Český finanční a účetní časopis 2007(1):48-60 | DOI: 10.18267/j.cfuc.209

Edukace v morální oblasti

Marie Kučerová
Ing. Marie Kučerová, Ph.D. - asistentka; Katedra didaktiky ekonomických předmětů, Fakulta financí a účetnictví, Vysoká škola ekonomická v Praze, nám. W. Churchilla 4, 130 67 Praha 3; <kucerm@vse.cz>.

Popsaný výzkum se zabývá rozvojem morálního usuzování studentů obchodních akademií a jeho korelací s věkem a studovaným ročníkem. Zároveň ověřuje hypotézu, že u studentů obchodních akademií se objevuje existence tzv. "segmentované morálky", tj. studenti uvažují o morálních dilematech profesního (ekonomického) prostředí na jiné úrovni morálního usuzování než je tomu u morálních dilemat rodinného prostředí. Provedený výzkum se opírá o Kohlbergovu teorii šesti stupňů morálního usuzování. Má přispět k rozboru problematiky morálního usuzování a více se zaměřit na rozvoj morálního usuzování prostřednictvím odborného vzdělávání. Na základě ověření stanovených hypotéz jsou vymezeny přínosy pro odbornou pedagogickou činnost a jsou definovány předpoklady vyučujícího k výchově morálního intelektu. Jejich vymezení vyplývá z Kohlbergovy teorie rozvoje morálního usuzování a odvozených stupňů. K vytvoření kompletních kompetencí vyučujícího je nutné zajistit kromě pedagogické a odborné způsobilosti také způsobilost etickou.

Klíčová slova: Morální usuzování, Segmentovaná morálka, Kohlbergova teorie, Odborné vzdělávání, Předpoklady vyučujícího

Education in Moral Area

My research describes questions about the development of moral reasoning of students of Business Academy and its correlation with age and studied classis. At the same time the research verifies the hypothesis that students of Business Academy has so called "segmented morality" - the students reason about the professional moral dilemmas on the different stage of moral reasoning than about the family (or friendly relations) moral dilemmas. The research is based on Kohlberg's theory of six stages of moral reasoning. Its asset lies in the elaboration of questions about moral reasoning and how to improve moral reasoning through professional education. The verified hypotheses offer the asset for professional pedagogical work and define teacher's presumption for moral intellect training. The teacher needs three main capabilities: pedagogical, professional and ethic capabilities.

Keywords: Moral reasoning; Segmented morality; Kohlberg's theory; Vocational Training; Teacher's presumptions.
JEL classification: A20

Zveřejněno: 1. březen 2007  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Kučerová, M. (2007). Edukace v morální oblasti. Český finanční a účetní časopis2007(1), 48-60. doi: 10.18267/j.cfuc.209
Stáhnout citaci

Reference

  1. Bergem, T. (2003): The Quest for Teacher Professionalism: The importance of commitment. In Veugelers, W. - Oser, F. K. (eds.): Teaching in Moral and Democratic Education. Bern, Peter Lang, 2003, s. 85-106.
  2. Heidbrink, H. (1997): Psychologie morálního vývoje. Praha, Portál, 1997.
  3. Kohlberg, L. (1976): Moral Stages and Moralization: The Cognitive-developmental Approach. In Thomas, L. (ed.): Moral Development and Behavior: Theory, Research and Social Issues. Austin, Holt, Rinehart and Winston, 1976, s. 31-53.
  4. Kohlberg, L. (1981): Essays on Moral Development: The Philosophy of Moral Development, Moral Stages and the Idea of Justice. New York, Harper & Row, 1981.
  5. Kohlberg, L. (1986): A Current Statement on Some Theoretical Issues. In Modgil, S. - Modgil, C. (eds.): Lawrence Kohlberg: Consensus and Controversy - Essays in Honour of Lawrence Kohlberg. London, Falmer Press, 1986. s. 485-544.
  6. Leming, S. J. (1986): Kohlbergian Programmes in Moral Education: A Practical Review and Assessment. In Modgil, S. - Modgil, C. (eds.): Lawrence Kohlberg: Consensus and Controversy - Essays in Honour of Lawrence Kohlberg. London, Falmer Press, 1986, s. 245-262.
  7. Stewart, D. (1996): Business Ethics. New York, McGraw-Hill, 1996.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.