Metody práce učitelů středních škol v tématu "Rodinný rozpočet"

Název práce: Metody práce učitelů středních škol v tématu "Rodinný rozpočet"
Autor(ka) práce: Kropáč, David
Typ práce: Diplomová práce
Vedoucí práce: Králová, Alena
Oponenti práce: Fišerová, Marie
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Diplomová práce se zabývá problematikou Rodinného rozpočtu a metodami práce učitelů středních škol. Toto téma je aktuální kvůli stále rostoucímu zadlužení privátního sektoru. Cílem teoretické části práce je analyzovat dosavadní vývoj v oblasti středoškolského finančního vzdělávání v České republice a identifikovat příčiny rostoucího předlužení populace. Cílem praktické části práce je zmapovat pomocí dotazníkového šetření současný stav využívání aktivizačních metod na obchodních akademiích a ověřit, zda častější využívání aktivizačních metod vede k většímu počtu finančně gramotných žáků. Šetření přináší zajímavé výsledky. Většina učitelů se domnívá, že téměř polovina žáků posledního ročníku (včetně nedávných absolventů) není finančně gramotná. Zároveň pouze pětina vyučujících z 53 ví, kdo vytváří a alokuje většinu peněžní nabídky. V závěrečné části jsou výsledky dotazníkového šetření komparovány s obdobnými. Dále jsou předložena možná řešení stávajícího předlužení a úvod do problematiky udržitelného financování. K práci je přiložen vlastní návrh didaktické hry a případové studie v tématu Rodinný rozpočet.
Klíčová slova: Rodinný rozpočet; finanční gramotnost; aktivizační metody; obchodní akademie; udržitelné financování
Název práce: Teaching methods among secondary school teachers related to "Family budgeting"
Autor(ka) práce: Kropáč, David
Typ práce: Diploma thesis
Vedoucí práce: Králová, Alena
Oponenti práce: Fišerová, Marie
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Master’s thesis deals with subject of family budgeting and methods used by teachers in secondary education. This topic is still current due to growing level of private debt. The main objective of the theoretical framework is to analyse the current state of secondary financial education in the Czech Republic and to identify the causes of growing indebtedness of population. Goal of the empirical part is to document via questionnaire current usage of activity-based methods and to test if frequent use of these methods leads to higher number of financially literate students. Results are intriguing. Most of the teacher consider almost half of their senior students (and recent absolvents) financially illiterate. Also, only one-fifth of 53 respondents knew who is creating and allocating most of the money supply. In subsequent analysis findings of questionnaire are compared to other related queries. In concluding part there are presented possible solutions to indebtedness problem and introduction to principles of sustainable financing. In this thesis are enclosed proposals for didactic game and case study related to family budgeting.
Klíčová slova: Family budgeting; financial literacy; activity-based methods; business academy; sustainable financial development

Informace o studiu

Studijní program / obor: Finance a účetnictví/Učitelství ekonomických předmětů pro střední školy
Typ studijního programu: Magisterský studijní program
Přidělovaná hodnost: Ing.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Fakulta financí a účetnictví
Katedra: Katedra didaktiky ekonomických předmětů

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 14. 11. 2017
Datum podání práce: 18. 8. 2020
Datum obhajoby: 9. 9. 2020
Identifikátor v systému InSIS: https://insis.vse.cz/zp/63865/podrobnosti

Soubory ke stažení

    Poslední aktualizace: