Aktivizující metody ve výuce ekonomických předmětů

Název práce: Aktivizující metody ve výuce ekonomických předmětů
Autor(ka) práce: Procházková, Veronika
Typ práce: Diplomová práce
Vedoucí práce: Berková, Kateřina
Oponenti práce: Holečková, Lenka
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Diplomová práce se zabývá vlivem aktivizujících metod ve výuce ekonomických předmětů, konkrétně v předmětech ekonomika a účetnictví. Teoretická část pojednává o koncepcích v ekonomickém vzdělávání a přechodu od tradiční koncepce k moderní. Zároveň jsou představeny konkrétní aktivizační metody a zásady, které slouží jako doporučení učitelům při vedení výchovně-vzdělávacího procesu. Praktická část je rozdělena do dvou dílčích částí. V první části, která je věnována studentům, jsou stanoveny výzkumné otázky, nakolik aktivizační metody ovlivňují zapamatování si získaných poznatků, zda aktivizující metody zvyšují motivaci ke studiu ekonomických předmětů a jaké myšlenkové operace jsou použitím aktivizačních metod rozvíjeny. Druhá část, která je zaměřena na učitele, zjišťuje, nakolik jsou aktivizační metody využívány při výuce, jaký přínos učitelé spatřují a jaké jsou nejčastější překážky při využívání aktivizačních metod ve výuce. V závěru práce jsou vyhodnoceny oba dotazníky, zodpovězeny výzkumné otázky a navrhnuta doporučení ke zlepšení efektivity práce.
Klíčová slova: Didaktické zásady; Aktivizující metody ve výuce; Tradiční metody výuky; Klíčové kompetence; Bloomova taxonomie cílů
Název práce: Activating methods in education of economics subjects
Autor(ka) práce: Procházková, Veronika
Typ práce: Diploma thesis
Vedoucí práce: Berková, Kateřina
Oponenti práce: Holečková, Lenka
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
The Master´s thesis deals with the influence of activating teaching methods in education, particularly in economics and accounting subjects. The theoretical part deals with different concepts in economic education and the transition from traditional to modern concepts. There are also specific activation methods and principles introduced. The analytical part is divided into two parts. The first part focuses on students and includes research questions which are set to answer if activation methods affect the memorization of acquired knowledge or if they increase motivation to study economic subjects. The second part focuses on teachers and detects how much activation methods are used in education, what benefits teachers see and what are the most common blocks in using activation methods. At the end of the work, there is evaluation of two surveys and there are recommendations proposed to improve work efficiency.
Klíčová slova: Traditional teaching methods; Activating teaching methods; Didactic principles; Soft skills; Bloom´s taxonomy

Informace o studiu

Studijní program / obor: Finance a účetnictví/Učitelství ekonomických předmětů pro střední školy
Typ studijního programu: Magisterský studijní program
Přidělovaná hodnost: Ing.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Fakulta financí a účetnictví
Katedra: Katedra didaktiky ekonomických předmětů

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 1. 5. 2017
Datum podání práce: 25. 5. 2020
Datum obhajoby: 15. 6. 2020
Identifikátor v systému InSIS: https://insis.vse.cz/zp/61026/podrobnosti

Soubory ke stažení

    Poslední aktualizace: