Český finanční a účetní časopis 2011(3):4-5 | DOI: 10.18267/j.cfuc.109

Riziko a jeho pojetí: vědecké a umělecké

Petr Marek

Vážení čtenáři, pojem riziko patří k nejčastěji používaným pojmům v ekonomické vědě. Původ tohoto slova je nutno hledat ve staré řečtině, kde se slovem "riza" (psáno "ριζα") údajně označoval "kořen", tj. jakási překážka na cestě, o níž bymohl poutník na své cestě zakopnout.Vpodobnémvýznamu se tento termín objevil později v latině, kde představoval "útes", o něhož se mohou rozbít lodě. Následně se začalo toto slovo v podobné podobě vyskytovat i v dalších jazycích ve smyslu nebezpečí, jemuž musí čelit obchodníci při dopravě po moři. Do angličtiny se slovo "risk" dostalo patrně z kontinentální Evropy až v 17. století.1 Odtud už jsme blízko k chápání rizika jako jakéhokoliv nebezpečí, ať už v práci, v politice, v obchodu, ve financích, v životě nebo třeba i v lásce. Z hlediska teoretické diskuse k pojmu riziko lze vysledovat pět následujících otázek, které jsou stále předmětem učené rozpravy. Je riziko totéž co nejistota? Je riziko pravděpodobnost? Je riziko měřitelné a nejistota neměřitelná? Představuje riziko pouze záporné odchylky od očekávaného výsledku nebo i kladné? Existuje riziko bez nejistoty? Předem je nutné uvést, že ačkoliv mohou být přístupy k vymezení pojmu riziko různé, přesto nakonec mohou mít všichni autoři pravdu. Z hlediska věcné logiky platí každá definice pouze za předpokladu existence určitých podmínek. A v tomto smyslu může každý autor pracovat s odlišnými podmínkami, ať již výslovně zmíněnými či nikoliv. Proto nelze jednoznačně říci, která odpověď na výše uvedené otázky bude jediná správná, neboť každý autor má právo si zvolit svoji vlastní cestu. Shrneme-li dosavadní přístupy, potom pod pojmem riziko se zpravidla rozumí nebezpečí vzniku události, která může mít podobu např. zakopnutí o vyčnívající kořen, ztroskotání lodi na útesu, anebo finanční ztráty z neuskutečněného obchodu, poškození zboží, nezaplacení za dodávku, apod. Jinými slovy řečeno, riziko představuje "nebezpečí, že se skutečné výsledky budou lišit od výsledků očekávaných"2. Pojem riziko není však pojmem, na jehož vysvětlování by měla věda výlučné právo. Různé přístupy k pochopení jeho podstaty lze nalézt i ve světě umění. Riziko se stalo námětem mnoha písní, básní, ale i výtvarných, literárních či dramatických děl. Pokud se podíváme na texty písní s názvem "Riziko", nejblíže k vědecké definici se nachází zpěvák country music, Paul Brandt, který přirovnává riziko k situaci, kdy stojí na hraně útesu, čímž se vlastně dostává k původnímu významu tohoto slova ve staré řečtině.3 Skupina Elán ze Slovenska shledává riziko v uměleckém světě v nejčastěji analyzovaném konfliktu, ve vztahu soužití muže a ženy. Pro zamilovaného muže zde nebezpečí budoucího nepříznivého vývoje událostí vyplývá z nedostatečné znalosti minulého stavu sledované osoby, a z toho plynoucího možného nesprávného vyvození závěrů.4 V podobném duchu se objevuje riziko i v českých písních. Písničkář a textař, Jaromír Nohavica, však zavádí navíc nový ukazatel pro účely měření rizika, tzv. koeficient rizika, přesný způsob jeho konstrukce však dosud nerozpracoval.5 Básní věnovaných riziku není příliš mnoho. Za jeden z nejzajímavějších počinů lze označit velmi často citovanou báseň "Risk" od W. A. Warda.6 Ve svém textu poukazuje na to, že každá lidská činnost může vést k neúspěchu, a člověk se přitom vystavuje přinejmenším nebezpečí posměchu ze strany ostatních lidí. Ale ten, kdo nic nedělá, kdo se o nic nepokouší, ten vlastně neexistuje. Pouze tedy ten, kdo riskuje, se stává skutečně svobodným.7 Ve výtvarném umění bývá riziko zobrazováno zpravidla v podobě záporné odchylky od očekávaného výsledku, např. v obraze Estetikum rizika rumunské malířky M. S. Oprea se objevují postavy plné hrůzy z budoucnosti.8 Kanadský malíř P. J. Mills si představuje pod rizikem ekologické škody, jež mohou ve svém důsledku vést až k zániku planety Země, což vyjadřuje postupně se rozmazávající mapou světa.9 Na závěr mého úvodníku mi dovolte, abych se i já pokusil svými vlastními verši přispět k diskusi ohledně umělecké podstaty pojmu riziko. Co je to riziko? Je to kořen, je to skála? Loď se na útesech potopila. Je to pravda, nebo pouhý sen? Co přinese nám příští den? Analytik z kotle čísel věští. Jednou je jeho odhad horší, jednou lepší. Co je to riziko? Pouhé nebezpečí, muška na obloze, co přinese jednou smůlu, a jednou štěstí.

Zveřejněno: 1. říjen 2011  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Marek, P. (2011). Riziko a jeho pojetí: vědecké a umělecké. Český finanční a účetní časopis2011(3), 4-5. doi: 10.18267/j.cfuc.109
Stáhnout citaci

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.