Acta Oeconomica Pragensia 2017, 2017(2):3-16 | DOI: 10.18267/j.aop.571

International Trade Students' Stereotypes

Kamila Matysová
Vysoká škola ekonomická v Praze, Fakulta mezinárodních vztahů (kamila.matysova@vse.cz).

The goal of the present paper is to detect stereotypes of students studying International Trade at the University of Economics Prague and, if need be, propose didactic measures for intercultural education at the university. In our study, 293 International Trade students described six ethnic and national groups (Roma, Ukrainians, Vietnamese, Russians, Germans and Czechs) in terms of explicit stereotypes. The following hypothesis was formulated in the study: On the one hand, stereotypes of the observed population refer to real existing intercultural differences; on the other hand, they refer to cultural complexes. An open questionnaire for stereotypes was used. The results match the formulated hypothesis well: stereotypes of the observed population refer to real existing intercultural differences as well as to cultural complexes. Intercultural differences are mostly reflected in the stereotypes about Germans. On the contrary, the least intercultural differences were found in the stereotypes about Ukrainians. The research points to a number of complexes projected onto ethnic and national groups (Roma, Germans and Russians). Practical implications for intercultural education are discussed in the paper.

Keywords: stereotypes, intercultural differences, cultural complexes, intercultural education
JEL classification: Z1

Published: April 4, 2017  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Matysová, K. (2017). International Trade Students' Stereotypes. Acta Oeconomica Pragensia25(2), 3-16. doi: 10.18267/j.aop.571
Download citation

