Český finanční a účetní časopis 2010(2):94-99 | DOI: 10.18267/j.cfuc.70

Homo sapiens v zajetí ekonomie aneb o sledování (pravého) užitku

Dana Kovanicová
Prof. Ing. Dana Kovanicová, CSc. - profesorka; Katedra finančního účetnictví a auditingu, Fakulta financí a účetnictví, Vysoká škola ekonomická v Praze, nám. W. Churchilla 4, 130 67 Praha 3; <kovanicd@vse.cz>.

Recenze seznamuje se zaměřením knihy a jednotlivé kapitoly doplňuje rozsáhlejším komentářem. Konstatuje, že ústřední myšlenkou celého díla je hledání odpovědi na otázku, jaký je vztah mezi ekonomií a dobrem jedince na jedné straně a ekonomií a obecným dobrem na straně druhé. Oceňuje úsilí autora vytěžit z dědictví starých civilizací co nejvíce zajímavých myšlenek a pozastavuje se nad tím, proč do pradávné ekonomie nebyl zahrnut vyspělý Egypt. Recenze rehabilituje Epikura, neoprávněně označovaného za amorálního člověka. Upozorňuje na pozdější Platonův spis Zákony, v němž Platon (oproti Ústavě) vypracoval realističtější koncept uspořádání společnosti. Souhlasí s autorem, že navzdory opakovaným tvrzením není pravým otcem neviditelné ruky (trhu) Adam Smith a dokládá, že Smithovi nebylo sociální cítění cizí.

Klíčová slova: Ekonomie, Matematika, Etika, Obecné dobro, Utilitarismus

Homo Sapiens in the Captivity of Economics or about Watching of the (Right) Utility

Review informs on the book and its individual chapters commented by wider notes. States, that the central idea of the entire work is finding answers to the question, what is the relationship between the economies and good for an individual and between economics and welfare good. It appreciates the author´s effort to gain plenty of interesting ideas from the heritage of ancient civilizations. Reviewer suspends why the mature Egypt was not included into the area's ancient economy and justifies Epicurus, wrongly considered as an amoral man. Points to the Plato´s later work Laws, in which Plato (as opposed to the Constitution) had developed the concept of society organizing more practicably. Reviewer agrees with the author that, despite repeated claims, Adam Smith is not the true father of the invisible hand (of the market) and demonstrates that a social feeling was not strange to Smith.

Keywords: Economics; Mathematics; Ethics; Welfare Good; Utilitarianism.
JEL classification: A12, N01

Zveřejněno: 1. červen 2010  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Kovanicová, D. (2010). Homo sapiens v zajetí ekonomie aneb o sledování (pravého) užitku. Český finanční a účetní časopis2010(2), 94-99. doi: 10.18267/j.cfuc.70
Stáhnout citaci

Reference

  1. Čapek, O. (2001): Morální filosofie Adama Smitha. [on-line]. Praha, Vysoká škola ekonomická v Praze, E-LOGOS 2001, c2001, [cit. 11. 3. 2010], <http://nb.vse.cz/kfil/elogos/ethics/capek2-01.htm>.
  2. Čapek, O. (2009): Nešťastný výlet Tomáše Sedláčka do dějin vědy. [on-line], Praha, Tyden.cz, c2009, [cit. 8. 3. 2010], <http://ocapek.blog.tyden.cz>.
  3. Kovanic, P. - Humber, M. (2003): Economics of Information. [on-line], Praha, c2010, [cit. 5. 3. 2010], <http://www.math-gnostics.com>, s. 579.
  4. Kroupa, P. (2009): Dobro a zlo v ekonomii. Díl I - VI. [on-line], Praha, iDNES, c2009, [cit. 1. 3. 2010], <http://premysljankroupa.blog.idnes.cz>.
  5. Skopeček, J. - Loužek, M. (2009): Recenze - Tomáš Sedláček: Ekonomie dobra a zla. Praha, Centrum pro ekonomiku a politiku, Newsletter - červenec, srpen, 2009.
  6. Marek, P. (2008): Finanční krize a předchozí laxní zájem teoretiků. Český finanční a účetní časopis, 2008, roč. 3, č. 4, s. 104. Přejít k původnímu zdroji...
  7. Smith, A. (1977a): The Wealth of Nations. Book I. - V. London, Pelican, 1977.
  8. Smith, A. (1977b): The Wealth of Nations. Book I. - III. London, Pelican Books, 1977.
  9. Svoboda, L. aj. (1973): Encyklopedie antiky. Praha, Academia, 1973.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.