Český finanční a účetní časopis 2016(1):83-97 | DOI: 10.18267/j.cfuc.469

Zločin a racionalita v oblasti daňových úniků a daňových nedoplatků

Tomáš Kouba
Ing. Tomáš Kouba; Fakulta financí a účetnictví, Vysoká škola ekonomická v Praze, nám. W. Churchilla 4, 130 67 Praha 3; <tomskouba@gmail.com>, <xkout05@vse.cz>.

Příspěvek vysvětluje chování daňového podvodníka averzního k riziku jako racionální a ekonomické, kdy daňový podvodník při porušování právních (daňových) norem zvažuje riziko a náklady proti možnému užitku. V rámci příspěvku je rozhodování daňového podvodníka demonstrováno na čtyřech jednoduchých modelových příkladech. Hlavním cílem příspěvku je na modelových příkladech ukázat chování jedince za rizika v kontextu placení daní a z těchto příkladů vyvodit vhodná opatření pro zvýšení výběru daní (tedy snížení výhodnosti daňového úniku a zvýšení rizika jeho odhalení). Jako vhodné a efektivnější opatření lze doporučit zvýšení pokut a omezení registrace v Praze naopak není dobrým řešením zvýšení frekvence daňových kontrol a implementace plošných opatření, jako je kontrolní hlášení, neboť je to drahé pro daňové subjekty i stát.

Klíčová slova: Zločin, Daňový únik, Daňový nedoplatek, Racionalita, Užitek, Averze k riziku, Rozhodování, Podnikání

The crime and the rationality in the area of tax evasions and tax arrears

This article explains behavior of fiscal deceiver who is aversive to a risk as rational and economic behavior. This fiscal deceiver contemplates and costs against possible utility during the tampering of the law (tax) standards. Within this article is the decision making of the fiscal deceiver demonstrated in four simple model examples. The main objective of this paper is to show by using model examples the behavior of individuals at risk in the context of paying taxes and to draw appropriate measures from these examples to increase tax collection (thus reducing the advantages of tax evasion and increase its detection). As an appropriate and effective measures can be recommended the increase of fines and restrictions on registration in Prague. To increase the frequency of tax audits and the implementation of general measures, such as inspection reports, is certainly not a good idea because it is expensive for tax payers and the state.

Keywords: Crime; Tax evasion; Tax underpayment (Tax arrears); Rationality; Utility; Risk aversion; Decision making; Entrepreneurship.
JEL classification: D81, H26, H32, O17

Zveřejněno: 1. březen 2016  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Kouba, T. (2016). Zločin a racionalita v oblasti daňových úniků a daňových nedoplatků. Český finanční a účetní časopis2016(1), 83-97. doi: 10.18267/j.cfuc.469
Stáhnout citaci

Reference

  1. BECKER, S. G., 1997. Teorie Preferencí. Praha: Grada Publishing, a. s. ISBN: 807169-463-0.
  2. CASE [Center for Social and Economic Research], 2013. Study to Quantify and Analyse VAT Gap in EU-27 Member States [online]. TAXUD/2013/DE/321. [cit. 20. 4. 2016] Dostupné z: <http://ec.europa.eu/taxation_customs/resources/documents/common/publications/studies/vat-gap.pdf>.
  3. E-OFFICE [společnost e-office Czech Republic, s.r.o.], 2014. Analýza činnosti finančních úřadů [online]. [cit. 20. 4. 2016] Dostupné z: <http://www.corporate.cz/e-office/analyza-cinnosti-financnich-uradu>.
  4. FELD, L. P. a FREY, S. B., 2007. Tax Compliance as the Result of a Psychological Tax Contract: The Role of Incentives and Responsive Regulation [online]. [cit. 30. 4. 2016] Dostupné z: <https://www.bsfrey.ch/articles/449_07.pdf>.
  5. KAMENÍČEK, J., 2012: Lidský kapitál Bohatství, které dřímá v nás. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum. ISBN: 978-80-246-2139-5.
  6. KNÍŽEK, J., 2013. Efektivnější kontroly (Reakce na článek - Kontrola jednou za 373 let. Podívejte se, jak často vás navštíví finanční úřad). Lidové noviny, 4. 3. 2013 [online]. [cit. 20. 4. 2016] Dostupné z: <http://byznys.lidovky.cz/kontrola-jednou-za-373-let-podivejte-se-jak-casto-vasnavstivi-financni-urad-1te-/firmy-trhy.aspx?c=A130302_164753_firmytrhy_mtr>.
  7. KUČERA, P., 2013. Daňové ráje a pekla v Česku. Žebříček finančních úřadů. Aktuálně.cz, 11. 3. 2013 [online]. [cit. 20. 4. 2016] Dostupné z: <http://zpravy.aktualne.cz/finance/danove-raje-a-pekla-v-cesku-zebricekfinancnich-uradu/r~i:article:773476/>.
  8. MFČR, 2014a. Návrh státního závěrečného účtu České republiky za rok 2013 [online]. [cit. 20. 4. 2016] Dostupné z: <http://www.mfcr.cz/cs/verejnysektor/statni-rozpocet/plneni-statniho-rozpoctu/2014/statni-zaverecny-ucet-za-rok2013-17756>.
  9. MFČR, 2014b. Zpráva o činnosti Finanční správy ČR a Celní správy ČR za rok 2013. Příloha č. 1 - Informace o činnosti Finanční správy České republiky za rok 2013 [online]. [cit. 20. 4. 2016] Dostupné z internetu: <http://www.mfcr.cz/cs/verejny-sektor/dane/danova-statistika/2013/zprava-ocinnosti-financni-spravy-cr-a-c-22060>.
  10. MFČR, 2015a. Návrh státního závěrečného účtu České republiky za rok 2014 [online]. [cit. 20. 4. 2016] Dostupné z: <http://www.mfcr.cz/cs/verejnysektor/statni-rozpocet/plneni-statniho-rozpoctu/2014/statni-zaverecny-ucet-za-rok2014-21750>.
  11. MFČR, 2015b. Zpráva o činnosti Finanční správy České republiky a Celní správy České republiky za rok 2014 [online]. [cit. 20. 4. 2016] Dostupné z: <http://www.mfcr.cz/cs/verejny-sektor/dane/danova-statistika/2014/zprava-ocinnosti-financni-spravy-cr-a-c-22059>.
  12. NEJVYŠŠÍ SOUD, 2010. Usnesení Nejvyššího soudu sp. zn. 8 Tdo 1452/2009 ze dne 28. 4. 2010, Brno: Nejvyšší soud.
  13. NKÚ, 2014. Informace z kontrolní akce NKÚ č. 14/17: Správa daně z přidané hodnoty a dopady legislativních změn na příjmy státního rozpočtu [online]. [cit. 20. 4. 2016] Dostupné z: <http://www.nku.cz/assets/media/informace-14-17.pdf>.
  14. NKÚ, 2013. Informace z kontrolní akce NKÚ č. 13/02: Daňové nedoplatky spravované finančními úřady [online]. [cit. 20. 4. 2016] Dostupné z: <http://www.nku.cz/assets/media/informace-13-02.pdf>.
  15. SANCAK, C., VELLOSO, R., XING, J., 2010. Tax Revenue Response to Business Cycle [online]. IMF Working Paper. [cit. 20. 4. 2016] Dostupné z: <http://www.imf.org/external/pubs/ft/wp/2010/wp1071.pdf>. Přejít k původnímu zdroji...
  16. TICHÁ, M., 2007. Daňové úniky - institucionální aspekty. In: Sborník příspěvků Mezinárodní vědecké konference Teoretické a praktické aspekty veřejných financí. Praha. ISBN: 80-245-1032-4.
  17. ÚSTAVNÍ SOUD, 2009. Nález Ústavního soudu sp. zn. IV. ÚS 3093/08 ze dne 28. 7. 2009. Brno: Ústavní soud.
  18. VAVROŇ, J, 2013. Česku unikají daně za 200 miliard. Novinky.cz, 24. 10. 2013 [online]. [cit. 20. 4. 2016] Dostupné z: <http://www.novinky.cz/ekonomika/314133-cesku-unikaji-dane-za-200miliard.html>.
  19. ZÍDKOVÁ, H., 2014. Determiants of VAT Gap in EU. Prague Economic Papers: quarterly journal of economic theory and policy, sv. 23, č. 4, s. 514-530. ISSN: 1210-0455. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.