Český finanční a účetní časopis 2006(2):73-83 | DOI: 10.18267/j.cfuc.150

Hodnotové řízení na základě dílčích aktivit

Libuše Šoljaková
Ing. Libuše Šoljaková, Ph.D. - odborná asistentka; Katedra manažerského účetnictví, Fakulta financí a účetnictví, Vysoká škola ekonomická v Praze, nám. W. Churchilla 4, 130 67 Praha 3; <soljak@vse.cz>.

Hodnotové řízení na základě dílčích aktivit se zaměřuje na poskytování informací o aktivitách, činnostech a procesech podniku. Aktivita je klíčový prvek využívaný při analýze nákladů, považuje se za základní jednotku jež je příčinou spotřeby ekonomických zdrojů a vzniku nákladů. Hlavním cílem hodnotového řízení na základě dílčích aktivit je snížit náklady omezením aktivit, které nepřidávají hodnotu výkonům ani zákazníkům, a dále snížením především variabilních nákladů na provádění jednotlivých aktivit. Informace o nákladech aktivit mají význam nejen při řízení nákladů, ale i při analýze zisku ve vztahu k jednotlivým výkonům a zákazníkům.

Klíčová slova: Aktivita, Členění aktivit, Náklady fixní a variabilní, Analýza zisku ve vztahu k zákazníkům a výkonům

Value Based Management

Activity (Value) Based Management systems provide more accurate information about business activities and processes. ABM systems focus on organizational activities as the key element for analyzing cost behavior in companies and reason for spending of resources. The main goals of implementation ABM is reducing the costs required to produce products and to service customers through elimination of activities with no value added for products and customers. Information about costs of activities is useful for product profitability analyses and customer profitability analyses.

Keywords: Activity; Classification of activities; Fixed and variable costs; Customer and product profitability analyses.
JEL classification: M41

Zveřejněno: 1. červen 2006  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Šoljaková, L. (2006). Hodnotové řízení na základě dílčích aktivit. Český finanční a účetní časopis2006(2), 73-83. doi: 10.18267/j.cfuc.150
Stáhnout citaci

Reference

  1. Atkinson, A. A. - Banker, R. D. - Kaplan, R. S. - Mark Young S. (2000): Management Accounting. Englewood Cliffs, Prentice Hall, 2000.
  2. Brandon, C. -Drtina, R.: (1997) Management Accounting: Strategy nad Control. Toronto, McGraw-Hill Companies, Inc. 1997
  3. Drury, J. C. (2004): Management and Cost Accounting. London, Chapman and Hall, 2004.
  4. Fibírová, J. - Šoljaková, L. (2005): Moderní nástroje měření a řízení výkonnosti. Praha, ASPI, 2005.
  5. Johnson M. T. - Kaplan R. S. (1987): Relevance Lost. Boston, Harward Business School Press, 1987.
  6. Kaplan, R. S. - Atkinson, A. A. (2004): Advanced Management Accounting. Englewood Cliffs, Prentice Hall, 2004.
  7. Kaplan, R. S. - Cooper, R. (1997): Costs and Efects. Boston, Harvard Business School Press, 1997.
  8. Král, B. aj. (2006): Manažerské účetnictví. Praha, Management Press, 2006. Přejít k původnímu zdroji...
  9. Šoljaková, L. (2003): Manažerské účetnictví pro strategické řízení. Praha, Management Press, 2003.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.