Ředitelé by potřebovali 4x více času. Studie Jakuba Fischera a Petra Mazoucha přináší řešení

Dne 16. dubna proběhla tisková konference děkana Jakuba Fischera představující studii na téma efektivního zajištění nepedagogických činností pro více času na pedagogické vedení školy. Studii zpracoval spolu s Jakubem Fischerem i Petr Mazouch. Tiskové konference se zúčastnili také Vladimír Srb z Partnerství pro vzdělávání 2030+ a Daniel Prokop, sociolog a zakladatel výzkumné organizace PAQ Research. 

Studie „Více času na pedagogické vedení školy prostřednictvím efektivního zajištění nepedagogických činností“ mapuje zajištění nepedagogických činností a představuje řešení problému kapacit ředitelů škol, kteří tráví téměř 80 % pracovního týdne řešením provozních záležitostí školy. Na výkon pedagogických činností jim v průměru zůstává pouze 20 % času. V nejlepších vzdělávacích systémech je čas strávený pedagogickými činnostmi 50–80%.

Z dat, která vychází z dotazníkového šetření téměř dvou tisíc mateřských a základních škol,  vyplynulo několik řešení úspor časových i finančních. Prvním je úzká spolupráce škol v rámci SO ORP, kde by školy sdílely určité druhy služeb. Druhým řešením je sloučení škol zřizovaných jedním zřizovatelem a posledním je sloučení škol na minimální velikost. Oblasti úspor, které se týkají všech tří kategorií, jsou například finanční a mzdové účetnictví, správa dokumentů, údržba školních budov a úklid.

Konference se setkala s velkým zájmem, a pozvaná média i hosté aktivně zaplnili zbývající čas tiskové konference svými dotazy na studii.

Celou studii si můžete přečíst na tomto odkazu.

Ředitelé by potřebovali 4x více času. Studie Jakuba Fischera a Petra Mazoucha přináší řešení