Etické nákupní chování českých spotřebitelů: rozpor mezi postojem a chováním

Název práce: Etické nákupní chování českých spotřebitelů: rozpor mezi postojem a chováním
Autor(ka) práce: Poláková, Lucia
Typ práce: Diplomová práce
Vedoucí práce: Chytková, Zuzana
Oponenti práce: Pašmik, Jaroslav
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Diplomová práce se věnuje etickým spotřebitelům. Zkoumá detailně jejich kupní chování, postoje vůči etičnosti a udržitelnému životnímu prostředí, a možný rozpor mezi jejich postoji a skutečným kupním chováním. Hlavním cílem bylo zjistit, co právě tento rozpor způsobuje a dále určit motivátory a bariéry etického nákupu v České republice a na Slovensku z pohledu etického spotřebitele. Výzkum proběhl pomocí polo-strukturovaných rozhovorů na šestnácti respondentech. Doslovní přepisy rozhovorů byly následně kódovány v softwaru MAXQDA a vyhodnocené v rámci čtyř vzniknutých témat: udržitelné životní prostředí, inspirace a ovlivnění, český a slovenský trh a neetická spotřeba. Na základě spojitostí mezi teorií a výsledky mých rozhovorů bylo určeno pět okruhů, které popisují propojení názorů respondentů s jejich kupním chováním. Těmito tématy jsou: očekávání pozitivní budoucnosti a změna k lepšímu, symbióza člověka s přírodou a dopad na krajinu, zdraví, morální principy a svědomí, kariérní život a pobyt v zahraničí.
Klíčová slova: nákupní chování; attitude – behaviour gap; spotřebitel; etický nákup; etická spotřeba
Název práce: Ethical purchasing behaviour of Czech consumers: attitude – behaviour gap
Autor(ka) práce: Poláková, Lucia
Typ práce: Diploma thesis
Vedoucí práce: Chytková, Zuzana
Oponenti práce: Pašmik, Jaroslav
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
The diploma thesis analyses behaviour of ethical consumers. It examines particularly their purchasing behaviour, attitudes towards ethics and sustainable environment, and the possible gap between their attitudes and actual purchasing behaviour. The main goal is to define, what causes a gap between the attitude and the behaviour of an ethical consumer, and to identify the motivators and barriers for ethical purchasing in the Czech Republic and Slovakia from the perspective of an ethical consumer. The research was realized by using semi-structured interviews with sixteen respondents. The transcripts of the interviews were thereafter coded in the MAXQDA software and interpreted in four topics: sustainable environment, inspiration and influence, the Czech and Slovak markets and unethical consumption. Based on the connection between the theory and the results of my interviews, five areas were identified, which characterize the connection between the respondents' opinions and their purchasing behaviour. These topics are expectations of a positive future and change towards better times, the symbiosis of man with nature and the impact on the landscape, health, moral principles and conscience, career life and living abroad.
Klíčová slova: consumer; ethical purchase; purchase behaviour; ethical consumption; attitude – behaviour gap

Informace o studiu

Studijní program / obor: Ekonomika a management/Management
Typ studijního programu: Magisterský studijní program
Přidělovaná hodnost: Ing.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Fakulta podnikohospodářská
Katedra: Katedra marketingu

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 27. 1. 2020
Datum podání práce: 13. 5. 2020
Datum obhajoby: 10. 6. 2020
Identifikátor v systému InSIS: https://insis.vse.cz/zp/72267/podrobnosti

Soubory ke stažení

    Poslední aktualizace: