Český finanční a účetní časopis 2007(2):17-27 | DOI: 10.18267/j.cfuc.218

Předací ceny v podnikových uskupeních

Vlastimil Roun
Ing. Vlastimil Roun, Ph.D. - odborný asistent; Katedra manažerského účetnictví, Fakulta financí a účetnictví, Vysoká škola ekonomická v Praze, nám. W. Churchilla 4, 130 67 Praha 3; <roun@vse.cz>.

Tento text se zabývá problematikou předacích cen v podnikových uskupeních, zejména koncernech. Vychází z předpokladu, že se informační systém podniku skládá ze tří základních účetních subsystémů - manažerského účetnictví, finančního účetnictví a daňového účetnictví. Rozdíl mezi výše zmíněnými subsystémy vyplývá prvotně z rozdílných potřeb jejich uživatelů. Primárním cílem manažerského účetnictví je poskytovat informace interním uživatelům, a to zejména pro řízení podnikatelských procesů podniku. Finanční účetnictví se naopak prvotně orientuje na externí uživatele, kteří se zajímají o finanční pozici, výkonnost a schopnost podniku produkovat finanční prostředky a racionálně je alokovat. Specifickým subsystémem je daňově orientované účetnictví, jehož cílem je zjištění daňového základu pro výpočet daňové povinnosti. Předací ceny plní v podnikových uskupeních současně různé funkce. V manažerském účetnictví jsou spojeny s motivací a vymezením pravomocí a odpovědností. Ve finančním účetnictví pak plní zejména funkce související s řádnou alokací zisku koncernu příslušnému koncernovému podniku. V daňovém účetnictví plní obdobnou funkci, jež souvisí s řádnou alokací zdanitelného zisku na jednotlivé koncernové podniky. Text podrobně analyzuje metody tvorby předacích cen, které využívá manažerské účetnictví.

Klíčová slova: Předací cena, Podnikové uskupení, Manažerské účetnictví

Transfer prices within business combinations

This text is concerned with problems related to transfer prices within business combinations, particularly multinational enterprises. It is based on the expectation that a company's information system is composed of three basic accounting subsystems: managerial, financial and tax. The difference between the subsystems is primarily a result of the different needs of the users. The main goal of managerial accounting is to provide information for internal users, especially for the purposes of managing the company's business processes. On the other hand, financial accounting focuses mainly on external users, who are interested in the company's financial position, productivity, and its ability to generate financial resources and allocate them in a rational manner. Tax accounting is a very specific subsystem, which has the determination of the tax base as its goal and is a tool for calculating tax obligations. Transfer prices used by business combinations fulfill various functions concurrently in each accounting subsystem. These are functions that, within managerial accounting, are primarily linked to motivation and determination of competency and responsibility. Within financial accounting, internal selling prices primarily serve as a function related to the proper distribution of profits by the syndicate to the appropriate subsidiary. They perform a similar role in tax accounting, which is concerned with the proper allocation of taxable income among individual subsidiaries. This text provides a detailed analysis of the individual methods used for establishing transfer prices in managerial accounting.

Keywords: Transfer Price; Business Combination; Managerial Accounting.
JEL classification: M40

Zveřejněno: 1. červen 2007  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Roun, V. (2007). Předací ceny v podnikových uskupeních. Český finanční a účetní časopis2007(2), 17-27. doi: 10.18267/j.cfuc.218
Stáhnout citaci

Reference

  1. Brickley, J. A. - Smith, C. W. - Zimmerman, J. L. (2001): Managerial Economics and Organizational Architecture. New York, Irwin / McGraw-Hill 2001.
  2. Deakin, E.B. - Maher, M.W. (1991): Cost Accounting. Homewood, Irwin, 1991.
  3. Král, B. aj. (2002): Manažerské účetnictví. Praha, Management Press, 2002.
  4. Zelinka, L. (2004): Řešení vztahu příjmové daně a účetnictví. Účetnictví, 2004, roč. 51, č. 7, s 2-14.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.