Politická ekonomie 2013, 61(4):555-567 | DOI: 10.18267/j.polek.916

Zahraniční a vnitřní obchod - historie a rozvoj vědního oboru

Eva Černohlávková, Hana Machková, Ludmila Štěrbová, Dana Zadražilová
Vysoká škola ekonomická v Praze.

Foreign and Domestic Trade - The History and Development of Science Branch

Foreign and Internal Trade as the main disciplines in the field of research and study have developed theoretical systems that reflected historical development of international economic and business environment, governmental trade policy and international and domestic businesses. They created a basis, on which the Faculty of International Relations after 1989 has designed a new profile discipline "International Trade" in the framework of the "International Economic Relations" program. Very important features of the discipline, both of study and research areas, are a deep internationalization and an interdisciplinary approach. The discipline's development reflects world trends, international scientific knowledge and domestic specificities and introduces new terminology for new qualitative processes of international business to the Czech economy. To the discipline's development, very many excellent teachers and important personalities of the Czechoslovak and Czech economy contributed. The modern discipline comprehends analysis of global economic and institutional relations and of theoretical concepts, together with practical managerial branches. A prove of high standards of teaching and research is a prestigious accreditation EPAS by which the discipline "International Trade" has been awarded by the European Foundation of Management Development in 2012.

Keywords: foreign trade, international business, world economy, internal trade, retail business, commercial communications
JEL classification: A2, F1, F6, M16

Published: August 1, 2013  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Černohlávková, E., Machková, H., Štěrbová, L., & Zadražilová, D. (2013). Foreign and Domestic Trade - The History and Development of Science Branch. Politická ekonomie61(4), 555-567. doi: 10.18267/j.polek.916
Download citation

