Český finanční a účetní časopis 2017(1):53-69 | DOI: 10.18267/j.cfuc.492

Dopady znovuzavedení koncepce hrubé mzdy jako základu daně z příjmů fyzických osob v ČR

Alena Vančurová, Stanislav Klazar

Cílem příspěvku je analyzovat pomocí nástroje "bezpečně nezdaněný základ daně" redistribuční dopad navrhovaných změn ve zdanění příjmů fyzických osob v rámci reformních předvolebních plánů roku 2017 (především ve formě opuštění systému superhrubé mzdy). V této souvislosti je také diskutováno historické pozadí zavedení superhrubé mzdy v ČR i provedeno mezinárodní srovnání.Výsledky naznačují, že dojde za jinak nezměněných podmínek k poklesu počtu subjektů s nulovou daní (u zaměstnanců z 25%, u OSVČ ze 72% podílu nezdaněných subjektů na jednotky procent). S využitím poznatků behaviorální ekonomie diskutovaných v textu je možné dovodit, že právě to může vést k významnějším snahám o intenzivnější daňové plánování. Vzhledem k takovému distorznímu vlivu daní na formu nabídky pracovní síly (ve formě závislé, nebo samostatné činnosti) je možné dovodit i dalekosáhlé a jen těžko předvídatelné důsledky v oblasti sociální či důchodové.

Klíčová slova: Superhrubá mzda, Hrubá mzda, Základ daně, Daň z příjmu fyzických osob, Daňová reforma, Incidence daně, Incidence pojistného, Bezpečně nezdaněný základ daně

The impacts of reintroducing the concept of gross wages as a tax base of personal income tax in the Czech Republic

Using analytical tool "safely untaxed tax base" we estimate redistributive impact of proposed changes in personal income taxation based on the plans of the Czech Social Democratic Party. We also compare impacts of other potential variants of changes in the basic elements of tax technique (reintroduction of the concept of gross wages, changes in the structure of nominal rates, adjustments in the basic personal tax credit). According to the legislation in 2017, 25 % of employees do not pay income tax due to the generous tax credit (and 72 % of all self-employed persons). Returning to the tax system of 2007 (which was based on the concept of "gross wage", lower tax credit and progressive tax rates) would lead to a significant reduction in the number of people with zero tax (as a result there would be only a few percent). By using the knowledge of behavioral economics, it can be deduced that this may lead to more significant efforts for more intense tax planning. Far-reaching and hardly predictable social or retirement consequences can be deduced.

Keywords: Super-gross wage, Gross wage, Tax base, Personal Income Tax, Tax reform, Tax incidence, Incidence of Social security contribution, Safely untaxed tax base
JEL classification: H22, H23

Zveřejněno: 1. březen 2017  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Vančurová, A., & Klazar, S. (2017). Dopady znovuzavedení koncepce hrubé mzdy jako základu daně z příjmů fyzických osob v ČR. Český finanční a účetní časopis2017(1), 53-69. doi: 10.18267/j.cfuc.492
Stáhnout citaci

