Český finanční a účetní časopis 2014(3):75-90 | DOI: 10.18267/j.cfuc.410

Vykazování derivátů z hlediska plnění maastrichtských kritérií po přijetí ESA 2010

Petr Pavelek1, Miroslav Titze2
1 Ing. Petr Pavelek, Ph.D. - odborný asistent; Katedra hospodářské a sociální politiky, Národohospodářská fakulta, Vysoká škola ekonomická v Praze, nám. W. Churchilla 4, 130 67, Praha 3, <pavelek@vse.cz>
2 Ing. et Ing. Miroslav Titze - doktorand; Katedra hospodářské a sociální politiky, Národohospodářská fakulta, Vysoká škola ekonomická v Praze, nám. W. Churchilla 4, 130 67, Praha 3, <xtitm02@vse.cz>

Přijetím metodiky ESA2010 dojde k vyloučení toků ze swapů a dohod o termínové úrokové sazbě z vykazování deficitu pro potřeby plnění maastrichtských kritérií. Cílem práce je popsat změny ve statistickém vykazování a jejich dopad na vykazovanou fiskální pozici státu a na řízení státního dluhu. Práce je členěná následovně: první část objasňuje potřebu rozdílného zacházení s finančními deriváty ve vykazování pro potřeby plnění maastrichtských kritérií, druhá část práce popisuje vyloučení manipulace s derivátovými kontrakty v Proceduře nadměrného schodku a třetí část práce analyzuje dopad změny na vykazování deficitu sektoru vládních institucí mezi zeměmi EU28. Celkově je možné konstatovat, že mírné zjednodušení ve vykazování bude nutno kompenzovat konsolidováním úrokových toků pro účely sledování reálné fiskální pozice. Dopad mezi zeměmi EU28 bude asymetrický a rovněž vytváří konflikt mezi plněním maastrichtských kritérií a dalších cílů doposud dosahovaných prostřednictvím derivátových kontraktů. Vykazování podle ESA2010 je tak v přímém konfliktu s optimálním řízením státního dluhu a sledováním skutečné fiskální pozice.

Klíčová slova: ESA 2010, Finanční deriváty, Procedura nadměrného schodku

Financial Derivatives Notation According to Maastricht Criteria after the ESA 2010 Implementation

Shifting to the ESA2010 is going to introduce new statistical treatment with interest under swaps and forward rates agreements (FRA) which will be further not part of the Excessive deficit procedure. The objective of the article is discuss financial derivatives notations from statistical and debt management point of view after the ESA2010 implementation. The paper also discusses potential impact on the recorded fiscal deficit and debt management strategy after implementation. The structure of the article is following: the first part reveals needs for the different treatment of financial derivatives in national accounts and Excessive deficit procedure, the second part describes exclusion of the manipulative uses of financial derivatives and the last part analyzes potential changes due to exclusion of interest under swaps and FRA from deficit in EU28. Simplification in the national accounts has to be compensated by needs for another notation to monitor real fiscal position. Modification of the deficit notation will be asymmetric between EU28 countries and creates conflicts among the strategic goals attained by financial derivatives and Excessive deficit procedure.

Keywords: ESA 2010; Financial derivatives; Excessive deficit procedure.
JEL classification: H62

Zveřejněno: 1. říjen 2014  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Pavelek, P., & Titze, M. (2014). Vykazování derivátů z hlediska plnění maastrichtských kritérií po přijetí ESA 2010. Český finanční a účetní časopis2014(3), 75-90. doi: 10.18267/j.cfuc.410
Stáhnout citaci

