this main purpose, the thesis focuses on the senior civil servants, or other decision-makers in institutions, to listen to the needs of the Czech citizen and build digital products based upon those needs.The analytical part of this work is divided into several sections: First section includes literature and information sources overview, i.e. the definition of the design system, its history and its role, and what its place is as an innovative element in the organisation. Second section includes an analysis of how public sector institutions has been building and operating their websites, considering best practice. Third section includes an analysis of how the design system is used and what methods are used to measure the maturity for both: design systems and the extent to which the organisation is focused on the experiences and needs of its users. In the last section, there is a high-level description of the Czech public administration's IT structure and is given an example of the author's experience in the process of digital transformation of the specific public sector institution.The main part of the work focuses on the design system's concept itself and is divided into several sections, where the assumptions for this concept were based upon the research questions asked: The first section includes the definition of the structure of the proposed Design system and the presentation of practical outputs associated with its implementation. Second section includes a proposal on how to deliver digital services. The premise for this proposal is to find and meet the needs of the user (client). Furthermore, the ways of using and preconditions for the application of the Design system for the Czech Republic's public administration are presented there. Third part includes steps to help an institution to meet the premise mentioned above. The last part illustrates how the Design system for the Czech public administration can be used in building digital services.The thesis then verifies the way that can help organizations increase their ability to perceive the user's needs (case study), and proposed Design system's practical and factual components were verified through practical implementation.
Klíčová slova: service design; user-centred design; public administration; transformation; design system; life events; UX; UI; design patterns

Informace o studiu

Studijní program / obor: Aplikovaná informatika/Informační systémy a technologie
Typ studijního programu: Magisterský studijní program
Přidělovaná hodnost: Ing.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Fakulta informatiky a statistiky
Katedra: Katedra informačních technologií

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 15. 10. 2018
Datum podání práce: 4. 5. 2020
Datum obhajoby: 10. 6. 2020
Identifikátor v systému InSIS: https://insis.vse.cz/zp/67361/podrobnosti

Soubory ke stažení

    Poslední aktualizace: