Český finanční a účetní časopis 2014(3):20-33 | DOI: 10.18267/j.cfuc.406

Pojetí a uznání "revenue" v rámci modelu hospodářského výsledku - přístupy a aplikace

Jaroslav Wagner1, Petr Petera2
1 Doc. Ing. Jaroslav Wagner, Ph.D. - docent, vedoucí katedry; Katedra manažerského účetnictví, Fakulta financí a účetnictví, Vysoká škola ekonomická v Praze, nám. W. Churchilla 4, 130 67 Praha 3; <wagner@vse.cz>.
2 Ing. Petr Petera - odborný asistent; Katedra manažerského účetnictví, Fakulta financí a účetnictví, Vysoká škola ekonomická v Praze, nám. W. Churchilla 4, 130 67 Praha 3; <petr.petera@vse.cz>.

Tento článek se zabývá modely měření hospodářského výsledku ve vazbě na různé přístupy k pojetí a uznání výnosů (ve smyslu "revenues"). První část článku vymezuje různé modely jako výsledek teoretického experimentu, a to bez vazby na předpoklady, axiomy a postuláty používané v konkrétních ekonomických disciplínách. Jejím cílem je na obecné úrovni ukázat šíři koncepcí, které mohou být při měření hospodářského výsledku využity bez "obv6yklého zatížení" diskuzí o měření hospodářského výsledku pozitivně či negativně orientovanými argumenty. Druhá část příspěvku se věnuje vybraným aplikačním problémům obecného modelu výnosů.

Klíčová slova: Výnosy, Rozpoznání výnosů, Měření zisku, Sdílení zisku

Approaches to Revenue Definition and Recognition and Their Implications for Profit and Loss Measurement

The paper concerns models of profit and loss measurement in accordance with various approaches to revenue definition and recognition. First part defines different models as a result of a theoretical experiment, regardless postulates and axioms applied in any economic disciplines. It aims to show - without any prepossessions - diversity of concepts that can be used for profit measurement. Second part deals with selected application problems of general models of revenues.

Keywords: Revenues; Revenue recognition; Profit measurement; Profit sharing.
JEL classification: M41

Zveřejněno: 1. říjen 2014  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Wagner, J., & Petera, P. (2014). Pojetí a uznání "revenue" v rámci modelu hospodářského výsledku - přístupy a aplikace. Český finanční a účetní časopis2014(3), 20-33. doi: 10.18267/j.cfuc.406
Stáhnout citaci

Reference

  1. Antle, R. - Demski, J. S. (1989): Revenue Recognition. Contemporary Accounting Research, 1989, roč. 5, č. 2, s. 423-451. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Bougen, P. D. - Ogden, S. G. - Outram, Q. (1988): Profit Sharing and the Cycle of Control. Sociology, 1988, roč. 22, č. 4, s. 607-629. Přejít k původnímu zdroji...
  3. Bowen, R. M. - BurgstBougenahler, D. - Daley, L. A. (1987): The Incremental Information Content of Accrual versus Cash Flows. The Accounting Review, 1987, roč. 62, č. 4, s. 723-747.
  4. Coates, E. M. (1991): Profit Sharing Today: Plans and Provisions. Monthly Labor Review, 1991, roč. 114, č. 4, s. 19-25.
  5. Dechow, P. M. (1994): Accounting Earnings and Cash Flows as Measures of Firm Performance. The Role of Accounting Accruals. Journal of Accounting and Economics, 1994, roč. 18, č. 1, s. 3-42. Přejít k původnímu zdroji...
  6. Dechow, P. M. - Skinner, D. J. (2000): Earning Management: Reconciling the Views of Accounting Academics, Practitioners, and Regulators. Accounting Horizons, 2000, roč. 14, č. 2, s. 235-250. Přejít k původnímu zdroji...
  7. FASB (2012): Statements of Financial Accounting Concepts. [online], Norwalk, Financial Accounting Standards Board, c2012, [cit. 10. 2. 2012], <http://www.fasb.org/jsp/FASB/Page/PreCodSectionPage&cid=1176156317989>.
  8. Fibírová, J. - Petera, P. (2013): Profit-Sharing - A Tool for Improving Productivity, Profitability and Competitiveness of Firms? Journal of Competitiveness, 2013, roč. 5, č. 4, s. 3-25. Přejít k původnímu zdroji...
  9. Fibírová, J. - Šoljaková, L. - Wagner, J. (2011): Manažerské účetnictví - nástroje a metody. Praha, Wolters Kluwer, 2011.
  10. IASB (2005): Mezinárodní standardy účetního výkaznictví (IFRS) 2005: včetně Mezinárodních účetních standardů (IAS) a Interpretací k 1. lednu 2005. Praha, Svaz účetních, 2005.
  11. Janhuba, M. (2005): Základy teorie účetnictví. Praha, Oeconomica, 2005.
  12. Král, B. aj. (2010): Manažerské účetnictví. Praha, Management Press, 2010.
  13. Macáková, L. aj. (2010): Mikroekonomie. Slaný, Melandrium, 2010.
  14. Prahalad, C. K. - Ramaswamy, V. (2004): Co-creation Experiences: The New Practice in Value Creation. Journal of Interactive Marketing, 2004, roč. 18, č. 3, s. 5-14. Přejít k původnímu zdroji...
  15. Procházka, D. (2009): Význam účetních informací o výnosech. Zlín 2. 4. 2009. In: Mezinárodní Baťova konference pro doktorandy a mladé vědecké pracovníky 2009 [CDROM]. Zlín, Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2009.
  16. Procházka, D. (2011): Otevřené otázky novelizace účetních standardů pro vykazování výnosů. Český finanční a účetní časopis, 2011, roč. 6, č. 4, s. 43-51. Přejít k původnímu zdroji...
  17. Schipper, K. A. - Schrand, C. M. - Shevlin, T. - Wilks, T. J. (2009): Reconsidering Revenue Recognition. Accounting Horizons, 2009, roč. 23, č. 1, s. 55-68. Přejít k původnímu zdroji...
  18. Spiller, E. A. (1962): The Revenue Postulate - Realization or Recognition. National Association of Accountants Bulletin, 1962, roč. 43, č. 6, s. 41-47.
  19. Synek, M. aj. (2011): Manažerská ekonomika. Praha, Grada, 2011.
  20. Valach, J. (1997): Finanční řízení podniku. Praha, Ekopress, 1997.
  21. Wagner, J. (2005): Potenciál účetních informací pro měření výkonnosti podniku. Disertační práce. Praha, Vysoká škola ekonomická v Praze, 2005.
  22. Wagner, J. (2009): Měření výkonnosti. Praha, Grada, 2009.
  23. Weitzman, M. L. (1984): The Share Economy: Conquering Stagflation. Cambridge, Mass, Harvard University Press, 1984.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.