Reference

  1. Brada, J. (2012): Oceňování úrokových swapů pro účetní a daňové účely. Český účetní a finanční časopis, 2012, roč. 7, č. 1, s. 104-120. Přejít k původnímu zdroji...
  2. ECB (2010): Příručka vládní finanční statistiky. [online], Frankfurt, European Central Bank, c2010, [cit.: 10. 2. 2014], <https://www.ecb.europa.eu/stats/gov/html/index.en.html>.
  3. Eurostat (2001): Nařízení Rady a Evropského parlamentu č. 2558/2001. [online], Luxembourg, Statistical Office of the European Communities, c2001, [cit.: 15. 2. 2014], <http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/government_finance_statistics/legislat ion>.
  4. Eurostat (2008): Usměrnění Eurostatu o účtování finančních derivátů. [online], Luxembourg, Statistical Office of the European Communities, c2008, [cit.: 13. 2. 2014], <http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/government_finance_statistics/methodology/guidance_accounting_rules>.
  5. Eurostat (2009): Nařízení rady a Evropského parlamentu č. 479/2009. [online], Luxembourg, Statistical Office of the European Communities, c2009, [cit.: 15. 2. 2014], <http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/government_finance_statistics/legislat ion>.
  6. Eurostat (2012): Příručka pro vyplnění notifikace deficitu a dluhu pod EDP. [online], Luxembourg, Statistical Office of the European Communities, c2012, [cit.: 16. 1. 2014], <http://epp.eurostat.ec.europa.eu/cache/ITY_SDDS/en/gov_dd_esms.htm>.
  7. Eurostat (2013a): Manuál k změnám mezi ESA 95 a ESA 2010. [online], Luxembourg, Statistical Office of the European Communities, c2013, [cit.: 16. 3. 2014], <http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/esa_2010/manuals_guidelines>.
  8. Eurostat (2013b): Stock-flow adjustment (SFA) for the Member States, the Euro area and the EU28 for the period 2009-2012, as reported in the October 2013 EDP notification. [online], Luxembourg, Statistical Office of the European Communities, c2013, [cit.: 18. 3. 2014], <http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/product_details/publication?p_product_code=STOCK_FLOW_2013_OCT>.
  9. Eurostat (2013c): Manuál pro vykazování vládního deficitu a dluhu. [online], Luxembourg, Statistical Office of the European Communities, [online], c2013, [cit.: 14. 3. 2014], <http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/product_details/publication?p_product_code=KS-RA-13-001>.
  10. Eurostat (2014): Excessive Deficit Procedures. Notification Tables. [online], Luxembourg, Statistical Office of the European Communities, c2013, [cit.: 14. 4. 2014], <http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/government_finance_statistics/excessive_deficit/edp_notification_tables>.
  11. Novák, M. (2013): Finančné deriváty a riadenie verejného dlhu. Biatec, 2013, roč. 21, č. 7, s. 28-31.
  12. OECD (2011): Regulatory Reform of OTC Derivatives and Its Implications for Sovereign Debt Management Practices, [online], Paris, OECD Publishing, c2011, [cit.: 14. 4. 2014], <http://dx.doi.org/10.1787/5k9gz2n0sgq2-en>. Přejít k původnímu zdroji...
  13. Piga, G. (2001a): Do Governments Use Financial Derivatives Appropriately? Evidence from Sovereign Borrowers in Developed Economies. International Finance, 2001, roč. 4, č. 2, s. 189-219. Přejít k původnímu zdroji...
  14. Piga, G. (2001b): Derivatives and Public Debt Management. Zürich, International Securities Market Association, 2001
  15. Plašil, M. - Kalous, M. (2008): Rozvoj statistiky transakcí ve čtvrtletních finančních účtech. Statistika, 2008, roč. 88, č. 3, s. 205-215.
  16. Wheeler, G. (2004): Sound Practice in Government Debt Management. Washington, D. C., World Bank, 2004. Databáze Přejít k původnímu zdroji...
  17. ECB: Government Finance, [online], Frankfurt, European Central Bank, c2014, [cit.: 16. 2. 2014], <http://www.ecb.europa.eu/stats/gov/html/index.en.html>.
  18. EUROSTAT: Government Finance Statistics, [online], Luxembourg, Statistical Office of the European Communities, c2014, [cit.: 20. 3. 2014], <http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/government_finance_statistics/introdu ction>.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.