Český finanční a účetní časopis 2009(1):77-82 | DOI: 10.18267/j.cfuc.22

Tvorba hodnoty v podnicích zaměřených na elektronické obchodování

Pavla Maříková
Doc. Ing. Pavla Maříková, CSc. - docentka; Katedra financí a oceňování podniku, Fakulta financí a účetnictví, Vysoká škola ekonomická v Praze, nám. W. Churchilla 4, 130 67 Praha 3; <marikova@vse.cz>.

Obsahem příspěvku je stručná charakteristika výzkumu provedeného R. Amitem a C. Zottem a zhodnocení možnosti využití tohoto výzkumu v rámci oceňování podniku. Výzkum byl zaměřen na identifikaci specifických zdrojů tvorby nové hodnoty ve firmách z oblasti elektronického obchodování. Jako hlavní zdroje se ukázaly efektivnost, komplementarita, připoutání a novost. Článek doporučuje tato zjištění jako vhodná pro využití při ocenění podniku, a to zejména tak, že tyto čtyři zdroje by měly být u elektronických obchodů analyzovány v rámci strategické analýzy a v rámci analýzy ziskové marže.

Klíčová slova: Hodnota, Tvorba hodnoty, E-business, Oceňování podniku

Value Creation in E-business

The contribution briefly describes the research executed by R. Amit and C. Zott and assesses opportunities for its utilization within business valuation. The research focused on determination of specific sources of new value creation in e-business. The main sources proved to be efficiency, complementarities, lock-in and novelty. The article suggests these results of the research to be utilized for valuation of e-business firms. A valuer should analyze these four specific value sources especially within strategy analysis and within analysis of profit margin.

Keywords: Value; Value creation; E-business; Business valuation.
JEL classification: G30, M31

Zveřejněno: 1. březen 2009  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Maříková, P. (2009). Tvorba hodnoty v podnicích zaměřených na elektronické obchodování. Český finanční a účetní časopis2009(1), 77-82. doi: 10.18267/j.cfuc.22
Stáhnout citaci

Reference

  1. Amit, R. - Zott, C. (2001): Value Creation in E-business. Strategic Management Journal, 2001, roč. 22, č. 6-7, s. 493-520. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Mařík, M. aj: (2007): Metody oceňování podniku. Praha, Ekopress, 2007. Přejít k původnímu zdroji...
  3. Porter, M. E. (1985): Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance. New York, Free Press, 1985.
  4. Schumpeter, J. A. (1934): The Theory of Economic Development: An Inquiry into Profits, Capital, Credit, Interest, and the Business Cycle. Cambridge, Harvard University Press, 1934.
  5. Schumpeter, J. A. (1939): Business Cycles: A Theoretical and Statistical Analysis of the Capitalist Process. New York, McGraw-Hill, 1939.
  6. Williamson, O. E. (1975): Markets and Hierarchies, Analysis and Antitrust Implications: A Study in the Economics of Internal Organization. New York, Free Press, 1975.
  7. Williamson, O. E. (1979): Transaction Cost Economics: The Governance of Contractual Relations. Journal of Law and Economics, 1979, roč. 22, č. 2, s. 233-261. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.