Český finanční a účetní časopis 2015(3):80-96 | DOI: 10.18267/j.cfuc.451

Výnosy ze smluv se zákazníky

Dana Dvořáková
Doc. Ing. Dana Dvořáková, Ph.D. - docentka; Katedra finančního účetnictví a auditingu, Fakulta financí a účetnictví, Vysoká škola ekonomická v Praze, nám. W. Churchilla 4, 130 67 Praha 3; <ddvorak@vse.cz>.

Článek je věnován komparaci účetních přístupů k rozpoznání, oceňování vykazování a zveřejnění výnosů ze smluv se zákazníky v rámci Mezinárodních standardů účetního výkaznictví. Porovnáván je zejména přístup nově vzniklého standardu IFRS 15 Výnosy ze smluv se zákazníky se standardy, které před přijetím tohoto standardu danou oblast upravovaly - tady zejména se standardy IAS 18 Výnosy a IAS 11 Smlouvy o zhotovení. Za významný přínos IFRS 15 lze považovat požadavek na dekompozici hodnoty smlouvy (transakční ceny) na jednotlivé povinnosti plnění, které smlouva přináší a rozpoznání výnosu v okamžiku splnění každé jednotlivé povinnosti. Předností IFRS 15 je rovněž omezení využívání metody procenta dokončení.

Klíčová slova: Zákazník, Výnos, Oceňování, Smlouva, Mezinárodní standardy účetního výkaznictví

Revenue from Contracts with Costumers

The target of this article is the comparison of accounting approaches to recognition, measurement, presentation and disclosure of revenues from contracts with costumers. Primarily, the approach of the new standard IFRS 15 Revenue from Contracts with Costumers is compared to standards which regulated this area before the adoption of this standard - namely IAS 18 Revenues and IAS 11 Construction Contracts. The significant benefit of IFRS 15 is the requirement for decomposition of transaction price on particular performance obligations, which are derived from the contract and the recognition of the revenue when a performance obligation is satisfied. The contribution of IFRS 15 is also the restriction on the use of the percentage of completion method (respectively input method).

Keywords: Costumer; Revenue; Measurement; Contract; International Financial Reporting Standards.
JEL classification: M41

Zveřejněno: 1. říjen 2015  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Dvořáková, D. (2015). Výnosy ze smluv se zákazníky. Český finanční a účetní časopis2015(3), 80-96. doi: 10.18267/j.cfuc.451
Stáhnout citaci

Reference

  1. Belkaoui, A. R. (2004): Accounting Theory. London, Thomson, 2004.
  2. Deegan, C. - Unermann, J. (2006): Financial Accounting Theory. New York, McGraw-Hill, 2006.
  3. FASB (2014): Revenue from Contracts with Customers (Topic 605). [on-line], Norwalk, Financial Accounting Standards Board, c2014, [cit. 20. 10. 2015], <http://www.fasb.org/jsp/FASB/Document_C/DocumentPage?cid=1176164076069&acceptedDisclaimer=true>.
  4. Hughes, J. S. - Ayres, F. L. - Hoskin, R. E. (2005): Financial Accounting a Valuation Emphasis. Hoboken, Wiley, 2005.
  5. IASB (2013): International Financial Reporting Standards 2013. London, International Accounting Standards Board, 2013
  6. IASB (2014): International Financial Reporting Standards 2014. London, International Accounting Standards Board, 2014.
  7. Lewis, R. - Pendrill, D. (2004): Advanced Financial Accounting. Upper Saddle River, Prentice Hall, 2004.
  8. Procházka, D. (2011): Otevřené otázky novelizace účetních standardů pro vykazování výnosů. Český finanční a účetní časopis, 2011, roč. 6, č. 4, s. 4351. Přejít k původnímu zdroji...
  9. Procházka, D. (2014): Selhání užitečnostního přístupu k formulaci účetních pravidel na příkladu nového standardu pro výnosy. Český finanční a účetní časopis, 2014, roč. 9, č. 3, s. 7-19. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.