Český finanční a účetní časopis 2017(1):41-52 | DOI: 10.18267/j.cfuc.491

Nedoplatky na dani z nemovitých věcí

Jana Janoušková, Šárka Sobotovičová

Daň z nemovitých věcí není v České republice daní významnou z hlediska veřejných rozpočtů, nicméně dotváří daňovou soustavu a zajišťuje stabilní daňové výnosy, které jsou příjmem obcí, na jejichž území se dané nemovitosti nacházejí. V rámci teoretických přístupů i empirických studií je význam této daně často diskutovaným tématem. Cílem článku je zhodnocení vývoje nedoplatků na dani z nemovitých věcí v České republice v kontextu předpisů daně a identifikace dopadů nedoplatků na daňové příjmy obce. Kumulativní nedoplatky na dani z nemovitých věcí se v posledních letech snižují a tvoří méně než 1 % vymáhaných daňových nedoplatků. Nedoplatky na dani z nemovitých věcí mají negativní dopad na obecní rozpočet, a to zejména v závislosti na podílu výnosů daně z nemovitých věcí na celkových příjmech obce.

Klíčová slova: Daň z nemovitých věcí, Daňové nedoplatky, Obecní rozpočty

Arrears on the tax on immovable property

Immovable property tax is not a significant tax in terms of public finances in the Czech Republic. However, it completes tax system and ensures stable tax revenues which are income of municipalities on whose territory the property is located. In the context of theoretical approaches and empirical studies the importance of this tax is often discussed topic. The aim of this paper is to evaluate the development of immovable property tax arrears in the context of tax imposed in the Czech Republics and identification tax arrears impact on municipality budgets. Cumulative immovable property tax arrears are decreasing in the last years and amount less than one percent of collectable tax arrears. Immovable property tax arrears have negative impact on municipality revenue, particularly in relation with the share of immovable property tax revenues on the total municipality revenues.

Keywords: Immovable property tax, Tax arrears, Municipal budget
JEL classification: H71

Zveřejněno: 1. březen 2017  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Janoušková, J., & Sobotovičová, Š. (2017). Nedoplatky na dani z nemovitých věcí. Český finanční a účetní časopis2017(1), 41-52. doi: 10.18267/j.cfuc.491
Stáhnout citaci

