Český finanční a účetní časopis 2014(3):34-45 | DOI: 10.18267/j.cfuc.407

Vymezení prvků účetních výkazů účetních jednotek veřejného sektoru

Vladimír Zelenka
Doc. Ing. Vladimír Zelenka, Ph.D. - docent; Katedra finančního účetnictví a auditingu, Fakulta financí a účetnictví, Vysoká škola ekonomická v Praze, nám. W. Churchilla 4, 130 67 Praha 3; <vzelenka@vse.cz>.

Účetní výkazy zobrazují finanční dopady transakcí a dalších událostí tím, že je shlukují do skupin, které mají stejné rysy. Tyto široce pojaté skupiny se označují jako prvky (stavební kameny) účetních výkazů. Tyto prvky jsou východiskem pro zachycování, třídění a seskupování údajů finančního charakteru. Účetní výkazy uspořádané podle těchto prvků poskytují uživatelům relevantní informace. Stanovení těchto stavebních kamenů a jejich definice pro účetní závěrky pro všeobecné účely účetních jednotek veřejného sektoru jsou typické některými specifiky. Zatímco definice aktiv, dluhů, výnosů a nákladů pro účetní výkaznictví ve veřejném sektoru jsou podobné definicím pro účetní výkaznictví podnikatelské, existují některé významné rozdíly mezi oběma sektory. Nejvýznamnějšími specifiky jsou: potenciál aktiva ve formě potenciálu sloužit a ve formě ekonomického prospěchu a požadavek na vykazování odložených přítoků a odložených odtoků v účetních výkazech účetních jednotek veřejného sektoru.

Klíčová slova: Koncepční rámec, Stavební prvky účetních výkazů, Aktiva, Dluhy, Odložené přítoky, Odložené odtoky, IPSAS

Elements of Financial Statement of Public Sector Entities Definition

Financial statements display the financial effects of transactions and other events by aggregating them into groups which have common characteristics. These broad groups are called the elements (building blocks) of financial statements. These elements are a base for recording, classifying and grouping financial data. Financial statements structured by these elements provide users with relevant information. Determination of these building blocks and their definitions for general purpose financial reporting by public sector entities are characterized by some particularities. Whereas definitions of assets, liabilities, revenues and expenses for public sector financial reporting are simile to these for business financial reporting, there are some important differences between both sectors. The most important peculiarities of determination of the elements of financial statements of public sector entities are: capacity of asset in the form of service potential and economic benefit, and need for reporting of deferred inflows and deferred outflows in the financial statements.

Keywords: Conceptual Framework; Elements of Financial Statements; Assets; Liabilities; Deferred Inflows; Deferred Outflows; IPSAS.
JEL classification: M41

Zveřejněno: 1. říjen 2014  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Zelenka, V. (2014). Vymezení prvků účetních výkazů účetních jednotek veřejného sektoru. Český finanční a účetní časopis2014(3), 34-45. doi: 10.18267/j.cfuc.407
Stáhnout citaci

Reference

  1. Chan, J. L. (2008). International Public Sector Accounting Standards: Conceptual and Institutional Issues. In D'Amore, M. (ed.): The Harmonization of Government Accounting and the Role of IPSAS. [online], Milan, McGraw-Hill, c2009, s. 19-33, [cit. 21. 9. 2014], <http://www.jameslchan.com/papers/Chan2008IPSAS3.pdf>.
  2. IPSASB (2010): Conceptual Framework for General Purpose Financial Reporting by Public Sector Entities: Elements and Recognition in Financial Statements. Consultation Paper. [online], NewYork, International Federation of Accountants, c2010, [cit. 21. 9. 2014], <http://www.ifac.org/sites/default/files/publications/exposure-drafts/IPSASB-CP_Elements-Recognition-Phase_2.pdf>.
  3. IPSASB (2011): Key Characteristic of the Public Sector with Potential Implications for Financial Reporting. Exposure Draft. [online], New York, International Federation of Accountants, c2011, [cit. 21. 9. 2014], <http://www.ifac.org/sites/default/files/publications/exposure-drafts/IPSASB_ED_KeyCharacteristics-of-Public-Sector.pdf>.
  4. IPSASB (2012): Conceptual Framework for General Purpose Financial Reporting by Public Sector Entities: Elements and Recognition in Financial Statements. Exposure Draft. [online], New York, International Federation of Accountants, c2012, [cit. 21. 9. 2014], <http://www.ifac.org/sites/default/files/publications/files/Conceptual%20Framework%20Exposure%20Draft%202%20FINAL%20November%208,%202012.pdf>.
  5. IPSASB (2013): Conceptual Framework: Elements and Recognition in Financial Statements. IPSASB meeting December 2-5, 2013, Ottawa, agenda item 6B. [online], New York, International Federation of Accountants, c2013, [cit. 21. 9. 2014], <http://www.ifac.org/sites/default/files/meetings/files/Combined%20item%206B-v1.pdf>.
  6. Müller-Marqués Berger, T. (2012): IPSAS Explained. A Summary of International Public Sector Accounting Standards. Hoboken, Wiley, 2012.
  7. Ruppel, W. (2014): Wiley GAAP for Government: Interpretation and Application of Generally Accepted Accounting Principles for State and Local Governments. Hoboken, Wiley, 2014. Přejít k původnímu zdroji...
  8. Stehlíková, S. (2014): Koncepční rámec standardů IPSAS a možnosti jeho budoucí implementace v České republice. Praha. Vysoká škola ekonomická, 2014, diplomová práce.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.