Český finanční a účetní časopis 2017(3):57-68 | DOI: 10.18267/j.cfuc.501

Odhad Mincerovy funkce v podmínkách České republiky

Savina Finardi1, Jakub Fischer2
1 Vysoká škola ekonomická v Praze, Fakulta financí a účetnictví, katedra veřejných financí, nám. W. Churchilla 4, 130 67 Praha 3.
2 Vysoká škola ekonomická v Praze, Fakulta informatiky a statistiky, katedra ekonomické statistiky, nám. W. Churchilla 4, 130 67 Praha 3.

Příspěvek se zabývá problematikou hodnocení investice do vysokoškolského vzdělání, a to prostřednictvím Mincerovy funkce, která patří mezi významné metody hodnocení této investice. Autoři pracují s rozsáhlým souborem pozorování celkem 20 tisíc, na základě kterého dokládají pozitivní vliv vysokoškolského vzdělání na mzdové výdělky jednotlivců v podmínkách České republiky. Prokázán je ovšem pozitivní vliv nejenom dosaženého stupně vzdělání, ale i dalších faktorů jako je region, pohlaví a sféra ekonomiky.

Klíčová slova: Lidský kapitál, Vysokoškolské vzdělání, Mincerova funkce

The estimation of Mincer function in conditions of the Czech republic

The paper deals with the evaluation of investment in higher education through Mincer's function, which is one of the most important methods of evaluation of this investment. The authors deal with a large set of observations of a total of 20,000, reflecting the positive influence of higher education on the wage earnings of individuals in the conditions of the Czech Republic. However, the positive impact of education attained is not the only relevant factor, but also other factors such as the region, gender and the economic sector affect the total earnings.

Keywords: Human capital; Higher education; Mincer function.
JEL classification: I23, J31

Zveřejněno: 1. únor 2018  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Finardi, S., & Fischer, J. (2017). Odhad Mincerovy funkce v podmínkách České republiky. Český finanční a účetní časopis2017(3), 57-68. doi: 10.18267/j.cfuc.501
Stáhnout citaci

Reference

  1. ANDINI, C., 2007. Returns to education and wage equations: a dynamic approach. Applied Economics Letters. Roč. 14, č. 8, s. 577-579. doi: 10.1080/13504850500461555. Přejít k původnímu zdroji...
  2. ANDINI, C., 2010. A dynamic Mincer equation with an application to Portuguese data. Applied Economics. Roč. 42, č. 16. s. 2091-2098. doi: 10.1080/00036840701765429. Přejít k původnímu zdroji...
  3. BECKER, G. S., 1962. Investment in Human Capital: a Theoretical Analysis. Journal of Political Economy. Roč. 70, č. 5, část 2: Investment in Human Beings, s. 9-49. Přejít k původnímu zdroji...
  4. BECKER, G. S., 1975. Human capital: a theoretical and empirical analysis, with special reference to education. National Bureau of Economic Research: distributed by Columbia University Press.
  5. CHASE, R. S., 1998. Markets for Communist Human Capital: Returns to Education and Experience in Post-Communist Czech Republic and Slovakia. Industrial and Labor Relations Review. Roč. 51, č. 3, s. 401-423. doi: 10.2307/2525115. Přejít k původnímu zdroji...
  6. CIPRA, T., 2008. Finanční ekonometrie. Praha: Ekopress.
  7. FINARDI, S., FISCHER, J., MAZOUCH, P., 2012. Odhad míry návratnosti investic do vysokoškolského vzdělání podle oboru, pohlaví a regionu. Politická ekonomie. Roč. 60, č. 5, s. 563-589. doi: 10.18267/j.polek.864. Přejít k původnímu zdroji...
  8. FLANAGAN, R. J., 1995. Wage Structure in the Transition of the Czech Economy. Staff Papers - International Monetary Fund. Roč. 42, č. 4, s. 836-854. doi: 10.2307/3867600. Přejít k původnímu zdroji...
  9. HECKMAN, J. J., LOCHNER, L. J., TODD, P. E., 2005. Earnings Functions, Rates of Return and Treatment Effects: The Mincer Equation and Beyond [online]. NBER Working Paper No. 11544. [cit. 19. 11. 2017]. Dostupné z: <http://www.nber.org/papers/w11544>. doi: 10.3386/w11544.
  10. HECKMAN, J. J., LOCHNER, L. J., TODD, P. E., 2008. Earnings Functions and Rates of Return [online]. NBER Working Paper No. 13780. [cit. 19. 11. 2017]. Dostupné z: <http://www.nber.org/papers/w13780>. doi: 10.3386/w13780.
  11. HUŠEK, R., 2007. Ekonometrická analýza. Praha: Oeconomica.
  12. JEONG, B., KEJAK, M., VINOGRADOV, V. 2008. Changing Composition of Human Capital: The Czech Republic, Hungary and Poland. Economics of Transition. Roč. 16, č. 2, s. 247-271. doi: 10.1111/j.1468-0351.2008.00320.x. Přejít k původnímu zdroji...
  13. MATĚJŮ, P., VEČERNÍK, J. 2015. Kompetence, vzdělání a lidský kapitál v České republice ve světle dat OECD-PIAAC. Politická Ekonomie. Roč. 63, č. 2, s. 185-203. doi: 10.18267/j.polek.996. Přejít k původnímu zdroji...
  14. MINCER, J., 1974. Schooling, Experience and Earnings. New York: Columbia University Press.
  15. MŰNICH, D., ŠVEJNAR, J., TERRELL, K., 2005. Returns to Human Capital under the Communist Wage Grid and during the Transition to a Market Economy. Review of Economics & Statistics. Roč. 87, č. 1, s. 100-123. doi: 10.1162/0034653053327559. Přejít k původnímu zdroji...
  16. OECD, 2013. Education at a Glance 2013 [online]. [cit. 19. 11. 2017]. Dostupné z: <http://dx.doi.org/10.1787/eag-2013-en>. Přejít k původnímu zdroji...
  17. ORDAZ-DÍAZ, J. L., 2008. The Economic Returns to Education in Mexico: A Comparision between Urban and Rural Areas. CEPAL Review. Roč. 2008, č. 96, s. 265-282. Přejít k původnímu zdroji...
  18. PICKA, J., 2014. Problém "public-private pay gap" v České republice. Politická ekonomie. Roč. 62, č. 5, s. 662-682. doi: 10.18267/j.polek.975. Přejít k původnímu zdroji...
  19. POLACHEK, S. W., 2008. Earnings Over the Life Cycle: The Mincer Earnings Function and Its Applications. Foundations & Trends in Microeconomics. Roč. 4, č. 3, s. 165-272. doi: 10.1561/0700000018. Přejít k původnímu zdroji...
  20. PSACHAROPOULOS, G., 1995. The Profitability of Investment in Education: Concepts and Methods [online]. [cit. 19.11.2017]. Dostupné z: <http://www.c3l.uni-oldenburg.de/cde/econ/readings/psacharo.pdf>.
  21. URBÁNEK, V., 2007. Financování vysokého školství. Praha: Oeconomica.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.