Český finanční a účetní časopis 2007(3):84-87 | DOI: 10.18267/j.cfuc.237

Proč a jak hodnotit bonitu obchodních partnerů malých a středních podniků

Anna Staňková
Ing. Anna Staňková, CSc. - odborná asistentka; Katedra financí a oceňování podniku, Fakulta financí a účetnictví, Vysoká škola ekonomická v Praze, nám. W. Churchilla 4, 130 67 Praha 3; <stankova@vse.cz >.

Článek se zaměřuje na vyvinutí modelu resp. postupu pro interní vyhodnocení volby nejlepších obchodních partnerů firmy. Toto rozhodnutí představuje komplexní problém, který je nutno řešit s využitím standardních manažerských technik. Autoři využili přístupu Analytic Hierarchy Process (AHP), který je založen na strukturování problému do jednotlivých fází a postupuje posléze metodou podle fází. Pro hodnocení kvantitativních faktorů jsou použity obvyklé finanční charakteristiky výkonnosti. Pro stanovení váhy kvalitativních faktorů jsou navrženy subjektivní (expertní)vyhodnocení vycházející z bodového i váženého bodového ohodnocení. Závěrem je provedena analýza sensitivity podle skupin kvantitativních a kvalitativních kritérií. Aplikovatelnost popsané metody specielně v malých a středních firmách je přitom vysoce diskutabilní.

Klíčová slova: Bonita, Interní rating, Analytical Hierarchy Process, Kvalitativní kritéria, Rozhodovací proces, Malé a střední podniky

Why and How to Evaluate the Creditworthiness of SMEs' Business Partners

This article presents a method for developing internal ratings to best select among the business partners of a firm. It represents very complex goal which should be performed according to some proven managerial techniques. The author implemented the Analytic Hierarchy Process in which the problem is approached step by step. Managers and experts judgments are taken into consideration when structuring the problem. Since qualitative factors come into play, special attention is given to determining not only quantitative but also qualitative criteria. The process continues with the assessment of importance of group of criteria and sensitivity analysis. The applicability of this method especially in small and medium-sized firms is highly questionable.

Keywords: Creditworthiness; Internal rating; Analytic Hierarchy Approach; Qualitative criteria; Decision making process, SMEs.
JEL classification: L26

Zveřejněno: 1. říjen 2007  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Staňková, A. (2007). Proč a jak hodnotit bonitu obchodních partnerů malých a středních podniků. Český finanční a účetní časopis2007(3), 84-87. doi: 10.18267/j.cfuc.237
Stáhnout citaci

Reference

  1. Čančer, V. - Knez-Riedl, J. (2005): Why and How to Evaluate the Creditworthiness of SMEs' Business Partners. International Small Business Journal, 2005, roč. 23, č. 2, s. 143163. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Pichanič, M. - Staňková, A. - Srpová J. - Vacík J. (2005): Factors Influencing the Successful Performance of SME in the Czech Republic. In: ICSB World Conference Washington D.C. ICSB, 2005.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.