Český finanční a účetní časopis 2013(1):77-88 | DOI: 10.18267/j.cfuc.334

Strategické řízení podniku a jeho informační podpora - případová studie Tepelné hospodářství Hradec Králové (transformace strategie a zhodnocení výsledků)

Bohumil Král1, Jiří Seidler2
1 Prof. Ing. Bohumil Král, CSc. - profesor, vedoucí katedry; Katedra manažerského účetnictví, Fakulta financí a účetnictví, Vysoká škola ekonomická v Praze, nám. W. Churchilla 4, 130 67 Praha 3; <kral@vse.cz>.
2 Ing. Jiří Seidler - ředitel společnosti; Tepelné hospodářství Hradec Králové, a. s., Na Brně 362/15, 500 06 Hradec Králové-Nový Hradec Králové; <seidler@thhk.cz>.

Cílem předkládaného příspěvku je hodnotícím způsobem popsat současný systém řízení společnosti Tepelné hospodářství Hradec Králové s primárním zřetelem na jeho informační podporu a dokumentovat na jeho příkladu, do jaké míry je odrazem progresivních tendencí, které ovlivňují rozvoj strategického řízení. Příspěvek je rozdělen do dvou částí, z nichž tato druhá část se zaměřuje zejména na otázky transformace strategických podnikových cílů na kratší časové úseky a konkrétnější výkonové, odpovědnostní a procesní průřezy. Závěr příspěvku je pak věnován analýze, jak systém strategického řízení firmy, resp. jeho informační funkce ovlivňuje celkové výsledky THHK. Článek dochází k závěru, že způsob transformace strategických cílů je na vysoké úrovni. Kvalita celého systému řízení se pak projevuje nejen finančními výsledky společnosti, ale také získanými certifikáty systému řízení jakosti a vztahu k životnímu prostředí a dvěma rozsáhlými projekty, které jsou přínosem podniku k rozvoji regionu i výrazem jeho společenské odpovědnosti a environmentálního přístupu k partnerům a životnímu prostředí. Naprosto zásadní změnou, která navazuje na vnitřní restrukturalizaci společnosti, je tak zcela odlišné vnímání podniku v povědomí odborné veřejnosti i široce chápané komunity.

Klíčová slova: Strategické řízení, Informační zajištění, Formulace strategie, Transformace strategie, Zhodnocení výsledků

Company Strategic Management and Its Information Support - Heating Company Hradec Králové Case (Strategy Transformation and Results Evaluation)

The aim of the submitted paper is to describe on the basis of evaluation basis recent system of management of the Heating Company Hradec Králové with the primary attention to its information support and to document on its example to what extend it reflects progressive tendencies influencing strategic company development. The paper is divided into two parts; this second one is devoted especially to questions of the strategy transformation into a shorter time horizons and more specific product, responsibility and process sizes. The article concludes system of the company strategic management including the part solving strategy transformation is on a high level. Consequently, management system quality has its reflection not only in the company financial results but also in the acquisition of certificates of quality management and environmental management and in two large projects which prove the company benefit to the region development and reflection of its social responsibility and environmental approach to all stakeholders. Quite different company perceiving in the eyes of public is the substantial change which follows the process of internal company re-engineering

Keywords: Strategic management; Information support; Strategy transformation; Results evaluation.
JEL classification: M21

Zveřejněno: 1. březen 2013  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Král, B., & Seidler, J. (2013). Strategické řízení podniku a jeho informační podpora - případová studie Tepelné hospodářství Hradec Králové (transformace strategie a zhodnocení výsledků). Český finanční a účetní časopis2013(1), 77-88. doi: 10.18267/j.cfuc.334
Stáhnout citaci

Reference

  1. Atkinson, A. A. - Banker, R. D. - Kaplan, R. S. - Young, M. S. (2000): Management Accounting. Upper Saddler River, Prentice Hall, 2000.
  2. Eschenbach, R. (2004): Controlling. Praha, ASPI, 2004.
  3. Horváth, P. (2002): Controlling. München, Verlag Franz Vahlen, 2002.
  4. Horváth, P. (2006a): Das Controllingkonzept. Der Weg zu einem wirkungsvollen Controllingsystem. München, DTV. Verlag Valen Beck, 2006.
  5. Horváth, P. (2006b): Das Controlling. München, Verlag Franz Valen, 2006.
  6. Král, B. aj. (2010): Manažerské účetnictví. Praha, Management Press, 2010.
  7. Král, B. - Seidler, J.: Strategické řízení podniku a jeho informační podpora - případová studie Tepelné hospodářství Hradec Králové (formulace firemní strategie). Český finanční a účetní časopis, 2012, roč. 7, č. 2, s. 93-109. Přejít k původnímu zdroji...
  8. THHK (2012): Interní materiály společnosti Tepelné hospodářství Hradec Králové, a. s. Hradec Králové, Tepelné hospodářství Hradec Králové, 2012.
  9. Weber, J. (2005): Strategisches Controlling. (Wie Controller auf diesem Spielfeld wettbewerbsfähig werden.). Advanced Controlling, Band 44. Weinheim, Wiley-VCH Verlag, 2005.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.