Reference

  1. BIRD, R. M., 2010. Local Government Finance:Trends and question. IEB´S World Report on Fiscal Federalism´10 [online]. Barcelona: Institut d´Economia de Barcelona. [cit. 2. 3. 2017]. Dostupné z: <http://www.ieb.ub.edu/en/2012022056/fiscal-federalism/fiscalfederalism#.WQuddXlBrIU>.
  2. BIRCH, J., SUNDERMAN, M., 2014. Regression modelling for vertical and horizontal property tax inequity. Journal of Housing Research. Roč. 23, č. 1, s. 89- 104. Přejít k původnímu zdroji...
  3. BRUNNER, E. J., ROSS, S. L., SIMONSEN, B. K., 2015. Homeowners, renters and the political economy of property taxation. Regional Science and Urban Economics. Roč. 53, s. 38-49. doi: 10.2139/ssrn.2534044. Přejít k původnímu zdroji...
  4. COOMBS, Ch. K., SARAFOGLOU, N., CROSBY, W., 2012. Property taxation, capitalization, and the economic implications of raising property taxes. International advances in economic research. Roč. 18, č. 2, s. 151-161. doi: 10.1007/s11294-012-9349-0. Přejít k původnímu zdroji...
  5. EK [Evropská komise], 2015. Commission staff working document country report Czech Republic 2015 [online]. [cit. 2. 3. 2017]. Dostupné z: <http://ec.europa.eu/europe2020/pdf/csr2015/cr2015_czech_cs.pdf>.
  6. FS [Finanční správa], 2017a. Daňová statistika [online]. [cit. 3. 3. 2017]. Dostupné z: <http://www.financnisprava.cz/cs/dane/analyzy-a-statistiky/danova-statistika>.
  7. FS [Finanční správa], 2017b. Vyhledávání koeficientů pro podání k dani z nemovitých věcí [online]. [cit. 3. 3. 2017]. Dostupné z: <http://adisreg.mfcr.cz/adistc/adis/idpr_reg/dne/koef/vyhledani.faces>.
  8. FS [Finanční správa], 2017c. Informace o činnosti Finanční správy České republiky [online]. [cit. 3. 3. 2017]. Dostupné z: <http://www.financnisprava.cz/cs/financnisprava/financni-sprava-cr/vyrocni-zpravy-a-souvisejici-dokumenty/>.
  9. GFŘ [Generální finanční ředitelství], 2012. Informace o činnosti Finanční správy České republiky za rok 2011 [online]. [cit. 3. 3. 2017]. Dostupné z: <http://www.financnisprava.cz/cs/financni-sprava/financni-sprava-cr/vyrocnizpravy-a-souvisejici-dokumenty/2012>.
  10. GFŘ [Generální finanční ředitelství], 2016. Informace o činnosti Finanční správy České republiky za rok 2015 [online]. [cit. 3. 3. 2017]. Dostupné z: <http://www.financnisprava.cz/cs/financni-sprava/financni-sprava-cr/vyrocnizpravy-a-souvisejici-dokumenty/2015>.
  11. HAIDER-MARKEL, D. P., 2014. Oxford Handbook of State and Local Government. Oxford: Oxford University Press. Přejít k původnímu zdroji...
  12. HORNE, R., FELSENSTEIN, D., 2010. Is property assessment really essential for taxation? Evaluating the performance of an 'Alternative Assessment' method. Land use policy. Roč. 27, č. 4, s. 1181-1189. doi: 10.1016/j.landusepol.2010.03.008. Přejít k původnímu zdroji...
  13. JANOUŠKOVÁ, J. a SOBOTOVIČOVÁ, Š., 2016. Immovable property tax in the Czech Republic as an instrument of fiscal decentralization. Technological and Economic Development of Economy. Roč. 22, č. 6, s. 767-782. doi: 10.3846/20294913.2016.1236355. Přejít k původnímu zdroji...
  14. KOŽÍŠEK, J. a KLAZAR, S., 2015. Analýza souladu rozpočtového určení daní v České republice a pravidel veřejné podpory - časovaná bomba veřejných financí? Český finanční a účetní časopis. Roč. 10, č. 3, s. 56-79. ISSN: 1802-2200. Přejít k původnímu zdroji...
  15. MARKOVÁ, H., 2007. Vlastní nebo sdílené daně obcím. In: KANDALEC, P. a kol. Dny veřejného práva. Brno: Masarykova univerzita, s. 503-511.
  16. MFČR, 2000. Výsledky činnosti územních finančních orgánů za rok 1999 [online]. [cit. 3. 3. 2017]. Dostupné z: <http://www.financnisprava.cz/cs/financnisprava/financni-sprava-cr/vyrocni-zpravy-a-souvisejici-dokumenty/1999>.
  17. MFČR, 2017. Moravskoslezský | Monitor [online]. [cit. 3. 3. 2017]. Dostupné z: <http://monitor.statnipokladna.cz/2016/kraje/detail/CZ080>.
  18. NKÚ, 2016. Informace z kontrolní akce NKÚ č. 13/02 [online]. [cit. 8. 2. 2017]. Dostupné z: <https://www.nku.cz/assets/media/informace-13-02.pdf>.
  19. OECD, 2010. OECD Economic Surveys: Czech Republic 2010, Paris: OECD Publishing.
  20. OECD, 2011. OECD Economic Surveys: Czech Republic 2011, Paris: OECD Publishing.
  21. OECD, 2016. Hospodářský přehled OECD ČR [online]. [cit. 3. 2. 2017]. Dostupné z: <http://www.mfcr.cz/cs/zahranicni-sektor/mezinarodnispoluprace/aktuality/2016/zverejneni-hospodarskeho-prehledu-cr-201-25134>.
  22. ROUBÍNEK, P., KLADIVO, P., HALÁS, M., KOUTSKÝ, J., OPRAVIL, Z., 2015. Changes in the financing of municipalities and local governments of selected cities: possible effects on disintegration processes and municipal policy. E&M Ekonomie a Management. Roč. 18, č. 1, s. 134-150. doi: 10.15240/tul/001/2015-1-011. Přejít k původnímu zdroji...
  23. SEDMIHRADSKÁ, L., 2013. Daňová pravomoc obcí u daně z nemovitostí v České republice a na Slovensku. Acta Oeconomica Pragensia. Roč. 2013, č. 1, s. 68-80. Přejít k původnímu zdroji...
  24. SMITH, S. M., BRYSON P. J., CORNIA G. C., 2011. The view from city hall: Local perceptions of intergovernmental fiscal relations in the Czech Republic. Communist and Post-Communist Studies. Roč. 44, č. 1, s. 99-110. doi: 10.1016/j.postcomstud.2011.01.009. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.