Český finanční a účetní časopis 2006(2):84-94 | DOI: 10.18267/j.cfuc.152

Úloha účetních informací pro měření výkonnosti v kontextu změn

Jaroslav Wagner
Ing. Jaroslav Wagner, Ph.D. - odborný asistent; Katedra manažerského účetnictví, Fakulta financí a účetnictví, Vysoká škola ekonomická v Praze, nám. W. Churchilla 4, 130 67 Praha 3; <wagner@vse.cz>.

Rostoucí zájem o průběh a výsledky podnikatelského procesu a s tím rostoucí požadavky na informace o výkonnosti podniku vedly v průběhu posledních desetiletí k vytvoření řady moderních přístupů, metod a kritérií pro měření výkonnosti podniku. Tento článek se zabývá srovnáním požadavků na účinný informační systém pro měření výkonnosti a charakteristik účetních informací. Na základě tohoto srovnání analyzuje příležitosti pro další rozvoj finančního a manažerského účetnictví.

Klíčová slova: Měření výkonnosti, Účetnictví, Účetní informace

Role of accounting information for performance measurement in changing business environment

As regards increasing awareness of business process and its results, innovative approaches to performance measurement were developed during last decades. This paper deals with comparison of requirements for efficient performance measurement information system and characteristics of accounting information. Based on these issues, future challenges for financial and managerial accounting are analyzed.

Keywords: Performance Measurement; Accounting; Accounting Information.
JEL classification: M41, M49

Zveřejněno: 1. červen 2006  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Wagner, J. (2006). Úloha účetních informací pro měření výkonnosti v kontextu změn. Český finanční a účetní časopis2006(2), 84-94. doi: 10.18267/j.cfuc.152
Stáhnout citaci

Reference

  1. Atkinson, A. A. - Kaplan, R. S. - Young, S. M. (2004): Management Accounting. Upper Saddle River, Pearson Education, 2004.
  2. Carruth, B. (2004): Management Accounting - what's new? Chartered Accountants Journal of New Zealand, 2004, roč. 83, č. 8, s. 29.
  3. CIMA (2003): Manažerské účetnictví - oficiální terminologie (český překlad). Praha, ASPI, 2003.
  4. Drucker, P. F. (2001): Výzvy managementu pro 21. století. Praha, Management Press, 2001.
  5. Epstein, M. - Manzoni, J. F. (1997): The balanced scorecard and tableau de bord: Translating strategy into action. Management Accounting, 1997, roč. 79, č. 2, s. 28-36.
  6. Horngren, Ch. T. - Sundem, G. L. - Stratton, W. O.: Introduction to Management Accounting. Englewood Cliffs, Prentice Hall, 2005.
  7. Horváth, P.: Controlling. Stuttgart, Verlag Franz Valen, 2002.
  8. Institute of Management Accountants (1981): Statements on Management Accounting, 1A "Definition of Management Accounting". Montvale, IMA, 1981.
  9. Johnson, M. T. - Kaplan, R. S. (1987): Relevance Lost. Boston, Harvard Business School Press, 1987.
  10. Kaplan, R. S. - Norton, D. P. (2000): Balanced Scorecard - strategický systém měření výkonnosti podniku. Praha, Management Press, 2000.
  11. Král, B. aj. (2002): Manažerské účetnictví. Praha, Management Press, 2002.
  12. Svoboda, S. (1998): Informační systém podnikatelských subjektů. Praha, VŠE, 1998.
  13. Williams, S. (2004): Delivering strategic business value: business intelligence can help management accounting reclaim its relevance and rightful role. Strategic Finance, 2004, roč. 86, č. 2, s. 40-48.
  14. Wöhe, G. (1995): Úvod do podnikového hospodářství. Praha, C. H. Beck, 1995.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.