Český finanční a účetní časopis 2008(2):78-90 | DOI: 10.18267/j.cfuc.273

Konkurenční výhoda manažerského účetnictví

Jana Fibírová
Prof. Ing. Jana Fibírová, CSc. - profesorka; Katedra manažerského účetnictví , Fakulta financí a účetnictví, Vysoká škola ekonomická v Praze, nám. W. Churchilla 4, 130 67 Praha 3; <fibirova@vse.cz>.

Metoda ABC a BSC umožňují lépe řídit podnik, stanovit strategii a využít motivačně účinné nástroje pro její implementaci. Metoda ABC představuje významný posun v rozpoznání příčinných souvislostí vzniku nákladů, nemění však zároveň základní teoretické poznatky o průběhu křivky nabídky (nákladů) a křivky poptávky. Zjednodušené rozlišení nákladů na variabilní a fixní navrhované ekonomickou teorií je v manažerském účetnictví překonáno již od konce 60.let, tedy mnohem dříve než byla vyvinuta metoda ABC. Odlišnosti obsahového zaměření ekonomické teorie a aplikovaných disciplin by neměly být použity k vzájemnému porovnávání jejich důležitosti, ale naopak k hledání společných styčných bodů. Jejich vztah by neměl být konkurenční, ale vzájemně se doplňující.

Klíčová slova: Kalkulace podle dílčích aktivit (ABC), Balanced scorecard (BSC), Křivka nabídky (nákladů), Křivka poptávky, Strategie řízení, Finanční a zákaznická perspektiva řízení, Hodnotová a naturální kritéria výkonnosti

The Competitive Advantage of Management Accounting

ABC and BSC methods enable to better manage the company set the strategy and use effective motivational instruments for its implementation. ABC method represents significant development in recognition of causality of cost origin. However, it doesn't change basic theoretical findings in behaviour of supply (costs) and demand curve. The simplified cost distinguishing between variable and fixed suggested by economic theory has become a thing of the past in the managerial accounting since late 60ties, i.e. much sooner before ABC method has been developed. Divergence of content focus of economic theory and applied disciplines shouldn't be used for comparison of their importance but on the contrary for searching for common points. Their relationship shouldn't be competitive but complementary.

Keywords: Activity based costing (ABC); Balanced scorecard (BSC); Supply (cost) curve; Demand curve; Management strategy; Financial and customer management position; Financial and physical performance criteria.
JEL classification: M49

Zveřejněno: 1. červen 2008  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Fibírová, J. (2008). Konkurenční výhoda manažerského účetnictví. Český finanční a účetní časopis2008(2), 78-90. doi: 10.18267/j.cfuc.273
Stáhnout citaci

