Český finanční a účetní časopis 2015(3):56-79 | DOI: 10.18267/j.cfuc.450

Analýza souladu rozpočtového určení daní v České republice a pravidel veřejné podpory - časovaná bomba veřejných financí?

Jan Kožíšek1, Stanislav Klazar2
1 Ing. Jan Kožíšek - doktorand; Katedra veřejných financí, Fakulta financí a účetnictví, Vysoká škola ekonomická v Praze, nám. W. Churchilla 4, 130 67, Praha 3; <jan.kozisek@gmail.com >.
2 Doc. Ing. Stanislav Klazar - docent; Katedra veřejných financí, Fakulta financí a účetnictví, Vysoká škola ekonomická v Praze, nám. W. Churchilla 4, 130 67, Praha 3; <klazar@vse.cz>.

Cílem článku je zjistit, zdali zákon o rozpočtovém určení daní platný v České republice nenarušuje skrze zvýhodněné podmínky v případě hlavního města Prahy pravidla veřejné podpory Evropské unie. Výsledkem práce je zjištění, že současné znění zákona o rozpočtovém určení daní zvýhodňuje hospodářsky nejvyspělejší region České republiky, z čehož mají prospěch podniky na území hlavního města Prahy působící, a že toto zvýhodnění jde proti pravidlům veřejné podpory. Tato situace naplňuje znaky nedovolené veřejné podpory, která může být ze strany Evropské komise napadnuta. Sporným ustanovením zákona o rozpočtovém určení daní je to, které hlavnímu městu Praze přisuzuje významně vyšší přepočítací koeficient, což činí výnosy ze sdílených daní vztažených na jednoho obyvatele několikanásobně vyšší než v případě ostatních obcí. Změna těchto přepočítacích koeficientů by mohla být vhodným řešením.

Klíčová slova: Rozpočtové určení daní, Veřejná podpora, Hlavní město Praha

Analysis of Compliance of the Act on Budget Allocation of Taxes in the Czech Republic with the State Aid Rules - A Time Bomb of Public Finances?

The objective is to find out whether the Czech tax assignment bill does not breach, the rules of State Aid law of the European Union. The result is the current version of the tax assignment bill favors the economically most advanced region of the Czech Republic, from which the undertakings active in the city of Prague benefit, and that this favour breaches the rules of State Aid law. This situation meets the conditions for the incompatible state aid, for which the Czech Republic can be reprimanded by the European Commission. The controversial provision gives Prague a significantly higher conversion rate, which makes the income from shared-taxes per capita much higher than in other municipalities. Changing these conversion rates could be a possible solution.

Keywords: Tax assignment; State Aid; The Capital City of Prague.
JEL classification: H72

Zveřejněno: 1. říjen 2015  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Kožíšek, J., & Klazar, S. (2015). Analýza souladu rozpočtového určení daní v České republice a pravidel veřejné podpory - časovaná bomba veřejných financí? Český finanční a účetní časopis2015(3), 56-79. doi: 10.18267/j.cfuc.450
Stáhnout citaci