References

  1. ABRHÁM, J. 2007. The New EU Member States: Current Tendencies in Regional Differentation. Ekonomický časopis, 2007, Vol. 55, No. 10, pp. 1007-1024. ISSN 0013-3035.
  2. BÁRTA, V.; PÁTÍK, L.; POSTLER, M. 2009. Retail marketing. 1. vyd. Praha: Management Press, 2009. 326 s. ISBN 978-80-7261-207-9.
  3. BÍM, R.; FILIPOVÁ, A.; ZEMAN, J. 2000. K ukazatelům míry koncentrace. Acta Oeconomica Pragensia, 2000, Vol. 8, No. 1, pp. 209-219. ISSN 0572-3043.
  4. BURYAN, P.; TAUŠER, J. 2008. Strojové učení a modelování měnových kurzů v praxi finančního řízení. Ekonomický časopis, 2008, Vol. 56, No. 8, pp. 781-799. ISSN 0013-3035.
  5. CIHELKOVÁ, E.; HNÁT, P. 2005. Subregionalismus v EU a APEC. Politická ekonomie, 2005, Vol. 53, No. 6, pp. 793-809. ISSN 0032-3233. Go to original source...
  6. CIHELKOVÁ, E.; HNÁT, P. 2008. Budoucnost Evropské unie v kontextu nového regionalismu. Politická ekonomie, 2008, Vol. 56, No. 1, pp. 67-75. ISSN 0032-3233. Go to original source...
  7. CIHELKOVÁ, E., aj. 2010. Regionalismus a multilateralismus. Základy nového světového obchodního řádu. 1. vyd. Praha: C. H. Beck, 2010. 373 s. Beckova edice ekonomie. ISBN 978-80-7400-196-3.
  8. CIMLER, P.; ZADRAŽILOVÁ, D. aj. 2007. Retail management. 1. vyd. Praha: Management Press, 2007. 305 s. ISBN 978-80-7261-167-6
  9. ČERNOHLÁVKOVÁ, E.; SATO, A.; TAUŠER, J. aj. 2007. Finanční strategie v mezinárodním podnikání. Praha: ASPI, 2007. 320 s. ISBN 978-80-7357-321-8.
  10. HITZGEROVÁ, G. 2004. Výzvy pro centrální banky v rozšířené Evropské měnové unii. Politická ekonomie, 2004, Vol. 52, No. 4, pp. 561-564. ISSN 0032-3233.
  11. JIRÁNKOVÁ, M. 2009. Ataky na "tradiční" funkce národních států v globálních ekonomických procesech. Ekonomický časopis, 2009, Vol. 57, No. 1, pp. 41-56. ISSN 0013-3035.
  12. KALÍNSKÁ, E. et al. 2010. Mezinárodní obchod v 21. století. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2010. 232 s. ISBN 978-80-247-3396-8.
  13. KLVAČOVÁ, E. 2003. Kultivace institucionálního rámce jako základní přínos vstupu České republiky do Evropské unie. Politická ekonomie, 2003, Vol. 51, No. 2, pp. 236-253. ISSN 0032-3233. Go to original source...
  14. KŘEČKOVÁ, Z.; ODEHNALOVÁ, J.; REARDON, J. 2012. Consumer Ethnocentricity within the Environment of Economic Crisis. Inžineriné ekonomika-Engineering Economics, 2012, Vol. 23, No. 3, pp. 271-281. ISSN 1392-2785. ISSN 2029-5839 (online). Go to original source...
  15. MACHKOVÁ, H. 2009. Mezinárodní marketing. 3. aktual. a dopl. vyd. Praha: Grada Publishing, 2009. 200 s. ISBN 978-80-247-2986-2.
  16. MACHKOVÁ, H.; ČERNOHLÁVKOVÁ, E.; SATO, A. aj. 2010. Mezinárodní obchodní operace. 5. aktual. vyd. Praha: Grada Publishing, 2010. 240 s. ISBN 978-80-247-3237-4.
  17. MACHKOVÁ, H.; KRÁL, P.; LHOTÁKOVÁ, M. 2010. International Marketing. 1. vyd. Praha: Nakladatelství Oeconomica, 2010. 192 s. ISBN 978-80-245-1643-1.
  18. NEŠVERA, V. 2006. Ceny v obchodě České republiky se zeměmi Evropské unie. Politická ekonomie, 2006, Vol. 54, No. 2, pp. 214-226. ISSN 0032-3233. Go to original source...
  19. NEUMANN, P.; ŽAMBERSKÝ, P.; JIRÁNKOVÁ, M. 2010. Mezinárodní ekonomie. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2010. 160 s. ISBN 978-80-247-3276-3.
  20. PLCHOVÁ, B. 2006. Konjunktura ve světě a česká politika. Politická ekonomie, 2006, roč. LIV, č. 6, s. 851-855. ISSN 0032-3233.
  21. PLCHOVÁ, B. (2008): Konjunkturní situace v mezinárodním obchodě a v Evropě. Politická ekonomie, 2008, Vol. 56, No. 5, pp. 709-714. ISSN 0032-3233.
  22. PRAŽSKÁ, L.; JINDRA, J. 2002. Obchodní podnikání. Retail management. 2. přeprac. vyd. Praha: Management Press, 2002. 874 s. ISBN 80-7261-059-7.
  23. STUCHLÍKOVÁ, Z. 2011. Specifika hospodářských cyklů Japonska. Ekonomický časopis, 2011, Vol. 59, No. 3, pp. 279-295. ISSN 0013-3035.
  24. TAUŠER, J.; BURYAN, P. 2011. Exchange Rate Predictions in International Financial Management by Enhanced GMDH Algorithm. Prague Economic Papers, 2011, Vol. 20, No. 3, pp. 232-249. ISSN 1210-0455. Go to original source...
  25. TAUŠER, J. 2007. Tradiční teorie měnového kurzu v podmínkách ekonomické transformace. Ekonomický časopis, 2007, Vol. 55, No. 9, pp. 886-904. ISSN 0013-3035.
  26. VOŠTA, M. 2004. Přistupující státy Evropské unie: regionální diferenciace. Ekonomický časopis, 2004, Vol. 52, No. 4, pp. 401-416. ISSN 0013-3035.
  27. ZADRAŽILOVÁ, D. 2007. Mezinárodní management. 2. vyd. Praha: Nakladatelství Oeconomica, 2007. 182 s. ISBN 978-80-245-1243-3.
  28. ZADRAŽILOVÁ, D. 2008. Corporate Social Responsibility. Společenská odpovědnost podniků jako zdroj konkurenční výhody. Acta Oeconomica Pragensia, 2008, Vol. 16, No. 3, pp. 103-109. ISSN 0572-3043. Go to original source...
  29. ZADRAŽILOVÁ, D. et al. (ed.) 2010. Společenská odpovědnost podniků. Transparentnost a etika podnikání. 1. vyd. Praha: C.H.Beck, 2010. 167 s. Beckova edice ekonomie. ISBN 978-80-7400-192-5.
  30. ZADRAŽILOVÁ, D. aj. 2011. Udržitelné podnikání. 1. vyd. Praha: Nakladatelství Oeconomica, 2011. 142 s. ISBN 978-80-245-1833-6.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY NC ND 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.