Český finanční a účetní časopis 2014(3):132-149 | DOI: 10.18267/j.cfuc.414

Začlenění problematiky hospodářských a majetkových trestných činů v daňovém a účetním kontextu v kurikulu sekundárního vzdělávání

Martin Polák1, Kateřina Berková2
1 Ing. Martin Polák - doktorand; Katedra finančního účetnictví a auditingu, Fakulta financí a účetnictví, Vysoká škola ekonomická v Praze, nám. W. Churchilla 4, 130 67 Praha 3; <xpolm56@vse.cz>.
2 Ing. Kateřina Berková, Ph.D. - odborná asistentka; Katedra didaktiky ekonomických předmětů, Fakulta financí a účetnictví, Vysoká škola ekonomická v Praze, nám. W. Churchilla 4, 130 67 Praha 3; <katerina.berkova@vse.cz>.

Příspěvek analyzuje současný stav výuky problematiky hospodářských a majetkových trestných činů v daňovém a účetním kontextu v sekundárním vzdělávání. Monitoring je proveden na základě analýzy rámcových vzdělávacích programů a dotazníkového šetření. Navazuje na dosavadní výzkumy ve vztahu k výuce účetnictví na obchodních akademiích. Pozornost je věnována formě zařazení učiva do kurikula středních škol ekonomického zaměření, odbornosti učitelů a obsahu učiva. Šetření prokázalo, že zkoumaná problematika není začleněna v takové míře, která by umožnila rozvoj ekonomického myšlení žáků a integraci učiva. V závěru příspěvku jsou uvedena doporučení pro integrování právní oblasti s účetními a daňovými aspekty.

Klíčová slova: Hospodářské a majetkové trestné činy, Účetní a daňové aspekty, Sekundární vzdělávání, Ekonomické myšlení

Integration of Economic and Property Crimes in the Tax and Accounting Context in the Secondary Education

The paper provides the analysis of the current status of education of economic and property crimes in the tax and accounting in the context of secondary education. Monitoring is carried out on the basis of an analysis framework educational programs and questionnaires. The paper is the continuance of the previous research in relation to teaching accounting at the business school. The paper deals with inclusion of the issue to the curriculum of secondary business schools, expertise of teachers and curriculum content. The analysis showed that the issues are not included properly in a degree which would allow the development of economic thought of students and integration of information. In conclusion, the author provides recommendations for integrating the legal field with accounting and tax aspects.

Keywords: Economic and Property Crimes; Accounting and Tax Aspects; Secondary Education, Economic Thinking.
JEL classification: A29, K42

Zveřejněno: 1. říjen 2014  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Polák, M., & Berková, K. (2014). Začlenění problematiky hospodářských a majetkových trestných činů v daňovém a účetním kontextu v kurikulu sekundárního vzdělávání. Český finanční a účetní časopis2014(3), 132-149. doi: 10.18267/j.cfuc.414
Stáhnout citaci

