Český finanční a účetní časopis 2006(3):154-157 | DOI: 10.18267/j.cfuc.188

Hodnocení moderních přístupů ve strategickém řízení nákladů

Jana Fibírová
Prof. Ing. Jana Fibírová, CSc. - profesorka; Katedra manažerského účetnictví, Fakulta financí a účetnictví, Vysoká škola ekonomická v Praze, nám. W. Churchilla 4, 130 67 Praha 3; <fibirova@vse.cz>.

Cílem strategického řízení nákladů je rozpoznat vzájemnou propojenost celého procesu řízení, navrhnout model řízení podniku v nestabilním tržním prostředí, konkretizovat jeho principy a pravidla řízení, nástroje fungování. Komplexním završením systému řízení podnikatelské činnosti a celého plánovacího systému je systém rozpočtů. Zvýšení účinnosti rozpočtu bezprostředně souvisí se změnou strategie řízení podniku v návaznosti na změny konkurenčního prostředí; se změnou požadavků řídicích pracovníků na informační zajištění řízení ve změněném podnikatelském prostředí.Významným přínosem pro zkvalitnění rozpočtů je použití metody rozpočtování s nulovým základem. Tato metoda začíná stanovením cílů, identifikací jednotlivých činností uvnitř podniku, nalezením vazeb mezi nimi, popřípadě jejich seskupením do dílčích procesů. Klíčovým krokem je posouzení přínosů těchto činností, stanovení jejich nákladové náročnosti, s cílem omezit činnosti neproduktivní a zbytečné.

Klíčová slova: Strategické řízení, Outsourcing, Rozpočet, Rozpočtování s nulovým základem, Kalkulace dílčích aktivit, Analýza ziskovosti zákazníků

Evaluation of modern approach of strategic cost control ABSTRACT

The aim of the strategic cost control is to recognize mutual interconnections and relations of budgeting process as a whole, to design the management model of a company operating in turbulent market environment and to specify the principles, rules and tools of the model. Budgets stand on the top of the complex of management system of business; they represent the completion of the whole planning system. Increasing of efficiency of budgets is closely linked to the change of business strategy reflecting changes of competitive environment of the company and the requirements of managers of their information support. Zero Based Budgeting is a contributive method to improve the quality of budgeting process. The method starts with target setting, identifying the activities in company, finding relations among these activities and grouping of the activities in the subprocesses. Considering benefits and the reasonable costs of the activities is the key step to reduce redundant and unproductive activities.

Keywords: Strategy of management; Outsourcing; Budgeting; Zero Based Budgeting; Activity Based Costing; Customer a Product profitability analyses.
JEL classification: M40

Zveřejněno: 1. říjen 2006  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Fibírová, J. (2006). Hodnocení moderních přístupů ve strategickém řízení nákladů. Český finanční a účetní časopis2006(3), 154-157. doi: 10.18267/j.cfuc.188
Stáhnout citaci

Reference

  1. Doyle, David: Strategické řízení nákladů. Přeložili Wagner, Jaroslav - Matyáš, Ondřej - Menšík, Michal. 1. české vydání. Praha, ASPI, 2005, 28 s. Přeloženo z Cost Control: A Strategic Guide, 2. přepracované vydání, London, CIMA Publishing, 2002, 244 s., ISBN 80-7357-189-7

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.