Český finanční a účetní časopis 2013(4):213-219 | DOI: 10.18267/j.cfuc.370

Proces stanovení ceny a role manažerského účetnictví v něm pro služby poskytované nestátními neziskovými organizacemi

Ondřej Matyáš
Ing. Ondřej Matyáš, Ph.D. - odborný asistent; Katedra manažerského účetnictví, Fakulta financí a účetnictví, Vysoká škola ekonomická v Praze, nám. W. Churchilla 4, 130 67 Praha 3; <ondrej.matyas@vse.cz>.

Na rozdíl od podnikatelského sektoru, zohledňují neziskové organizace při stanovování cen významně více faktorů než jen předpokládanou nabídku a poptávku po jejích službách. Tento článek se zaměřuje právě na faktory, které ovlivňují proces stanovení ceny, a které jsou specifické právě pro nestátní neziskový sektor, a na to, jakým způsobem mohou poznatky manažerského účetnictví proces stanovení ceny učinit racionálnější a založený na relevantních skutečnostech. Na základě pozorování celé řady neziskových organizací je dovozeno, že těmito faktory jsou zejména nedostatečná znalost reálné nákladové struktury činností organizace, a dále pak legislativní omezení, případně jiné eticky dané limity, které dobrovolně aplikuje samotná NNO, s ohledem na dostupnost služby pro případné klienty.

Klíčová slova: Nestátní nezisková organizace, Stanovení ceny, Manažerské účetnictví

Price Setting and the Role of Management Accounting for Service Provided by Not-For-Profit Non-Governmental Organizations

Compared to business organizations, not-for-profit non-governmental organizations consider far more factors when setting the price of their service than just expected supply and demand for. The paper focuses on both the factors which influence the price setting process and which are specific for not-for-profit sector and whether management accounting knowledge can make the process of price setting more rationale and evidence-based. Based on observation of many of NGOs, the factors can be derived and generalized - they are: insufficient knowledge of real cost structure of organizations' activities, legislative restrictions and/or other limitations the organizations voluntarily impose mainly due to ethical considerations about availability of their service to prospective clients.

Keywords: Not-for-profit non-governmental organization; Price setting; Management accounting.
JEL classification: M41

Zveřejněno: 1. prosinec 2013  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Matyáš, O. (2013). Proces stanovení ceny a role manažerského účetnictví v něm pro služby poskytované nestátními neziskovými organizacemi. Český finanční a účetní časopis2013(4), 213-219. doi: 10.18267/j.cfuc.370
Stáhnout citaci

Reference

  1. Anthony, R. N. - Young, D. (2003): Management Control in Nonprofit Organizations. New York, McGraw-Hill, 2003.
  2. Drury, C. (2003): Cost and Management Accounting: An Introduction. London, Thomson Learning, 2003.
  3. Goldratt, E. (1997): Critical Chain. Great Barrington, North River Press, 1997.
  4. Král, B. aj. (2010): Manažerské účetnictví. Praha, Management Press, 2010.
  5. Ramanathan, K. V. (1982): Management Control in Nonprofit Organizations. New York, Wiley, 1982.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.