Reference

  1. Asztalos, O. (1996): Ekonomické vzdělávání v systému středního a vyššího školství v České republice. Praha, Vysoká škola ekonomická, 1996.
  2. Bloom, B. S. - Engelhart, M. D. - Furst, E. J. - Hill, W. H. - Krathwohl, D. R. (1956): Taxonomy of Educational Objectives: The Classification of Educational Goals. Handbook I: Cognitive Domain. New York, David McKay, 1956.
  3. Fišerová, M. (2013): Vzdělávací cíle a pojetí výuky účetnictví na obchodních akademiích a v terciárním vzdělávání. In: Trendy v ekonomickém vzdělávání - Sborník mezinárodní vědecké konference 2013. Praha, Oeconomica, 2013, s. 26-32.
  4. HAVIT (2014): Business.center.cz. [online], Praha, HAVIT, c2014, [cit. 14. 10. 2014], <http://business.center.cz>.
  5. Hradil, P. (2013): Právo pro gymnázia, obchodní akademie a střední odborné školy. Valašské Klobouky, Petr Hradil, 2013.
  6. Králová, A. (2013): Zkušenosti s výukou koncepčního rámce na vyšších odborných školách cestovního ruchu. [online], Media4u Magazine, 2013, roč. 10, č. 3, s. 73-76, [cit. 10. 10. 2014], <http://media4u.cz/mm032013.pdf>.
  7. Králová, A. - Urbanová, M. (2011): Příprava učitelů ekonomických předmětů v Ruské federaci a Tádžikistánu v rámci projektu Tempus. Český finanční a účetní časopis, 2011, roč. 6, č. 4, s. 179-186. Přejít k původnímu zdroji...
  8. Molín, J. (2011): Protiprávní jednání z pohledu profesní odpovědnosti auditorů, daňových poradců a účetních. Praha, Wolters Kluwer, 2011.
  9. MŠMT (2007a): Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání 63-41-M/01 Ekonomika a podnikání. [online], Praha, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, 2007, [cit. 14. 05. 2014], <http://zpd.nuov.cz/RVP/ML/RVP%206341M01%20Ekonomika%20a%20podnikani.pdf>.
  10. MŠMT (2007b): Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání 63-41-M/02 Obchodní akademie. [online], Praha, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, 2007, [cit. 14. 05. 2014], <http://zpd.nuov.cz/RVP/ML/RVP%206341M02%20Obchodni%20akademie.pdf>.
  11. MV (2014): Portál veřejné správy. [online], Praha, Ministerstvo vnitra ČR, 2007, [cit. 14. 05. 2014], <https://portal.gov.cz/portal/obcan/>.
  12. Nejvyšší soud (2001): Rozhodnutí Nejvyššího soudu 7 Tz 289/2000. [online], Brno, Nejvyšší soud ČR, 2001, [cit. 14. 05. 2014], <http://www.nsoud.cz/Judikatura/judikatura_ns.nsf/WebSearch/5DE2CD2C38501079C1257A4E0068F836?openDocument&Highlight=0,/>.
  13. Nejvyšší soud (2006): Rozhodnutí Nejvyššího soudu 7 Tdo 1270/2006. [online], Brno, Nejvyšší soud ČR, 2006, [cit. 31. 10. 2014], <http://www.nsoud.cz/Judikatura/judikatura_ns.nsf/WebSearch/9D4669F7EC4ABEF1C1257A4E0066A4F9?openDocument&Highlight=0,/>.
  14. Nejvyšší soud (2009): Rozhodnutí Nejvyššího soudu5 Tdo 166/2009. [online], Brno, Nejvyšší soud ČR, 2009, [cit. 31. 10. 2014], <http://www.nsoud.cz/Judikatura/judikatura_ns.nsf/WebSearch/1386320C3EA4336AC1257A4E00659177?openDocument&Highlight=0,/>.
  15. Púry, F. (2005): Zkrácení daně jako trestný čin. [online], Daňový expert, 2005, roč. 1, č. 5, [cit. 14. 05. 2014], <http://www.danarionline.cz/archiv/dokument/doc-d9929v12806-zkraceni-dane-jako-trestny-cin/?search_query=%24issue%3D17I5ℴ_by=ℴ_dir=&type=&search_res ult s_page=1>.
  16. Púry, F. (2009): Trestný čin zkreslování údajů o stavu hospodaření a jmění. [online], Daňový expert, 2009, roč. 5, č. 6, [cit. 14. 05. 2014], <http://www.danarionline.cz/archiv/dokument/doc-d12266v15180-trestny-cin-zkreslovani-udaju-o-stavu-hospodareni-a-jmeni/>.
  17. Ryska, R. - Puškinová, M. (2014): Právo pro střední školy. Praha, Eduko, 2014.
  18. UNESCO (1997): Učení je skryté bohatství. Zpráva mezinárodní komise UNESCO "Vzdělávání pro 21. století". Praha, Univerzita Karlova, 1997.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.