Český finanční a účetní časopis 2011(4):106-118 | DOI: 10.18267/j.cfuc.158

Analýza vztahů mezi ziskovostí zákazníků a jejich přínosem k finanční pozici podniku

Artur Rutkouski
Ing. Artur Rutkouski - doktorand; Katedra manažerského účetnictví, Fakulta financí a účetnictví, Vysoká škola ekonomická v Praze, nám. W. Churchilla 4, 130 67 Praha 3; <xruta01@vse.cz>.

Článek se zabývá možnostmi praktické aplikace tradičního modelu Customer Profitability Analysis a možnostmi jeho rozšíření o náklady kapitálu, spojené s kratším či delším intervalem úhrady pohledávek nebo s dodatečně vázanými zdroji v zásobách, které vyvolává konkrétní zákaznická potřeba. Dochází k závěru, že přínos metody spočívá zejména v jejím využití v budoucích jednáních se zákazníky - a to s hlavním důrazem na ty skupiny, kde kombinace marginálního výrobkového přínosu a vysokých nákladů na prodejní fázi vede k tomu, že celkový přínos těchto zákazníků k zisku je nevýznamný nebo dokonce záporný. Zcela nesporné dle článku se jeví také rozšíření tradičně koncipovaného CPA modelu o náklady kapitálu. Zde však bude třeba vycházet spíše z kvalifikovaných odhadů, než přesně zjišťovaných informací na bázi účetních dat.

Klíčová slova: Analýza ziskovosti zákazníků, náklady kapitálu, manažerské účetnictví

Analysis of the Relationship between the Profitability of Customers and their Contribution to the Company's Financial Position

This paper deals with the possibilities of practical application of the traditional model of Customer Profitability Analysis and possibilities of its extension of the capital costs related to a shorter or longer interval of payment of claims or additional resources of stocks, which are caused by specific customer need. Conclude is: the benefits of the method lies mainly in its use in future negotiations with customers - with general emphasis on those groups where a combination of marginal product benefits and high costs of sales phase leads to the fact that the total contribution of these customers to a profit is insignificant or even negative. According to the article seems quite indisputable also expansion of traditional CPA model by the cost of working capital. It is necessary to base on qualified estimate than exact information collected on the basis of accounting data.

Keywords: Customer Profitability Analysis, Costs of Capital, Management Accounting
JEL classification: M41

Zveřejněno: 1. prosinec 2011  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Rutkouski, A. (2011). Analýza vztahů mezi ziskovostí zákazníků a jejich přínosem k finanční pozici podniku. Český finanční a účetní časopis2011(4), 106-118. doi: 10.18267/j.cfuc.158
Stáhnout citaci

Reference

  1. Kaplan, R. S. - Norton, D. P. (2000): Balance Scorecard - Strategický systém měření výkonnosti podniku. Praha, Management Press 2000.
  2. Král, B. aj. (2010): Manažerské účetnictví. Praha, Management Press, 2010.
  3. Sedláček, J. (2003): Cash Flow. Brno, Computer Press, 2003.
  4. Šoljaková, L. (2009): Strategicky zaměřené manažerské účetnictví. Praha, Management Press, 2009. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Vlček, R. (2002): Hodnota pro zákazníka. Praha, Management Press, 2002.
  6. Vosoba, P. aj. (1998): Řízení firemních financí. Praha, Ekopress.1998.
  7. Wagner, J. (2009): Měření výkonnosti. Praha, Grada, 2009.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.