Reference

  1. ČSSD, 2017. Spravedlivé daně [online] [cit. 15. 3. 2017]. Dostupné z: https://www.spravedlive-dane.cz/
  2. DUŠEK, L., KALÍŠKOVÁ, K., MÜNICH, D., 2014. Dopady reformy přímỳch daní k roku 2015: vyhodnocení pomocí modelu TAXBEN. Politická ekonomie. Roč. 62, č. 6, s. 749-768. doi: 10.18267/j.polek.980. Přejít k původnímu zdroji...
  3. ENGSTRÖM, P., HOLMLUND, B., 2009. Tax evasion and self-employment in a high-tax country: evidence from Sweden. Applied Economics [online]. Roč. 41, č. 19, s. 2419-2430. doi: 10.1080/00036840701765452. Přejít k původnímu zdroji...
  4. EUROSTAT-TRENDS, 2016. Taxation trends in the European Union - Taxation and customs union - European Commission. Taxation and customs union [online]. [cit. 15. 3. 2017]. Dostupné z: <http://ec.europa.eu/taxation_customs/sites/taxation/files/resources/documents/taxation/gen_info/economic_analysis/tax_structures/2016/econ_analysis_report_2016.pdf>.
  5. EUROSTAT-TRENDS, 2017. Data on taxation - Taxation and customs union - European Commission. Taxation and customs union [online] [cit. 15. 3. 2017]. Dostupné z: <http://ec.europa.eu/taxation_customs/business/economic-analysistaxation/data-taxation_en>.
  6. HURST, E., LI, G., PUGSLEY, B., 2013. Are Household Surveys Like Tax Forms? Evidence from Income Underreporting of the Self-Employed. The Review of Economics and Statistics. Roč. 96, č. 1, s. 19-33. doi: 10.1162/REST_a_00363. Přejít k původnímu zdroji...
  7. ISPV, 2016. ISPV - Mzdy a platy podle profesí [online]. [cit. 19. 5. 2016]. Dostupné z: <http://www.ispv.cz/>.
  8. IZÁK, V., 2010. Fiskální politika. Praha: Oeconomica.
  9. MFČR, 2007a. Konvergenční program listopad 2007. Ministerstvo financí České republiky [online]. [cit. 15. 3. 2017]. Dostupné z: <http://www.mfcr.cz/cs/zahranicni-sektor/pristoupeni-cr-keurozone/konvergencni-program/2007/konvergencni-program-listopad-2007-6845>.
  10. MFČR, 2007b. Reforma veřejných financí 2007-2010. Ministerstvo financí České republiky [online]. [cit. 15. 3. 2017]. Dostupné z: <http://www.mfcr.cz/cs/archiv/reforma-verejnych-financi-2007-2010>.
  11. MFČR, 2016. Automatizovaný Daňový Informační Systém (ADIS) [online]. [cit. 15. 5. 2017]. Dostupné z: <http://www.taxnet.cz/adis.php>.
  12. MPSV, 2016. Databáze vyměřovacích základů na důchodové pojištění. Praha: Ministerstvo práce a sociálních věcí.
  13. MUSGRAVE, R. A., MUSGRAVE, P. B., 1994. Veřejné finance v teorii a praxi. Praha: Management Press.
  14. NEURON, 2016. Ceny Neuron pro mladé vědce 2016 - RNDr. Filip Matějka, Ph.D. | Nadační fond Neuron na podporu vědy [online]. [cit. 12. 5. 2017]. Dostupné z: <http://www.nfneuron.cz/cs/oceneni-vedci/laureati-ceny-neuron/2016/filipmatejka/>.
  15. OECD, 2017. Taxing Wages 2017 [online]. Paris: OECD Publishing. [cit. 12. 5. 2017]. Dostupné z: <http://www.oecd-ilibrary.org/content/book/tax_wages-2017-en>.
  16. PRUŠVIC, D., PŘIBYL, J., 2006. Komparace zatížení pracovních příjmŭ reprezentativních typŭ domácností zaměstnancŭ v České a Slovenské republice osobní dŭchodovou daní a příspěvky na sociální zabezpečení. Praha: VÚPSV.
  17. ROSEN, H., GAYER, T., 2009. Public Finance. B.m.: McGraw-Hill/Irwin.
  18. SIMON, H., 1990. Reason in Human Affairs. B.m.: Stanford University Press. Přejít k původnímu zdroji...
  19. SIMS, Ch. A., 2003. Implications of rational inattention. Journal of monetary Economics. Roč. 50, č. 3, s. 665-690. Přejít k původnímu zdroji...
  20. SMUTEK, M., 2011. Omezená racionalita veřejné politiky nejen v otázkách řešení marginalizace a sociálního vyloučení. Prohuman [online]. [vid. 2017-05-12]. Dostupné z: <http://www.prohuman.cz/socialna-praca/omezena-racionalitaverejne-politiky-nejen-v-otazkach-reseni-marginalizace-a-socialnihovyloucen%C3%AD>.
  21. VANČUROVÁ, A., KLAZAR, S., 2016. Employees' and self-employed persons' pension replacement rates in the Czech Republic-new findings from the new dataset. In: Theoretical and Practical Aspects of Public Finance: Theoretical and Practical Aspects of Public Finance 2016 [online]. Praha: Vysoká škola ekonomická. [cit. 12. 5. 2017]. Dostupné z: <https://kvf.vse.cz/wp-content/uploads/2016/09/OK_A5-sborn%C3%ADk-TPAVF-2016.pdf#page=113>.
  22. VANČUROVÁ, A., LÁCHOVÁ, L., 2016. Daňový systém ČR 2016. Praha: 1. VOX a.s.
  23. VESELÝ, A., 1997. Jak si vybrat "svoji" teorii rozhodování. In: Rozhodování, financování a komunikace ve veřejné politice v České republice. Praha: Univerzita Karlova.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.