Zasedání International Advisory Boardu 2023
Dne 11. prosince 2023 proběhlo na VŠE pravidelné každoroční zasedání International Advisory Boardu (IAB), který je mezinárodním konzultačním orgánem rektora s působností v oblasti vnitřního hodnocení kvality. IAB bylo ustaveno v roce 2017 v souvislosti se zahájením náročného mezinárodního akreditačního procesu AACSB a zasedá jednou ročně. Složení IAB se oproti roku 2022 nezměnilo a tvoří jej jedenáct představitelů významných zahraničních business škol a nadnárodních firem. Letošní zasedání proběhlo hybridně a většina členů se zúčastnila online, přičemž pět členů se omluvilo.
Na zasedání se probíraly tři základní okruhy: společenský impakt business škol, doktorské studium, spolupráce s Alumni a personální strategie. Členové IAB sdíleli své zkušenosti z těchto oblastí ze svých univerzit. Společenský impakt se stává prioritním tématem na všech univerzitách, přičemž některé instituce zakládají specializovaná univerzitní centra, zatímco jiné univerzity se zaměřují na konkrétní případy společenského impaktu (impact cases). Kromě toho se univerzity snaží propojit výzkumníky s lidmi z byznysu, aby společně řešili specifické výzvy, čímž se posiluje praktický dopad akademického výzkumu na společnost. Velká pozornost je v zahraničí věnována také doktorskému studiu. Na většině univerzit existuje univerzitní doctoral schools a velký důraz se klade na to, aby sami školitelé byli výzkumně aktivní, což zajišťuje vysokou kvalitu vedení studentů v doktorských studijních programech a aktuálnost výzkumných projektů. Činnosti Alumni oddělení na univerzitách členů IAB jsou velmi podobné tomu, jak jsou realizovány nebo plánovány na VŠE. V rámci kariérních cest na univerzitách členů IAB dominuje vědecká a pedagogická dráha (research a teaching track). Pravidelné hodnocení zaměstnanců se na univerzitách členů IAB mění v neustálou zpětnou vazbu, přičemž výroční pohovory zůstávají zásadním kritériem pro výplatu odměn. Kontinuální vzdělávání zaměstnanců se pak stávají nedílnou součástí personální práce, přičemž narůstá význam inovací výuky a pedagogických metod.