Rozhovor s Ing. Kateřinou Berkovou, Ph.D.: Jak formativní hodnocení mění vzdělávání a jak v tom může pomoci umělá inteligence

V podcastu Horizont VŠE byla hostem Ing. Kateřina Berková, Ph.D., zástupkyně vedoucí Katedry didaktiky ekonomických předmětů na Vysoké škole ekonomické. Rozhovor se věnoval jejímu výzkumu v oblasti formativního hodnocení, které se stává stále důležitějším nástrojem ve vzdělávání. Diskutovalo se také o tom, jak může moderní technologie a umělá inteligence učinit tento přístup efektivnějším a praktičtějším pro učitele i studenty.

Formativní hodnocení jako kompas ve vzdělávání
Formativní hodnocení není žádnou novinkou, přesto se o něm v posledních letech začíná více mluvit a jeho prvky se objevují i na vysokých školách. „Formativní hodnocení vnímám jako nástroj, který studentům poskytuje průběžnou zpětnou vazbu,“ vysvětlila Kateřina Berková. „Pomáhá jim lépe se orientovat v procesu učení. Nejde nám jen o to, jestli mají na konci jedničku nebo trojku, ale o sledování a podporu samotného procesu učení.“

Metaforicky lze formativní hodnocení přirovnat ke kompasu, který pomáhá studentovi najít správný směr, odhalit slabá místa a pracovat na jejich zlepšení. „Je to, jako když student dostane mapu a kompas, místo aby bloudil naslepo. Ví, kde je a kam se potřebuje dostat,“ dodala.

Metoda semaforu a role umělé inteligence
Součástí výzkumu je i využití tzv. metody semaforu, která vizuálně znázorňuje úroveň rozvoje dovedností a kompetencí pomocí barev – červené, oranžové a zelené. „Tento jednoduchý systém umožňuje rychle zjistit, kde se student nachází a co je potřeba zlepšit,“ popsala Berková.

Významnou inovací, kterou tým Kateřiny Berkové do svého projektu vnesl, je automatizace celého procesu a zapojení umělé inteligence. „Vyvinuli jsme informační systém, který dokáže sbírat a vyhodnocovat data o hodnocení a sebehodnocení studentů. Na základě těchto dat pak generuje přehledné reporty a doporučení, což je přínosné jak pro učitele, tak pro samotné studenty,“ uvedla.

Praktické využití a vize do budoucna
Cílem projektu je vytvořit jednoduchý a intuitivní nástroj, který nebude zatěžovat pedagogy další administrativou, ale naopak jim usnadní práci. „Naším cílem je, aby učitelé i studenti mohli díky přehledným vizualizacím sledovat pokrok v čase a lépe plánovat další kroky ve vzdělávacím procesu,“ uzavřela Berková.

Celý rozhovor si můžete poslechnout zde: https://open.spotify.com/episode/4yAjZzL1liKSVgGZtc83tI