Český finanční a účetní časopis 2011(2):72-81 | DOI: 10.18267/j.cfuc.106

Vztah manažerského účetnictví a podnikových financí z hlediska odborného i pedagogického

Milan Hrdý
Doc. Ing. Milan Hrdý, Ph.D. - vedoucí katedry; Katedra financí a účetnictví Soukromá vysoká škola ekonomická Znojmo. Loucká 656/21, 669 02 Znojmo; <hrdy@svse.cz>; samostatný vědecký pracovník; Katedra financí a oceňování podniku, Fakulta financí a účetnictví, vysoká škola ekonomická v Praze, nám. W. Churchilla 4, 130 67 Praha 3; <hrdy@vse.cz>.

Příspěvek se zabývá vztahem manažerského účetnictví a podnikových financí z hlediska odborného i pedagogického. Bylo prokázáno, že ani moderní koncept manažerského účetnictví založený na multikriteriálním přístupu k řízení a měření strategického postavení podniku včetně využití informací z vnějšího prostředí a tzv. měkkých prvků není v rozporu s pojetím podnikových financí orientovaných na finanční rozhodovací procesy s cílem maximalizovat tržní hodnotu firmy. Naopak toto moderní pojetí tzv. strategicky orientovaného manažerského účetnictví může výrazným způsobem zkvalitnit informace poskytované pro účely finančního rozhodování. Týká se to zejména oblasti investičního rozhodování, finanční analýzy a plánování, ekonomické přidané hodnoty, řízení zásob a oceňování podniku výnosovými metodami. Také z hlediska pedagogického se oba předměty vzájemně nepřekrývají s výjimkou několika dílčích oblastí. Je možné doporučit, promítnou do osnov výuky podnikových financí širší odkazy na manažerské účetnictví jakožto kvalitního zdroje nezbytných rozhodovacích informací.

Klíčová slova: Manažerské účetnictví, Podnikové finance, Analýza

Relation between Managerial Accounting and Corporate Finance from the Scientific and Pedagogical Point of View

The contribution is about the relation between managerial accounting and corporate finance from the scientific and pedagogical point of view. It has been proved that not even the modern concept of managerial accounting based on the complex conception of management and measure of the strategic position of enterprise including the usage of information from external environment and so called "soft skills" is not in controversy with the theory of corporate finance oriented on the financial decision processes with the aim to maximize the market value of the firm. On the contrary this modern conception of strategic managerial accounting could very strongly improve the quality of provided information for the purpose of financial decision. It relates mainly the area of investment decision, financial analysis and planning, economic value added, inventory management and valuation of corporate. Both subjects do not coincide with each other even from the pedagogical point of view with the exception of some subareas. It is possible to recommend to project into the program of education wider references to managerial accounting as the high-quality source of necessary information for decision.

Keywords: Managerial Acccounting; Corporate Finance; Analysis.
JEL classification: G30, M41

Zveřejněno: 1. červen 2011  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Hrdý, M. (2011). Vztah manažerského účetnictví a podnikových financí z hlediska odborného i pedagogického. Český finanční a účetní časopis2011(2), 72-81. doi: 10.18267/j.cfuc.106
Stáhnout citaci

Reference

  1. Hrdý, M. - Horová, M. (2009): Finance podniku. Praha, Wolters Kluwer ČR, 2009.
  2. Kislingerová, E. aj. (2007): Manažerské finance. Praha, C. H. Beck, 2007.
  3. Král, B. aj. (2010): Manažerské účetnictví. Praha, Management Press, 2010.
  4. Marek, P. (2009): Studijní průvodce financemi podniku. Praha, Ekopress, 2009.
  5. Mařík, M. aj. (2007): Metody oceňování podniku. Proces ocenění, základní metody a postupy. Praha, Ekopress, 2007. Přejít k původnímu zdroji...
  6. Šoljaková, L. (2009): Strategicky zaměřené manažerské účetnictví. Praha, Management Press, 2009. Přejít k původnímu zdroji...
  7. Valach, J. aj. (1999): Finanční řízení podniku. Praha, Ekopress, 1999.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.