Reference

  1. ČSÚ (2014): Vybrané údaje za Hlavní město Prahu - HDP, regionální účty. [on-line], Praha, Český statistický úřad, 2014, [cit. 1. 8. 2014], <http://www.czso.cz/x/krajedata.nsf/oblast2/hdpxa/$File/PHA_hdp.xls>.
  2. ČTK (2007): Suchá Loz stáhne žalobu kvůli daňové diskriminaci. [on-line], IHNED.cz, 21. 9. 2007, [cit. 2. 8. 2014], <http://zpravy.ihned.cz/c1-22079010-sucha-loz-stahne-zalobu-kvuli-danove-diskriminaci>.
  3. EK (2013): Pokyny k regionální státní podpoře na období 2014-2020. [online], Brussels, Evropská komise, 2013. [cit. 28. 7. 2014], <http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2013:209:0001:0045:CS:PDF>.
  4. EU (2012): Smlouva o fungování Evropské unie (konsolidované znění). [online], Brussels, Úřední věstník Evropské unie, 2012, [cit. 24. 7. 2014], <http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2012:326:FULL:CS:PDF>.
  5. HMP (2014a): Zpráva o plnění rozpočtu a vyúčtování výsledků hospodaření hl. m. Prahy za rok 2013 - závěrečný účet: Příloha č. 1 - bilance. [on-line], Praha, Hlavní město Praha, 2014, [cit.: 1. 8. 2014], <http://www.praha.eu/public/c7/c1/11/1850675_485911_Priloha_c._1.pdf>
  6. HMP (2014b): Zpráva o plnění rozpočtu a vyúčtování výsledků hospodaření hl. m. Prahy za rok 2013 - závěrečný účet: Příjmy. [on-line], Praha, Hlavní město Praha, 2014, [cit.: 2. 8. 2014], <z:http://www.praha.eu/public/ad/2a/f1/1850697_485925_2_Prijmy.pdf>.
  7. Horzinková, E. - Novotný, V. (2013): Základy organizace veřejné správy v ČR. Plzeň, Aleš Čeněk, 2013.
  8. Jackson, P. M. - Brown, C. V. (2003): Ekonomie veřejného sektoru. Praha, Eurolex Bohemia, 2003.
  9. Ježek, J. - Kaňka, L. (2011): Dopady finanční a hospodářské krize na rozvoj měst. Plzeň, Středisko pro výzkum regionálního rozvoje Západočeské univerzity v Plzni, 2011.
  10. Kožíšek, J. (2014): Soulad zákona o rozpočtovém určení daní s právem veřejné podpory - postavení Prahy. Praha, Vysoká škola ekonomie a managementu, 2014, diplomová práce, vedoucí práce: Klazar, S.
  11. Malíř, J. (2013): Právo veřejných podpor Evropské unie: zákaz poskytování veřejných podpor a výjimky z tohoto zákazu. Praha, Ústav státu a práva AV ČR, 2013.
  12. MFČR (2013a): Nový model sdílených daní pro obce - rok 2013. [on-line], Praha, Ministerstvo financí ČR, 2013, [cit.: 13. 6. 2014], <http://www.mfcr.cz/cs/verejny-sektor/prognozy/prijmy-kraju-a-obci/2013/novy-model-sdilenych-dani-pro-obce-10890>.
  13. MFČR (2013b): Schéma rozdělení rozpočtového určení daní v letech 2013 až 2015. [on-line], Praha, Ministerstvo financí ČR, 2013, [cit.: 23. 7. 2014], <http://www.mfcr.cz/assets/cs/media/Schemata_2013_Schema-rozdelenirozpoctoveho-urceni-dani-RUD-v-letech-2013-az-2015.pdf>.
  14. PČR (2007): Důvodová zpráva k návrhu zákona č. 377/2007. [on-line], Praha, Parlament České republiky, 2007, [cit. 31. 7. 2014], <http://www.psp.cz/sqw/text/tiskt.sqw?o=5&ct=319&ct1=0>.
  15. Rust, A. - Micheau, C. (2012): State Aid and Tax Law. New York, Wolters Kluwer Law and Business, 2012.
  16. SDEU (2013): Rozsudek soudního dvora ve věci C-284/12. [on-line], Luxembourg, Soudní dvůr Evropské unie, 2013, [cit.: 4. 6. 2014], <http://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?text=&docid=144802&pageIndex=0&doclang=CS&mode=lst&dir=&occ=first∂=1&cid=2 95839>.
  17. ÚRS (2011): Regionální politika, územní disparity a dopady hospodářské krize v České republice. [on-line], Praha, ÚRS Praha, 2011, [cit. 28. 7. 2014], <http://www.urspraha.cz/data/upload/file/regionalnipolitika-uzemnidisparityadopadyhospodarskekrizevcr.pdf>.
  18. ÚOHS (2012): Definiční znaky veřejné podpory. [on-line], Praha, Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, 2012, [cit.: 27. 5. 2014], <http://www.uohs.cz/cs/verejna-podpora/definicni-znaky-verejnepodpory.html>.
  19. ÚOHS (2014): Nová mapa regionální podpory pro Českou republiku na období 2014-2020 schválena. [on-line], Praha, Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, 2014, [cit.: 9. 6. 2014], <http://www.uohs.cz/cs/verejna-podpora/aktuality-z-verejne-podpory/1767nova-mapa-regionalni-podpory-pro-ceskou-republiku-na-obdobi-2014-2020-schvalena.html>.
  20. Vavrochová, S. - Kuš, P. (2012): Územní samosprávné celky. Praha, Institut pro veřejnou správu Praha, 2012.
  21. Wishlade, F. (2012): When Policy Worlds Collide: Tax Competition, State Aid, and Regional Economic Development in the EU. Journal of European Integration, 2012, roč. 34, č. 6, s. 585-602. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.