Současná Evropa 2012, 2012(1):99-110

Cestovní ruch v ekonomice EU se zaměřením na období hospodářské krize

Milan Vošta

Cestovní ruch propojuje aspekty, které jsou již po dlouhou dobu neodmyslitelně spjaté, tj. cestovní ruch a evropský region, resp. prostor Evropské unie. Existuje řada důvodů, proč si toto téma zaslouží pozornost. V první řadě je to fakt, že cestovní ruch je označován za fenomén světové ekonomiky. Přispívá k hospodářskému, společenskému a kulturnímu rozvoji oblastí, ve kterých se realizuje, stimuluje ekonomický růst a tvorbu pracovních míst a pro řadu zemí je klíčovým zdrojem příjmů. Toto odvětví v sobě navíc do budoucna skrývá značný rozvojový potenciál. Cestovní ruch je činností, která se v globálním i evropském průmětu úzce dotýká životů stovek milionů obyvatel. Cestovní ruch je spojen s poznáváním nových míst, lidí, kultur a zážitků. V tomto ohledu je EU ideálním místem pro rozvoj a realizaci cestovního ruchu, a to i vzhledem k existenci různorodých lokalizačních, realizačních a stimulačních předpokladů rozvoje a rozmístění. Cílem článku je zhodnotit význam cestovního ruchu v ekonomice Evropské unie a odpovědět na otázku, zda je význam odvětví v rámci EU tak velký, jak je mu přisuzováno. Základem výzkumu je analýza vybraných ukazatelů s důrazem na otázku příspěvku cestovního ruchu k HDP a zaměstnanosti se zaměřením na vývoj v posledním období ovlivněném hospodářskou krizí. Zároveň je vedle těchto dvou makroekonomických veličin věnována pozornost ukazatelům, které se týkají např. výdajů účastníků cestovního ruchu nebo kapitálových investic.

Keywords: Cestovní ruch, Evropská unie, ekonomika, hospodářská krize, HDP, zaměstnanost

Tourism in the EU Economies Focused on the Period of Economic Crisis

Tourism interconnects for a long time essentially related aspects, such as tourism and the region of Europe, i.e. the area of the European Union. This topic should get considerable attention for more reasons. Firstly, tourism is described as a phenomenon of the world economy. In areas influenced by tourism, it contributes to the economic, social and cultural development, encourages economic growth and jobs creation. It is also a crucial source of income for many countries. Secondly, the sector of tourism has a considerable development potential for the future. It closely concerns lives of tens of thousands of people in both global and European scope. Finally, tourism represents getting to know new places, people, cultures and getting new experience. In this regard, EU accounts for an ideal place for development and implementation of tourism, also considering the existence of diverse locating, implementing and stimulating preconditions for development and allocation. The objective of this paper is to evaluate the issue of tourism based on so far uncommon perspective and to give an answer to the question of importance of tourism in the EU. The core of the study is analysis of selected indicators, with emphasis on those relating to the contribution of tourism to GDP and employment, focusing on developments in the recent period affected by the economic crisis. Attention is also paid to the indicators illustrating expenses of tourists, government expenses or capital investments.

Keywords: Tourism, The European Union, economy, economic crisis, GDP, employment

Published: June 1, 2012  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Vošta, M. (2012). Tourism in the EU Economies Focused on the Period of Economic Crisis. Contemporary Europe2012(1), 99-110
Download citation

References

  1. BUSINESSINFO (2011). Projekty v oblasti cestovního ruchu spolufinancované z EFRR byly účelné. Dostupné z <http://www.businessinfo.cz>.
  2. CZECHTOURISM (2011). Mezinárodní cestovní ruch: první výsledky za rok 2010. [cit. 2011-12-28]. Dostupné z <http://www.czechtourism.cz/files/statistiky/clanky/07_06_10_prvni_vysledky_roku_2010.pdf>.
  3. CIA (2010). World Fact Book. [cit. 2012-04-05]. Dostupné <http://www.cia.gov/library/publication/the-world-factbook-/geos/ee.html.
  4. PALATKOVÁ, L. (2011). Mezinárodní cestovní ruch. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 224 s. ISBN 978-80-247-3750-8.
  5. UNWTO (2011). Tourism Highlights 2011 Edition. [cit. 2011-04-05]. Dostupné z <http://wwwunwto.org/facts.
  6. WORL ECONOMIC FORUM (2011). The Travel and Tourism Competitiveness Report 2011. Geneva: WEF. ISBN-13: 978-92-95044-96-8. [cit. 2011-12-28]. Dostupné z < http://www3.weforum.org/docs/WEF_TravelTourismCompetitiveness_Report_2011.pdf.
  7. WTO (1995). Collection of Tourism Expenditure Statistics: Technical Manual No. 2. Madrid: World Tourism Organisation, 1995. 114 s. ISBN 978-92-844-0106-2.
  8. WTO (1995). Concepts, Definitions, and Classifications for Tourism Statistics: Technical Manual No. 1. Madrid: World Tourism Organisation, 1995. 132 s. ISBN 978-92-844-0103-1.
  9. WTO (2010). Compendium of Tourism Statistics: Data 2004-2008, 2010 Edition. 1. vyd. Madrid: World Tourism Organisation, 2010. 327 s. ISBN 978-92-844-1363-8.
  10. WTTC (2011a). Economic Data Search Tool. Dostupné z <http://wttc.org/research/economic-data-search-tool/>.
  11. WTTC (2011b). Economic Impact of Travel and Tourism. [cit. 2011-12-28]. Dostupné z < http://www.wttc.org/site_media/uploads/downloads/4pp_document_for_WTM_RGB_1.pdf>.
  12. WTTC (2011c). Travel and Tourism Economic Impact 2011. http://wttc.org/site_media/uploads/downloads/european_union2.pdf.
  13. WTTC (2011d). Travel a and Tourism 2011. [cit. 2011-12-28]. Dostupné z <http://www.wttc.org/site_media/uploads/downloads/traveltourism2011.pdf>.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.