Český finanční a účetní časopis 2006(4):8-22 | DOI: 10.18267/j.cfuc.191

Komparace modelů finanční regulace a dozoru: výhody a nevýhody

Petr Musílek
Prof. Ing. Petr Musílek, Ph.D. - profesor, Katedra bankovnictví a pojišťovnictví, Fakulta financí a účetnictví, Vysoká škola ekonomická v Praze, nám. W. Churchilla 4, 130 67 Praha 3; <musilek@vse.cz>.

Článek podává přehled institucionálního uspořádání finanční regulace a dozoru. Finanční trhy alokují volné finanční prostředky od přebytkových k deficitním jednotkám prostřednictvím vytváření a obchodování finančních instrumentů. Finanční trhy se skládají z dílčích finančních segmentů, které se specializují na jednotlivé druhy finančních instrumentů a různé skupiny zákazníků. Finanční instituce se však postupně přetvářejí na finanční konglomeráty. Existují čtyři základní důvody finanční regulace (bezpečnost a důvěryhodnost finančních institucí, stabilita finančního systému, zajištění efektivního a konkurenčního prostředí, ochrana finančních spotřebitelů). Existuje více modelů institucionálního uspořádání finanční regulace a dozoru (jednotný model, odvětvový model, model v rámci centrální banky, funkcionální model). Vznik finančních konglomerátů podporuje integraci dozorových institucí, a to mimo centrální banku. Institucionální uspořádání však automaticky nezajišťuje efektivní regulaci a dozor. Efektivní dozor předpokládá nezávislou a transparentní instituci, vybavenou kvalitními zaměstnanci a vynucovacími pravomocemi, podporující rozvoj finančního trhu.

Klíčová slova: Finanční trhy, Finanční konglomeráty, Finanční regulace a dozor, Integrace dozoru

Comparison Models of the Financial Regulation and Supervision: Advantages and Disadvantages

This paper surveys the institutional arrangement of the financial regulation and supervision. Financial markets channel funds from savers to borrowers by expediting the creation and trading of financial instruments. Financial markets consist of numerous smaller financial submarkets that specialize in different types of financial instruments, different types of customers. The future of financial markets can see in the consolidation of the financial institutions. There are four fundamental objectives of financial regulation. The first is to ensure the safety and credibility of the financial institutions. Second, the central bank uses regulation to provide financial stability. The third objective is to provide an efficient and competitive financial system. Finally, financial regulation should protect consumers from abuses by financial institutions. There are many models of the institutional arrangement of the financial regulation and supervision. Financial theory indicates a wide variety of institutional arrangements, suggesting that is no universal ideal model. Model of the regulation and supervision do not guarantee better supervision. More rational structures may help, but, fundamentally, more efficient supervision comes from independent and transparent supervisory body with bettertrained staff and better enforcement, supporting the development of the financial market.

Keywords: Financial Markets; Financial Conglomerates; Financial Regulation and Supervision; Integration of the Supervision.
JEL classification: G18, G2

Zveřejněno: 1. prosinec 2006  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Musílek, P. (2006). Komparace modelů finanční regulace a dozoru: výhody a nevýhody. Český finanční a účetní časopis2006(4), 8-22. doi: 10.18267/j.cfuc.191
Stáhnout citaci

Reference

  1. Abrams, R. K. - Taylor, M. W. (2000): Issues in the Unification of Financial Sector Supervision. IMF Working paper, no. 213. [on-line], Washington, D.C., International Monetary Fund, 2000, [cit 10. 10. 2006], <http://www.imf.org/external/pubs/ft/wp/2000/wp00213.pdf>. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Baier, P. (2004): Šance a rizika při vytváření integrovaného finančního dozoru v České republice. Praha, Pojistný obzor, 2004, roč. 81, č. 9, příloha s. 1-4.
  3. Carmichael, J. - Fleming, A. - Llewellyn, D. T. et al. (2004): Aligning Financial Supervisory Structures with Country Needs. Washington D.C., World Bank Institute, 2004.
  4. Čihák, M. - Podpiera, R. (2006): Is one watchdog better than three? International experience with integrated financial sector supervision. IMF Working Paper no. 57. [on-line], Washington D.C., International Monetary Fund, c2006, [cit 10. 10. 2006], <http://www.imf.org/external/pubs/ft/wp/2006/wp0657.pdf>. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Dewatripont,M. - Tirole, J. (1994): The Regulation of Banks. Cambridge, MIT Press, 1994.
  6. Goodhart, C. A. E. (1998): Financial Regulation. Why, How and Where Now? London, Routledge, 1998.
  7. Goodhart, C. A. E. (2000): The Organisational Structure of Banking Supervision. FSI occasional papers no. 1. [on-line], Basel, Financial Stability Institute, c2000 [cit 10. 10. 2006], <http://www.bis.org/fsi/fsipapers01.pdf >.
  8. Heffernan, S. (2006): Modern Banking. New York, Wiley, 2006.
  9. Llewellyn, D. (2004): Institutional Structure of Financial Regulation and Supervision> The Basic Issues. [on-line], Washington D.C., World Bank Institute, 2004, [cit 10. 10. 2006], <http://info.worldbank.org/etools/docs/library/232743/Llewellyn_OverviewPaper2006_fi nal.doc>.
  10. Musílek, P. (2002): Trhy cenných papírů. Praha, Ekopress, 2002.
  11. Revenda, Z. (2005): Peněžní ekonomie a bankovnictví. Praha, Management Press, 2005.
  12. Stigler, G. (1964): Public Regulation of the Securities Market. Journal of Business, 1964, roč. 37, č. 2, s. 117-142. Přejít k původnímu zdroji...
  13. Stigler, J. (1971): The Theory of Economic Regulation. Bell Journal of Economics and Management Science, 1971, roč. 2, č. 1, s. 3-21. Přejít k původnímu zdroji...
  14. Taylor, M. (1995): Twin Peaks: A Regulatory Structure for the New Century. London, Centre for Study of Financial Inovation, 1995.
  15. Taylor, M. (1996): Peak Practice: How to reform the UK's Regulatory System. London, Centre for Study of Financial Inovation, 1996.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.