Reference

  1. Cooper, R. - Kaplan, R. S. - Maisel, L. S. (1992): Implementing Activity-Based Cost Management: Moving from Analysis to Action. Montvale, Institute of Management Accountants, 1992.
  2. Cooper, R. - Kaplan, R. S. (1998): Design of Cost Management Systems. Englewood Cliffs, Prentice-Hall, 1999.
  3. Doyle D. (2006): Strategické řízení nákladů. Praha, ASPI, 2006.
  4. Drury, C. (2004): Management & Cost Accounting. Florence, Thomson Learning, 2004.
  5. Fibírová, J. - Šoljaková, L. - Wagner, J. (2007): Nákladové a manažerské účetnictví, Praha, ASPI, 2007
  6. Hopwood, A. (2002): If Only There Were Simple Solutions, but There Aren't: Some Reflections on Zimmerman's Critique of Empirical Management Accounting Research. European Accounting Review, 2002, roč. 11, č. 4, s. 777-785. Přejít k původnímu zdroji...
  7. Ittner, C. D. - Larcker, D. F. (2001): Assessing Empirical Research in Managerial Accounting: A Value-based Management Perspective. Journal of Accounting and Economics, 2001, roč. 32, č. 1-3, s. 349-410. Přejít k původnímu zdroji...
  8. Ittner, C. D. - Larcker, D. F. (2002): Empirical Managerial Accounting Research: Are We Just Describing Management Consulting Practice. European Accounting Review, 2002, roč. 11, č. 4, s. 787-794. Přejít k původnímu zdroji...
  9. Ittner, C. D. - Larcker, D. F. - Lanen, W. N. (2002): The Association between ActivityBased Costing and Manufacturing Performance. Journal of Accounting Research, 2002, roč. 40, č. 3, s. 711-727. Přejít k původnímu zdroji...
  10. Ittner, C. D. - Larcker, D. F. - Meyer, M. W. (2003): Subjectivity and the Weighting of Performance Measures: Evidence from a Balanced Scorecard. Accounting Review, 2003, roč. 78, č. 2, s. 725-758. Přejít k původnímu zdroji...
  11. Kaplan, R. S. - Anderson, S. R. (2007): Time-Driven Activity-Based Costing: A Simpler and More Powerful Path to Higher Profits. Boston, Harvard Business School Press, 2007.
  12. Kaplan, R. S. - Cooper, R. (1998): Cost and Effect: Using Integrated Cost Systems to Drive Profitability and Performance. Boston, Harvard Business School Press, 1998.
  13. Kaplan, R. S. - Norton D. P. (1996): The Balanced Scorecard: Translating Strategy into Action. Boston, Harvard Business School Press, 1996.
  14. Kaplan, R. S. - Norton D. P. (2000): Balanced Scorecard, Strategický systém měření výkonnosti podniku. Praha, Management Press, 2000.
  15. Kaplan, R. S. - Norton D. P. (2000): The Strategy-Focused Organization: How Balanced Scorecard Companies Thrive in the New Business Environment. Boston, Harvard Business School Press, 2000.
  16. Kaplan, R. S. - Norton D. P. (2004): Strategy Maps: Converting Intangible Assets into Tangible Outcomes. Boston, Harvard Business School Press, 2004.
  17. Kaplan, R. S. - Norton D. P. (2006): Alignment: Using the Balanced Scorecard to Create Corporate Synergies. Boston, Harvard Business School Press, 1996.
  18. Kaplan, R. S. - Norton D. P. (2008): The Execution Premium: Linking Strategy to Operations for Competitive Advantage. Boston, Harvard Business School Press, 2008.
  19. Kaplan, R. S. (1987): Relevance Lost: The Rise and Fall of Management Accounting. Boston, Harvard Business School Press, 1987.
  20. Kaplan, R. S. (2006): The Competitive Advantage of Management Accounting. Journal of Management Accounting Research, 2006, roč. 18, č. 1, s. 127-135. Přejít k původnímu zdroji...
  21. Král, B. aj. (2005): Manažerské účetnictví, Praha, Management Press, 2005.
  22. Lee, T. A. - Williams, P. W. (1999): Accounting from the Inside: Legitimizing the Accounting Academic Elite. Critical Perspectives on Accounting, 1999, roč. 10, č. 6, s. 867-895. Přejít k původnímu zdroji...
  23. Lee, T. A., (1999): Anatomy of a Professional Elite: The Executive Committee of the American Accounting Association 1916-1996. Critical Perspectives on Accounting, 1999, roč. 10, č. 2, s. 247-264. Přejít k původnímu zdroji...
  24. Lukka, K. - Mouritsen, J. (2002): Homogenity or Heterogenity of Research in Management Accounting. European Accounting Review, 2002, roč. 11, č. 4, s. 805-811. Přejít k původnímu zdroji...
  25. Otley, D. T. (1999): Performance Management: A Framework for Management Control Systems Research. Management Accounting Research, 1999, roč. 10, č. 4, 363-382. Přejít k původnímu zdroji...
  26. Sweezy, P. M. (1939): Demand under Conditions of Oligopoly. Journal of Political Economy, 1939, roč. 47, č. 4, s. 568-573. Přejít k původnímu zdroji...
  27. Zimmerman, J. L. (2001): Conjectures Regarding Empirical Managerial Accounting Research. Journal of Accounting and Economics, 2001, roč. 32, č. 1-3, s. 411-427. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.