Determinanty spotřebitelského chování na trhu sdílené ekonomiky

Název práce: Determinanty spotřebitelského chování na trhu sdílené ekonomiky
Autor(ka) práce: Hájek, Jaroslav
Typ práce: Bakalářská práce
Vedoucí práce: Čihák, Jakub
Oponenti práce: Kadeřábková, Božena
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Tato bakalářská práce zkoumá nový fenomén sdílené ekonomiky, přesněji se zabývá determinanty chování spotřebitelů, kteří využívají těchto služeb. Cílem práce je potvrdit hypotézu, že lidé s nižšími příjmy jsou více informovaní o nabízených službách a více tyto služby využívají. Hypotéza je testována pro území České republiky pomocí regresní analýzy a to na základě dat vzešlých z dotazníkového šetření provedeného pro účely této práce. z výsledku analýzy vyplývá, že existuje negativní vztah mezi výší hrubé mzdy a mírou participace na trhu sdílené ekonomiky. Dalším zjištěním této práce je prokázání vztahů jiných demografických ukazatelů s mírou participace. Pozitivní vztah s mírou participace se podařil prokázat u mužů, mladších osob a osob bydlících ve větších městech. Hlavní přínos práce plyne z lepšího pochopení spotřebitele sdílené ekonomiky.
Klíčová slova: sdílená ekonomika; kolaborativní ekonomika; Airbnb; couchsurfing; carsharing; Uber; Zonky; P2P; dotazníkové šetření; lineární regrese
Název práce: Determinants of consumer behaviour on the sharing economy market
Autor(ka) práce: Hájek, Jaroslav
Typ práce: Bachelor thesis
Vedoucí práce: Čihák, Jakub
Oponenti práce: Kadeřábková, Božena
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
This bachelor thesis examines new phenomenon, sharing economy, specifically determinants of behaviour of consumers of these services. The main aim of this thesis is to test hypothesis, that people with lower income are more informed about sharing economy and use it more frequently. The hypothesis is tested for the Czech Republic. Regression analysis, which is used to test the hypothesis is based on data from a questionnaire survey conducted for the purposes of this thesis. The results of the analysis show a negative relation between the amount of gross wage and participation rate on the share economy market. Another finding is proven relation of other demographic indicators with participation rate. Proven positive relation was with men, younger people and people living in larger cities. The main benefit of this work is better understanding of the nature of sharing economy consumer
Klíčová slova: sharing economy; collaborative economy; Airbnb; couchsurfing; carsharing; Uber; Zonky; P2P; questionnaire survey ; linear regression

Informace o studiu

Studijní program / obor: Ekonomie a hospodářská správa/Ekonomie
Typ studijního programu: Bakalářský studijní program
Přidělovaná hodnost: Bc.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Národohospodářská fakulta
Katedra: Katedra ekonomie

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 29. 9. 2019
Datum podání práce: 18. 8. 2020
Datum obhajoby: 9. 9. 2020
Identifikátor v systému InSIS: https://insis.vse.cz/zp/70865/podrobnosti

Soubory ke stažení

    Poslední aktualizace: