Český finanční a účetní časopis 2006(1):118-134 | DOI: 10.18267/j.cfuc.132

Analýza empirických studií k diskontu za omezenou obchodovatelnost

Barbora Rýdlová
Ing. Barbora Rýdlová - asistentka; Katedra financí a oceňování podniku, Fakulta financí a účetnictví, Vysoká škola ekonomická v Praze, nám. W. Churchilla 4, 130 67 Praha 3; <jetmarb@vse.cz>.

Praktický odhad diskontu za omezenou obchodovatelnost je stále pro oceňovatele tvrdým oříškem. Své uplatnění v ČR nacházejí empirické studie diskontu z USA, ale používají se spíše velmi intuitivně, než na základě analýzy faktorů vlivu a bližších znalostí o metodice jednotlivých studií a z toho vyplývající problematiky aplikace jejich výsledků. Teoretické kvantifikační modely diskontu nejsou v ČR příliš známy a využívány. Článek přináší základní přehled typů teoretických modelů. V další kapitole následuje typologie empirických studií diskontu a přehled několika nejvýznamnějších empirických studií, jejich závěrů a také jejich omezení, která je třeba při použití pro ocenění vzít v úvahu. Závěrem je provedeno shrnutí nejdůležitějších závěrů k problematice diskontu a implikace pro použití empirických studií z USA v ČR.

Klíčová slova: Diskont za omezenou obchodovatelnost, Restricted stocks, Pre-IPO

Lack of Marketability Discount - Analysis of Empirical Studies

Estimation of the lack of marketability discount remains one of the big issues in business valuation. Empirical studies of the lack of marketability discount originated in the USA are one of the main resources for business valuers in the Czech Republic. However, they are used rather intuitively without any deeper analysis of the key factors that influence the value of the discount. The theoretical quantification models of the discount are not very well known and used in the Czech Republic. The paper presents a brief overview of these theoretical models and typology of empirical studies, their results but also limitations which we have to consider when using them in practical business valuation. Finally, recommendations are made for the use of US empirical studies in the conditions of the Czech Republic.

Keywords: Lack of marketability discount; Restricted stocks; Pre-IPO.
JEL classification: G34

Zveřejněno: 1. březen 2006  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Rýdlová, B. (2006). Analýza empirických studií k diskontu za omezenou obchodovatelnost. Český finanční a účetní časopis2006(1), 118-134. doi: 10.18267/j.cfuc.132
Stáhnout citaci

Reference

  1. Abrams, J. B. (1994): Discount for Lack of Marketability: A Theoretical Model. Business Valuation Review, 1994, roč. 13, č. 3, s. 132-139. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Bajaj, M. - Denis, D. J. - Ferris, S. F. - Sarin, A. (2001): Firm Value and Marketability Discounts. Journal of Corporation Law, 2001, roč. 27, č. 1, s. 89-115. Přejít k původnímu zdroji...
  3. Chaffee, III. D. B. (1993): Option Pricing as a Proxy for Discount for Lack of Marketability in Private Company Valuations. Business Valuation Review, 1993, roč. 12, č. 4, s. 182-188. Přejít k původnímu zdroji...
  4. Emory, J. D. - Dengel, F. R. - Emory, J. D. Jr.: Discount for lack of marketability Emory Pre-IPO Discount studies 1980-2000 as adjusted October 10, 2002. [on-line] Business Valuation Review, 2002, roč. 21, č. 4, 2 s., [cit.: 9. 5. 2005], <http://www.emoryadvisors.com/Adjusted_Emory_Studies_1980_2000_10_15_02.pdf > Přejít k původnímu zdroji...
  5. Garland, P. M. - Reilly, A. L. (2004): Update on the Willamette Management Associates Pre-IPO Discount for Lack of Marketability Study for the Period 1998 through 2002. [on-line] Chicago, Insights, Valuation Discounts and Premium Insight, c2004, [cit.: 15. 07. 2005], <http://www.go-iba.org/catalog.asp?CatID=5>.
  6. Hertzel, M - Smith, R. (1993): Market discounts and Shareholder Gains for Placing Equity Privately. Journal of Finance, 1993, roč. 48, č. 2, s. 459-85. Přejít k původnímu zdroji...
  7. Koeplin, J. aj. (2000): The Private Company Discount. Journal of Applied Corporate Finance, 2000, roč. 12, č. 4, s. 94. Přejít k původnímu zdroji...
  8. Longstaff, F. A. (1995): How Much Can Marketability Affect Security Values? Journal of Finance, 1995, roč. 50, č. 5, s. 1767-1774. Přejít k původnímu zdroji...
  9. Mercer, C. Z. (1997): Quantifying Marketability Discounts: Developing and Supporting Marketability discounts in the Appraisal of Closely Held Business Interests. Memphis, Peabody Publishing, 1997.
  10. Mercer, Z. C. (2001): The QMDM and Estimating Required Rates of Return for Restricted Stocks of Public Companies. Business Valuation Review, 2001, roč. 20, č. 2, s. 83-93. Přejít k původnímu zdroji...
  11. Nath, E.W. (1997): How Public Guideline Companies Represent 'Control' Value for a Private Company. Business Valuation Review, 1997, roč. 16, č. 4, s. 167-171. Přejít k původnímu zdroji...
  12. Pratt, S. P. (2001): Business Valuation Discounts and Premiums. New York, John Wiley, 2001.
  13. Tabak, D. I. (2002): A CAPM-Based Approach to Calculating Illiquidity Discounts. [on-line] New York, National Economic Research Associates, 2002, [cit.: 23. 06. 2005], <http://www.nera.com/Publication.asp?p_ID=1152>.
  14. Wruck, K.H. (1989): Equity Ownership Concentration and Firm Value: Evidence from Private Financings. Financial Economics, 1989, roč. 23, č. 1, s. 3-28. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.