References

  1. KOŘENSKÝ, J., KOMÁREK, M. a kol., 1986. Mluvnice češtiny2. Tvarosloví. Praha: Academia. ISBN 80-210-0168-2
  2. ATKINSON, R. L. a kol., 2003. Psychologie (2. vyd.). Praha: Portál. ISBN 80-7178-640-3.
  3. ALLPORT, G. W., 2004. O povaze předsudků. Praha: Prostor. ISBN 80-7260-125-3.
  4. BECKER, G. S., 1971. The Economics of Discrimination (2nd ed.). Chicago: The University of Chicago Press. ISBN 0-226-04116-6.
  5. BERRY, J. W. et al., 2011. Cross-Cultural Psychology. Research and Applications (3rd ed.). New York: Cambridge University Press. ISBN 978-0-521-74520-8.
  6. DVOŘÁKOVÁ, K., 2007. Kontaktní hypotéza v odborné literatuře pojednávající o interetnických vztazích. Rexter, 2, 57-67. ISSN 1214-7737.
  7. EKMAN, P., 2009. Telling Lies: Clues to Deceit in the Marketplace, Politics, and Marriage (4th ed.). New York: Norton. ISBN 978-0-393-33745-7.
  8. EKMAN, P., 2015. Odhalené emoce. Naučte se rozpoznávat výrazy tváře a pocity druhých. Brno: Jan Melvil. ISBN 978-80-87270-81-3.
  9. HENNIG, G. a PELZ, G., 2008 Transakční analýza. Terapie a poradenství. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1363-2.
  10. HIRT, T. a JAKOUBEK, M., 2006. Situace "romských" populací v ČR: ne-etnický výkladový model. In Leontiyeva, Y. (ed.). Menšinová problematika v ČR. Komunitní život a reprezentace komunitních zájmů (Slováci, Ukrajinci, Vietnamci a Romové). Praha: Sociologický ústav AV ČR, 63-83. ISBN 80-7330-098-2.
  11. HNILICA, K., 2010. Stereotypy,předsudky, diskriminace. Pojmy, měření, teorie. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-1776-3.
  12. HNILICA, K. a RADOVÁ, L., 2013. Rasismus? Postoje? Ideologie? K determinantám etnických stereotypů. Československá psychologie, 57(2), 144-161. ISSN 0009-062X.
  13. HODICOVÁ, R., 2011. Psychická distance a internacionalizace malých a středních podniků. Empirické šetření na příkladu sasko-českého pohraničí. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3939-7.
  14. HOFSTEDE, G., 2007. Kultury a organizace. Software lidské mysli. Spolupráce mezi kulturami a její důležitost pro přežití (2. vyd.) . Praha: Linde. ISBN 80-86131-70-X.
  15. HŘEBÍČKOVÁ, M., 2012. Přesnost českého národního stereotypu podle sociálních vědců a studentů. Proceedings of the Conference on Social Processes & Personality. Praha: Psychologický ústav AV ČR, 20-25.
  16. HŘEBÍČKOVÁ, M., 2013. Přesnost regionálních stereotypů a mechanismy jejich vytváření. Československá psychologie, 57(3), 230-245. ISSN 0009-062X.
  17. HŘEBÍČKOVÁ, M. a KOUŘILOVÁ, S., 2012. Jak se vidíme, jak nás vidí a jací jsme: porovnání českého národního auto- a heterostereotypu s posuzováním reálných Čechů v kontextu pětifaktorového modelu osobnosti. Československá psychologie, 56(1), 1-17. ISSN 0009-062X.
  18. JACKSON, J., 2015. Becoming Interculturally Competent: Theory to Practice in International Education. International Journal of Intercultural Relations, 48, 91-107, https://doi.org/10.10167j.ijintrel.2015.03.012 Go to original source...
  19. JACOBI, J., 2013. Psychologie C. G. Junga (2. vyd.). Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0353-7.
  20. JUNG, C. G., 1998. Výbor z díla II. Archetypy a nevědomí. Brno: Nakladatelství Tomáše Janečka. ISBN 80-85880-16-4.
  21. KAST, V., 2013. Otcové-dcery, matky-synové. Práce s rodičovskými komplexy jako cesta k vlastní identitě. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0401-5.
  22. KOCOUREK, J., 2006. Vietnamci v ČR. In Leontiyeva, Y. (ed.). Menšinová problematika v ČR. Komunitní život a reprezentace komunitních zájmů (Slováci, Ukrajinci, Vietnamci a Romové). Praha: Sociologický ústav AV ČR, 46-62. ISBN 80-7330-098-2.
  23. LEONTIYEVA, Y., 2006. Ukrajinská menšina a migranti v ČR. In Leontiyeva, Y. (ed.). Menšinová problematika v ČR. Komunitní život a reprezentace komunitních zájmů (Slováci, Ukrajinci, Vietnamci a Romové). Praha: Sociologický ústav AV ČR, 32-45. ISBN 80-7330-098-2.
  24. LIKERT, R., 1967. The Human Organization: Its Management and Value. New York: McGraw-Hill. ISBN 978-0070378513.
  25. MAGUIRE, A., 1999. Stíny duše. Temné stránky lidské psychiky z pohledu hlubinné psychologie a spirituálních tradic. Praha: Portál. ISBN 80-7178-341-2.
  26. MATYSOVÁ, K., 2012. Akulturace imigrantů v České republice. Acta Oeconomica Pragensia, 20(5), 24-35, https://doi.org/10.182677j.aop.378 Go to original source...
  27. MILLER, W. I., 1997. The Anatomy of Disgust. Cambridge, Massachusetts: Harward University Press. ISBN 0-674-03155-5. Go to original source...
  28. MORGENSTERNOVÁ, M., ŠULOVÁ, L. a kol., 2007. Interkulturní psychologie. Rozvoj kulturní senzitivity. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-1361-1.
  29. NAKONEČNÝ, M., 1999. Sociální psychologie. Praha: Academia. ISBN 80-200-0690-7.
  30. NAVRÁTIL, P. a kol., 2003. Romové v české společnosti. Jak se nám spolu žije a jaké má naše soužití vyhlídky. Praha: Portál. ISBN 80-7178-741-8.
  31. NOVÝ, I. a SCHROLL-MACHL, S., 2005. Spolupráce přes hranice kultur. Praha: Management Press. ISBN 80-7261-121-6.
  32. NOVÝ, I. a SCHROLL-MACHL, S., 2007. Interkulturní komunikace v řízení a podnikání: česko-německá. Praha: Management Press. ISBN 978-80-7261-158-4.
  33. ŘÍČAN, P., 2000. S Romy žít budeme - jde o to jak: dějiny, současná situace, kořeny problémů, naděje společné budoucnosti (2. vyd.). Praha: Portál. ISBN 80-7178-410-9.
  34. SANDERSON, M., STRIELKOWSKI, W. a HLUŠTÍKOVÁ, K., 2014. Ukrajinská pracovní migrace v České republice. Odliv mozků a existence strukturálních kanálů. Politická ekonomie, 62(4), 542-559, https://doi.org/10.182677j.polek.968 Go to original source...
  35. SHARP, D., 2005. Slovník základních pojmů psychologie C. G. Junga. Brno: Nakladatelství Tomáše Janečka. ISBN 80-85880-39-3.
  36. SHIN-YIH CHEN, A., 2015. CQ at Work and the Impact of Intercultural Training: An Empirical Test among Foreign Laborers. International Journal of Intercultural Relations, 48, 101-112, https://doi.org/10.1016/j.ijintrel.2015.03.029 Go to original source...
  37. SINGER, T., 2014. Psyche and Society: Some Personal Reflections on the Development of the Cultural Complex Theory [online]. Journal of Jungian Scholary Studies, 9, 1-12. Dostupné z: http://jungiansociety.org/index.php/publications/journals/journal-9-2014 Go to original source...
  38. ŠMÍDOVÁ, M., VÁVRA, M. a ČÍŽEK, T., 2013. Hodnotové struktury začínajících vysokoškoláků a jejich vztah k "jiným". AULA, 21(2), 31-56. ISSN 2533-4433.
  39. ŠOLC, V., 2009. Archetyp otce (a jiné hlubinně psychologické studie). Praha: Triton. ISBN 978-80-7387-281-6.
  40. ŠOTOLOVÁ, E., 2000. Vzdělávání Romů. Praha: Grada. ISBN 80-7169-528-9.
  41. THOMAS, A., KINAST, E.-U. a SCHROLL-MACHL, S., 2003. Handbuch Interkulturelle Kommunikation und Kooperation. Band 1: Grundlagen und Praxisfelder (2. Auflage). Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht. ISBN 978-3525461723
  42. TROMPENAARS, F. a HAMPDEN-TURNER, CH., 2009. Riding the Waves of Culture. Understanding Cultural Diversity in Business (2nd ed.). London: Nicolas Brealey Publishing. ISBN 978-1-85788-176-9.
  43. VON FRANZ, M.-L., 1999. Mýtus a psychologie. Mýty o stvoření z pohledu hlubinné psychologie. Praha: Portál. ISBN 80-7178-343-9.
  44. VYBÍRAL, Z., 2005. Psychologie komunikace. Praha: Portál. ISBN 80-7178-998-4.
  45. ZOJA, L., 2005. Soumrak otců: Archetyp otce a dějiny otcovství. Praha: Prostor. ISBN 80-7260-145-8.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.